L’ús conscient de les tecnologies: nou projecte Erasmus+, amb estudiants italians

Entre el 5 i l’11 de maig de 2024, cap a una vintena d’estudiants catalans han treballat amb coetanis seus de l’Institut de Bernarda i Ferrandina, de la Regió de la Basilicata (Itàlia), en el marc del projecte “Education@Technology. Awareness in the use of ICT in the learning process”.

Ja coneixíem l’Institut italià del viatge formatiu que es va fer el desembre 2024 i aquesta nova col·laboració ha servit per consolidar les sinergies i amistats i afegir-hi noves experiències. Els estudiants van ser acollits a casa de famílies de l’Institut, que han estat – com sempre – ben generoses. El projecte, centrat en la “sensibilització en l’ús de les TIC en el procés d’aprenentatge”, es pot trobar a la plataforma europea eTwinning. L’Institut de la Basilicata va fer una àmplia cobertura de les activitats – dia per dia – des del Facebook, i també nosaltres a les nostres xarxes socials. Des del primer moment, les activitats es van centrar en temes com les tecnologies de la informació i la intel·ligència artificial, també el desenvolupament dels aspectes humans, les relacions d’amistat i interculturals i l’obertura de la ment.

“Erasmus+” és educació, és formació, i també és una experiència vital. Des del primer dia, amb un seguit d’activitats d’Ice breaking i d’aproximació a l’entorn, els nostres convidats van poder copsar el tarannà saltenc i gironí. Hi ha un àlbum fotogràfic que recull part de les imatges que ens queden d’aquests dies. El dimarts 7 de maig es va visitar Barcelona: Parc Güell, passeig de Gràcia i el modernisme, el barri gòtic, fins a la zona del Born, estació de França i el Port i, després, el MNAC, a Montjuïc. L’objectiu, durant la jornada era realitzar —amb cadascun dels quatre grups— un vídeo per ser presentat al “Final Meeting”. De fet, cada dia hi havia una aproximació a una temàtica tecnològica i com ens influeix, resumint van ser: l’experiència de la digitalització, les realitzacions de vídeos, les geolocalitzacions i els mapes, les xarxes socials i, finalment, la Intel·ligència Artificial (AI) i les fake news. Una de les activitats més valorades ha estat la visita a Figueres (la ciutat, Museu Dalí, etc.) i, sobretot, l’experiència del Castell de Sant Ferran, amb els seus recorreguts en Jeep i la navegació pels dipòsits subterranis. Aquella jornada, 8 de maig, també va permetre recórrer L’Escala i el parc arqueològic d’Empúries i, fins i tot, gaudir de la platja fent-se un bany de primavera a la Costa Brava.

En tot moment, els estudiants i docents catalans van ser els guies dels nostres convidats, en una llengua comuna: l’anglès. El dijous, 9 de maig, va coincidir amb la festa del “Dia d’Europa”, un dels símbols de la Unió. La jornada dedicada a les xarxes socials, dins del Projecte, va incloure un recorregut per la ciutat de Girona guiats pels alumnes de Literatura universal, qui en van il·lustrar sobre el terreny les principals llegendes gironines. També va haver-hi un dinar típic català al centre de la ciutat i un taller al Museu del Cinema, vinculat amb l’objectiu del Projecte. El fet de poder gaudir de les cases pintades de l’Onyar, el pont Eiffel de la ciutat, i entrar a Sant Fèlix i a la Catedral, o resseguir l’antiga muralla, van esdevenir un pla d’èxit. Finalment, al vespre, es va poder assistir a la celebració institucional del “Dia d’Europa” a l’Auditori de la Mercè. L’acte institucional va incloure, a més de parlaments oficials de les autoritats i d’una exposició educativa de l’Institut Ermessenda de Girona (Premi d’Europa de la ciutat, 2023), el concert coral “Celebrating Europe” (amb peces d’autors catalans i també d’altres forans, europeu, com Bach, Mozart, Schubert i altres).

L’últim dia del projecte va ser una sessió dels professors Josep M. Puig i Elm Vila, en aquest cas, sobre les notícies falses i com detectar-les. Molta estona es va dedicar a preparar el “Final Meeting”, amb les conclusions i els treballs de cada grup. Moltes activitats es van desenvolupar a la Biblioteca de l’Institut.

El dia de la partença, els convidats van poder gaudir també, a la tarda, dels darrers preparatius per a l’esdeveniment “Temps de flors”, un dels moments més artístics i multitudinaris de Girona, juntament amb Sant Jordi, per la literatura i les tradicions, i Temporada Alta, pel Teatre. Va arribar el moment, gens fàcil, de dir-se adeu. Estem ben certs que això tindrà continuïtat.

Àlbum de fotos

Per a consulta de més imatges a l’arxiu de l’activitat, es poden demanar als professors (prèvia petició a CCOM).