UsApps – Aplicació per denunciar assetjament o violència a l’escola

Què és l’assetjament escolar?

L’assetjament escolar (bullying) es defineix com una “conducta de persecució física i/o psicològica que realitza un/a alumne/a contra un/a altre/a, el qual escull com a víctima de repetits atacs. Aquesta acció, negativa i intencionada, situa la víctima en una posició de la qual difícilment pot sortir-se’n pels seus propis mitjans. La continuïtat d’aquestes relacions provoca en les víctimes efectes clarament negatius: descens de l’autoestima, estats d’ansietat i quadres depressius, cosa que dificulta la seva integració en el medi escolar i el desenvolupament normal dels aprenentatges”.

Així, l’assetjament no es refereix a manifestacions violentes i puntuals, ja siguin físiques (empentes, clatellots, baralles…) o verbals (insults, malnoms…), espontànies o organitzades, ni a d’altres comportaments problemàtics que es podrien manifestar d’una manera més o menys oberta en l’entorn escolar.

L’assetjament és un tipus de violència entre iguals que presenta les característiques següents:

  1. Existeix una situació d’abús de poder que impedeix que la persona assetjada pugui sortir de la situació per ella mateixa.
  2. Hi ha intencionalitat per part de l’agressor/a o agressors/es de fer mal, ja sigui físicament o psicològicament.
  3. Qui el pateix es troba indefens enfront de qui l’intimida, i això té com a conseqüència inseguretat i deteriorament de l’autoestima.
  4. Es repeteix sistemàticament al llarg d’un període de temps durant el qual l’agressió es dóna de manera sostinguda.

D’altra banda, parlem de ciberassetjament quan aquestes agressions es donen de forma reiterada i es fan mitjançant suports tecnològics.

Com es pot detectar a casa?

Els indicadors observables des de l’àmbit familiar en un/a nen/a o en un/a adolescent que és assetjat o ciberassetjat són de tipologia molt diversa. És important estar atents i tenir present que la persona maltractada pot manifestar més d’un símptoma i de diferent categoria. Tanmateix, l’observació d’alguns d’aquests indicis no ha d’associar-se exclusivament a una conducta d’assetjament o ciberassetjament. Caldrà ser molt curosos ja que aquests indicadors poden estar associats a altres problemàtiques.

El Departament d’Educació, en el marc del seu protocol d’assetjament i ciberassetjament, proposa una llista d’indicadors físics, conductuals, en relació a les eines tecnològiques, emocionals i per part dels companys que pot servir de guia a les famílies per a la detecció de l’assetjament.

Podeu trobar la llista d’indicadors fent clic a aquest enllaç.


Què és la UsApps?

La UsApps és una aplicació web del Departament d’Educació per poder denunciar casos d’assetjament o violència a l’escola que pot viure tot l’alumnat de Catalunya d’una forma fàcil, intuïtiva i eficaç.

Qualsevol persona –alumnes, professors i familiars– podran denunciar un fet a través de l’aplicació amb un qüestionari senzill que recull les respostes sobre què ha passat i se’n farà un seguiment.

La intenció de l’aplicació és precisament que sigui més fàcil denunciar una situació d’aquestes característiques perquè els especialistes de la Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència (USAV) del Departament d’Educació es puguin activar ràpidament per poder actuar, segons recull el mateix portal.

En aquest vídeo explicatiu i en la infografia podeu consultar el funcionament de l’aplicació ‘UsApps’, per tal que pugueu fer-ne ús.

Què farem a l’institut?

Durant el mes de febrer es donarà a conèixer la aplicació UsApps a tot l’alumnat per tal que la puguin utilitzar en cas que la necessitin.

Per fer-ho, a cada curs es realitzarà una activitat específica i adaptada al nivell de l’alumnat amb dues finalitats: prevenir qualsevol situació d’assetjament i conscienciar a l’alumnat de la importància de comunicar sempre aquestes situacions, sigui quin sigui el rol que tinguin en elles.