Què és l’assetjament escolar?
L’assetjament escolar (bullying) es defineix com una “conducta de persecució física i/o psicològica que realitza un/a alumne/a contra un/a altre/a, el qual escull com a víctima de repetits atacs. Aquesta acció, negativa i intencionada, situa la víctima en una posició de la qual difícilment pot sortir-se’n pels seus propis mitjans. La continuïtat d’aquestes relacions provoca en les víctimes efectes clarament negatius: descens de l’autoestima, estats d’ansietat i quadres depressius, cosa que dificulta la seva integració en el medi escolar i el desenvolupament normal dels aprenentatges”.
Així, l’assetjament no es refereix a manifestacions violentes i puntuals, ja siguin físiques (empentes, clatellots, baralles…) o verbals (insults, malnoms…), espontànies o organitzades, ni a d’altres comportaments problemàtics que es podrien manifestar d’una manera més o menys oberta en l’entorn escolar.
L’assetjament és un tipus de violència entre iguals que presenta les característiques següents:
- Existeix una situació d’abús de poder que impedeix que la persona assetjada pugui sortir de la situació per ella mateixa.
- Hi ha intencionalitat per part de l’agressor/a o agressors/es de fer mal, ja sigui físicament o psicològicament.
- Qui el pateix es troba indefens enfront de qui l’intimida, i això té com a conseqüència inseguretat i deteriorament de l’autoestima.
- Es repeteix sistemàticament al llarg d’un període de temps durant el qual l’agressió es dóna de manera sostinguda.
D’altra banda, parlem de ciberassetjament quan aquestes agressions es donen de forma reiterada i es fan mitjançant suports tecnològics.
Com es pot detectar a casa?
Els indicadors observables des de l’àmbit familiar en un/a nen/a o en un/a adolescent que és assetjat o ciberassetjat són de tipologia molt diversa. És important estar atents i tenir present que la persona maltractada pot manifestar més d’un símptoma i de diferent categoria. Tanmateix, l’observació d’alguns d’aquests indicis no ha d’associar-se exclusivament a una conducta d’assetjament o ciberassetjament. Caldrà ser molt curosos ja que aquests indicadors poden estar associats a altres problemàtiques.
El Departament d’Educació, en el marc del seu protocol d’assetjament i ciberassetjament, proposa una llista d’indicadors físics, conductuals, en relació a les eines tecnològiques, emocionals i per part dels companys que pot servir de guia a les famílies per a la detecció de l’assetjament.
Podeu trobar la llista d’indicadors fent clic a aquest enllaç.
Què és la UsApps?
La UsApps és una aplicació web del Departament d’Educació per poder denunciar casos d’assetjament o violència a l’escola que pot viure tot l’alumnat de Catalunya d’una forma fàcil, intuïtiva i eficaç.
Qualsevol persona –alumnes, professors i familiars– podran denunciar un fet a través de l’aplicació amb un qüestionari senzill que recull les respostes sobre què ha passat i se’n farà un seguiment.
La intenció de l’aplicació és precisament que sigui més fàcil denunciar una situació d’aquestes característiques perquè els especialistes de la Unitat de Suport a l’Alumnat en Situació de Violència (USAV) del Departament d’Educació es puguin activar ràpidament per poder actuar, segons recull el mateix portal.
En aquest vídeo explicatiu i en la infografia podeu consultar el funcionament de l’aplicació ‘UsApps’, per tal que pugueu fer-ne ús.
Què farem a l’institut?
Durant el mes de febrer es donarà a conèixer la aplicació UsApps a tot l’alumnat per tal que la puguin utilitzar en cas que la necessitin.
Per fer-ho, a cada curs es realitzarà una activitat específica i adaptada al nivell de l’alumnat amb dues finalitats: prevenir qualsevol situació d’assetjament i conscienciar a l’alumnat de la importància de comunicar sempre aquestes situacions, sigui quin sigui el rol que tinguin en elles.