STEAMCAT

El nostre institut vol optar els tres pròxims anys a participar en el programa d’innovació pedagògica STEAMcat https://projectes.xtec.cat/steamcat/

STEAM són les sigles en anglès de Ciència, Tecnologia, Enginyeria, Arts i Matemàtiques. Per tant, els projectes STEAM pretenen treballar aquestes disciplines d’una forma interdisciplinària perquè l’alumnat sigui conscient de les dependències entre elles. En general, els projectes STEAM es van crear per augmentar el percentatge de noies que s’interessen per aquests estudis i per apropar la tecnologia en tots els seus vessants a l’alumnat, especialment en entorns desafavorits.

En el nostre cas, es duu a terme 3r de l’ESO aprofitant diverses sinergies entre les matèries de tecnologia, física i química, biologia i geologia, matemàtiques i visual i plàstica.

Des de l’optativa de 3r de tecnologia es posa en funcionament una estació meteorològica. Per fer-ho, es munta un Arduino amb els sensors corresponents i es programa. La informació que s’obtingui s’emmagatzema.

Des de  matemàtiques de 3r d’ESO es treballa l’anàlisi de dades aprofitant la part curricular dedicada a l’estadística. En aquesta anàlisi s’hi inclou l’aprenentatge de l’ús dels fulls de càlcul.

Des de física i química s’analitzen processos contaminants que detectarà l’estació meteorològica. Es pretén analitzar la pol·lució ambiental a partir de les dades obtingudes i lligar aquests processos amb la meteorologia i la física de l’atmosfera. Es col·loquen els sensors en llocs adients i se’n fan de nous per parametritzar la qualitat de l’aire a l’Institut.

Des de biologia i geologia es fan raonaments a escala global, de Catalunya i local de les dades obtingudes (canvi climàtic, petroquímica a Tarragona, trànsit, etc.).

Des de visual i plàstica es treballa la presentació de les dades per arribar a més gent i facilitar la comunicació.

Aquestes  tasques a diferents assignatures permeten treballar d’una forma interdisciplinària el projecte de centre.