SENSEI

El Programa temporal de residència inicial docent en centres educatius, Sensei, ofereix una experiència de capacitació professional pensada especialment per als i les docents novells de primer any que els prepara per ser més autònoms, i els aporta les eines clau per desenvolupar la seva tasca amb més impacte en l’alumnat i amb més qualitat docent al llarg de la seva vida professional. 

El Programa està dissenyat per ser desenvolupat en residència en un centre educatiu, amb l’acompanyament d’una mentoria, i compta amb un programa formatiu amb seminaris, experiències pràctiques, reflexió, codocència i retorn o feedback constant.

Es focalitza a assentar de manera pràctica competències i aprenentatges considerats clau per poder créixer al llarg de la seva trajectòria professional. Té un constructe basat en la recerca, que ha demostrat l’impacte positiu que els programes d’inducció tenen sobre la qualitat docent i l’èxit educatiu. Dona coherència i continuïtat al treball realitzat des del Departament d’Educació en la formació inicial dels estudiants universitaris en pràctiques en centres de formació.

Principis i objectius 

El Programa Sensei té una mirada polièdrica, atès que cerca la implicació de diferents agents educatius, i sistèmica, perquè afavoreix l’aprenentatge de tots els agents implicats i té un impacte en el desenvolupament docent en el context del centre i en xarxa

Principis que el fonamenten:

  1. Pràctica docent professionalitzadora com a eix vertebrador de la formació del docent novell i de la seva identitat personal i professional.
  2. El centre formador: entorn d’aprenentatge professionalitzador. Referent de la pràctica pedagògica per al desenvolupament professional docent, inicial i continu.
  3. Professionalització de la mentoria com a motor de qualitat en la formació docent en el període d’inducció: centrada en la pràctica i en el lideratge.
  4. Aprenentatge en xarxa i entre iguals: comunitats d’aprenentatge docent.
  5. Cooperació entre els agents implicats en el desenvolupament professional: centres educatius, universitats, ICEs i altres organismes, per potenciar la transversalitat en la presa de decisions.
  6. Cultura de l’avaluació, centrada en el desenvolupament de les competències professionals, que permet al docent novell prendre consciència del seu propi procés i construir el seu sistema d’aprendre al llarg de la seva trajectòria. 

Objec​t​​ius:

  1. Acompanyar i donar suport al docent novell en el desenvolupament de la pràctica educativa en el marc de l’equitat, la innovació i la transformació social.
  2. Posar en valor al centre educatiu com a entorn d’aprenentatge  professionalitzador.
  3. Reconèixer i professionalitzar la tasca d’acompanyament en la mentoria.
  4. Promoure l’avaluació autoreguladora de l’aprenentatge docent.
  5. Impulsar la col·laboració entre els agents implicats en el desenvolupament professional del docent, que promogui la innovació i la transformació social. 

Destinata​​ris i places 

500 docents novells durant dos cursos:

  • Curs 2023 – 2024: 150 docents de primària i 100 de secundària.
  • Curs 2024 – 2025: 150 docents de primària i 100 de secundària.

Centres i docents mentors

  • 60 centres educatius del Departament d’Educació. 
  • 85 docents d’aquests centres que participaran com a docents mentors

Du​r​​ada

Dos cursos escolars: 2023-2024 i 2024-2025. Aquests dos cursos tenen​ caràcter experimental, però la finalitat és definir, amb base científica, un model català d’inducció a la docència.

Requisits de participa​​ció dels centres

Poden participar en el procediment selectiu els centres educatius de titularitat del Departament d’Educació que reuneixin els requisits següents:

  • Impartir els ensenyaments de segon cicle d’educació infantil, primària, educació secundària obligatòria, batxillerat o formació professional.
  • Ser centre de pràctiques d’acord amb l’Ordre EDU/39/2021, de 16 de febrer, per la qual s’estableix el desenvolupament de les pràctiques professionalitzadores universitàries i d’altres institucions formadores en centres educatius formadors, serveis educatius i dependències del Departament d’Educació i s’estableix el procediment per a la selecció i acreditació de centres formadors.
  • Presentar la sol·licitud i la ​documentació corresponen

 

Compromisos dels centres p​​​articipants

La participació del centre en el programa suposa l’acceptació dels compromisos següents:

  • Signar un acord de corresponsabilitat per desenvolupar el programa durant 2 cursos, amb possibilitat de renovació.
  • Designar els i les docents mentors i el membre de l’equip directiu que coordinarà l’aplicació del programa en el centre.
  • Adoptar les mesures necessàries per garantir l’organització, el seguiment, la coordinació i el desenvolupament de les actuacions dels professionals implicats en el programa: docents mentors i docents participants en formació.
  • Integrar en el Pla de formació del centre la formació dissenyada en el marc del programa, fer-ne la transferència al claustre i col·laborar amb la xarxa de centres del programa.
  • Distribuir els recursos del programa d’acord amb els criteris establerts i els principis d’equitat, eficàcia i eficiència per garantir el correcte desenvolupament de les funcions assignades.
  • Reflectir en la programació general anual i en la memòria anual de centre les actuacions desenvolupades en el marc del programa.
  • Utilitzar les evidències obtingudes per millorar el projecte educatiu del centre i transferir-les a la comunitat educativa i a altres centres.
  • Retre comptes al claustre, al consell escolar i al servei territorial al final de cada curs.
  • Presentar una memòria d’avaluació en finalitzar el programa.
  • Durant la realització del programa, els centres han d’informar públicament del cofinançament de l’actuació mitjançant un cartell visible de mida A3.
  • Fer constar el cofinançament del Fons Social Europeu Plus en qualsevol document que es lliuri als participants o que formi part de l’expedient de l’actuació cofinançada.
  • Prestar la col·laboració i facilitar tota la documentació que li sigui requerida durant l’exercici de les funcions de control i verificació de l’Autoritat d’Auditoria del Programa, de l’Autoritat de Gestió i de Certificació (la unitat administradora del FSE) de la Comissió Europea i d’altres òrgans que, d’acord amb la normativa comunitària, tinguin atribuïdes funcions de control financer dels ajuts finançats pel FSE+.

L’incompliment dels compromisos pot comportar la baixa del centre en el programa.

D​ocents ​​mentors 

És el referent personal i professional del docent novell en el centre i, per tant, ha de tenir experiència contrastada en matèria d’acompanyament i formació docent. ​El Departament d’Educació publicarà la convocatòria per a la selecció i l’acreditació del personal docent mentor. Aquestes ràtios tenen caràcter orientatiu i s’aplicaran amb flexibilitat al llarg del desenvolupament del Programa. 

Nombre màxim de docents mentors per centre: 3 

Nombre màxim de docents novells a càrrec d’un docent mentor durant el curs de residència: 3. 

 

Docents novells

Es tracta de docents que han superat la formació inicial (Grau o màster) que no tenen experiència prèvia en la pràctica docent (o és inferior a ​3 mesos), i que no han participat en el curs i avaluació prevista a la normativa vigent per a interins novells. A través d’aquest programa, els docents novells comencen la seva vida professional amb un acompanyament especialment pensat per consolidar competències professionals clau.​ Les places del Programa s’assignen d’acord amb les necessitats del sistema educatiu, criteris d’especialitat docent, d’equilibri territorial, de disponibilitat de centres i de docents mentors. Les sol·licituds s’ordenen atenent el número d’ordre que ocupa la persona en la borsa de treball de personal docent del Departament d’Educació.​

Docents col·laboradors 

Els docents mentors, per a l’acompanyament i atenció dels docents novells, poden comptar amb el suport i la participació d’altres docents com a col·laboradors del programa, en aspectes com la codocència, la gestió del currículum, l’acció tutorial i l’orientació educativa.