Projecte de Georeferenciació de Llocs de memòria històrica (Mobile History Map)

L’enhorabona a tot el grup de 4B per la feina ben feta!

 

Us presentem, amb molta il·lusió, el Projecte de Georeferenciació de Llocs de Memòria Històrica que va dur a terme 4B, durant tot el curs 2018/2019, des de les Ciències Socials.

Aquest, és un projecte que forma part de la plataforma mSchools i el Mobile World Capital del Departament d’Ensenyament, a través de l’aplicació Mobile History Map.

Ha estat un repte, tant per al grup de 4B com per a la seva professora d’Història (jo mateixa), el fet de tirar-lo endavant, per diverses raons. S’han dedicat, aproximadament, 34 hores del curs a aquest projecte, però els esforços i els resultats creiem que prou s’ho valen. Des d’aquí, volem reconèixer públicament l’esforç i la vàlua del grup-classe.

El projecte ha estat l’excusa perfecte per aprendre a investigar, a treballar en equip i a organitzar-se, a georeferenciar en un mapa històric, a sintetitzar idees, a elaborar eixos cronològics on line, a crear galeries d’imatges i, per sobre de tot, a traslladar el procés d’aprenentatge fora de les parets del nostre institut.

Aquí i ara us en fem un resum, però qui estigui interessat en la part tècnica i organitzativa, pot consultar l’apartat Projectes de la pàgina web, on apareix més desenvolupat el projecte i també on podreu accedir als espais georeferenciats, a les aportacions fetes per l’alumnat i a totes les entrevistes enregistrades en vídeo. Aquí teniu l’enllaç:

https://agora.xtec.cat/ieslaromanica/projectes/georeferenciacio-de-llocs-de-memoria-historia/

La idea inicial, en el moment d’incorporar-nos al projecte, va ser la de treballar els “Llocs de memòria històrica a Barberà del Vallès”, amb l’objectiu d’endinsar-nos en la història local a través, sobre tot, de la història oral i la memòria històrica. En aquesta captura de pantalla podeu veure la georeferenciació de l’institut la Romànica i dels sis elements patrimonials geolocalitzats durant el projecte:

 

Les Competències Bàsiques treballades s’han centrat en promoure competències bàsiques de diversos àmbits, com el social, el lingüístic, el digital i el personal i social.

El Projecte Mobile History Map forma part de la programació de l’Àmbit Social de 4t d’ESO (4B) i ha passat a complementar les activitats que ja fa l’alumnat de 4t d’ESO, referides a la de recerca històrica a través de fonts primàries orals, fent entrevistes a la gent gran del nostre municipi i relacionant els fets que els expliquin amb els continguts històrics treballats (polítics, econòmics, demogràfics, socials, culturals…).

Van participar en el projecte un total de 27 alumnes de 4B, dividits en 6 grups de treball, és a dir, que la metodologia del projecte s’ha bastat en el treball cooperatiu.

En quan als objectius, com que no volem avorrir-vos, només us direm que vam fer nostres els objectius de mSchools i del projecte Llocs de memòria del Mobile History Map, a més a més dels dissenyats específicament per la professora per aquest projecte, tant curriculars com metodològics, a l’entorn de promoure el treball cooperatiu, fomentar la utilització de les noves tecnologies, aplicar les competències digitals a les ciències socials i a la recerca històrica i utilitzar els espais de memòria històrica com a element d’anàlisi i de coneixement social.

La temporització del projecte ha cobert tot el curs:

    • Al primer trimestre és quan es van marcar els eixos de projecte, es van crear i registrar els grups de treball cooperatiu i es va haver de dur a terme una activitat per conèixer l’aplicació que utilitzaríem durant tot el projecte, és a dir, el Mobile History Map. D’aquesta primera fase va sortir com a resultat final la georeferenciació del nostre institut amb una presentació escrita i un vídeo de presentació de menys d’un minut. Tot i la seva brevetat, ha estat tot un repte, tant per la seva preparació i gravació com l’edició. Aquí el teniu:

    • Per al segon trimestre, cada grup va escollir un element del nostre patrimoni per a treballar-lo. Tres elements patrimonials són d’època d’època medieval i tres d’època contemporània. Cada grup va dur a terme un treball de recerca bibliogràfica i a través d’Internet, així com el treball a través de fonts primàries orals, a través d’entrevistes a persones vinculades amb aquests elements patrimonials. Aquí teniu, com a tastet, una galeria d’imatges de les entrevistes:

 

    • Per al tercer trimestre es va dur a terme la part més complexa i tècnica d’elaboració de les Aportacions que se’ns indicaven a les instruccions d’aquest projecte. Calia elaborar de cada element patrimonial, primerament, un text resumint la seva història, característiques formals i usos al llarg de la història; a continuació fer una o més entrevistes a persones relacionades amb el lloc de memòria escollit, per tal d’obtenir informacions de fonts primàries orals i, en el nostre cas, enregistrar en àudio i vídeo; també es va haver d’elaborar un eix cronològic amb tecnologia digital on-line; seguidament fer recerca d’aportacions d’altres persones i citar-ne correctament les fonts; i, per últim, van elaborar altres materials per enriquir el resultat final, com enquestes a la població, cerca de documentació, crear galeries d’imatges… i, una vegada acabat el projecte, van presentar cada grup a la resta de companys i companyes el seu procés de treball, els resultats obtinguts i van fer-ne una valoració. A continuació, teniu una galeria d’imatges de les presentacions i del procés de gravació de les entrevistes. Per finalitzar el projecte, tal i com se’ns demanava, vam dur a terme l’organització, enregistrament i edició d’un vídeo que ho resumís tot, que podreu veure al final de l’article.

Durant el projecte, hem gaudit de diverses col·laboracions. De totes elles n’estem molt agraïts i agraïdes:

  • Persones entrevistades: La col·laboració ha estat extraordinària. Gràcies!
  • Associació d’Història de Barberà del Vallès: ha assessorat l’alumnat sobre els elements patrimonials a treballar, ha ofert els contactes per a localitzar persones per a ser entrevistades relacionades amb cada element patrimonial i he posat el meu granet de sorra entrevistant-me com a membre de l’entitat.
  • Ajuntament de Barberà del Vallès: ha ofert el contacte per a poder entrevistar a una de les persones i en ha permès l’accés a un dels edificis patrimonials per poder fer un dels enregistraments.

Com hem avaluat?

  • S’ha compaginat l’avaluació formativa i formadora, a través de l’observació i el feedback per part de la professora, tot introduint millores constants en el procés d’aprenentatge per part dels grups.
  • S’ha avaluat el procés de recerca, les entrevistes (fonts orals), les aportacions al Mobile History Map i la presentació de tot el procés de treball i resultats als companys i companyes, a partir de l’eina de les rúbriques (tant de moda últimament) de seguiment, autoavaluació i coavaluació.

I, per últim, us fem cinc cèntims de quins han estat els llocs de memòria treballats:

  • Grup 1: La Cooperativa Agrícola de Barberà del Vallès (segle XX): Han pogut conèixer el què va ser l´ànima d’un poble agrícola com el nostre, durant dècades. Van rebre la col·laboració de l’Associació d’Història de Barberà, assessorant-los sobre la recerca i aportant el contacte amb la persona entrevistada, en Joan Gallego Moliner, fill dels conserges de l’entitat cap els anys 50 i 60, un dels coneixedors de la història local més importants del nostre municipi.
  • Grup 2: La Torre d’En Gorgs (segle X): Es considera, possiblement, l’edifici més antic de la nostra població. Van rebre la col·laboració de l’Ajuntament permetent fer la gravació dins els jardins de l’espai georeferenciat i de l’AHB amb informacions. Van poder entrevistar a Carme Rifà, filla dels masovers de la pairalia cap als anys 50 i 60, on hi va néixer i créixer.
  • Grup 3: El Castell de Barberà del Vallès (segle X): És un dels elements més importants i desconeguts de la nostra història. Van rebre la col·laboració de l’Associació d’Història de Barberà contactant amb la persona entrevistada, la senyora Carme Vila, filla dels darrers masovers del castell entre 1935 i 1972 i a través de l’entrevista a una membre de l’entitat, Maria Teresa Sánchez Costa, qui ha dut a terme les dues visites guiades fetes al castell.
  • Grup 4: El monument a la Dona Treballadora (1995): Es tracta d’un grup escultòric molt conegut de la nostre ciutat. Van rebre la col·laboració de l’Ajuntament de Barberà del Vallès aportant el contacte la persona entrevistada, en Salvador Mañosa, l’escultor del monument.
  • Grup 5: La parròquia de Santa Maria de Barberà (1951): església situada al cor de la nostre ciutat, fruit del creixement demogràfic del segle XX. Han rebut la col·laboració de l’Associació d’Història de Barberà aportant el contacte amb la persona entrevistada, en Josep Jordi, mossèn de l’església des de 1994 fins a l’actualitat.
  • Grup 6: L’Església Romànica de Barberà del Vallès (segle XI): sense cap mena de dubte, l’element patrimonial més emblemàtic de Barberà del Vallès. Van rebre la col·laboració de l’Associació d’Història de Barberà assessorant sobre la recerca, aportant el contacte amb la persona entrevistada, en Josep Jordi, mossèn de l’església des de 1992 fins a l’actualitat, i a través de l’entrevista a una membre de l’entitat, la Maria Teresa Sánchez Costa, com a guia de església durant el Mercat Medieval.

Recordeu que tots els vídeos de les entrevistes fetes els trobareu a l’apartat Projectes o a l’enllaç que us indicàvem més amunt en aquest article.

No podem acabar sense agrair a un alumne i a una alumna de 4B la seva dedicació i talent editant el vídeo final. Sense tots dos, no hagués estat possible fer-lo. Són el David Bermúdez i la Núria Salas. Aquí els teniu editant el vídeo final:

I… aquí teniu el vídeo final:

 

L’ENHORABONA!
Heu estat un grup genial!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>