Projecte Educatiu de Centre

(El podeu descarregar sencer en aquest enllaç)

1. PRESENTACIÓ

El Projecte Educatiu de Centre de l’Institut Joanot Martorell d’Esplugues de Llobregat és el document, que s’ha d’aprovar pel Claustre de Professorat i el Consell Escolar de l’Institut, on es troben reflectits els trets d’identitat, la missió, visió i valors, la formulació d’objectius, l’expressió de l’estructura organitzativa i el tractament de les llengües del nostre centre.

Aquest Projecte Educatiu estableix les línies d’actuació prioritàries per a tots els membres de la nostra Comunitat Educativa i és, alhora, el compromís del nostre Institut amb la societat.

Els eixos que han guiat i orientat la concreció d’aquest Projecte Educatiu han estat la gran experiència acumulada al llarg de més de 50 anys de vida acadèmica i la voluntat de millora de la qualitat de la nostra tasca docent, tot duent a terme en l’actualitat la praxis de model autònom i de qualitat.

El nostre centre vol destacar-se per l’objectiu clar i ambiciós de formar persones, en el sentit ample de la paraula i de manera integral, fent-les respectuoses envers els altres, les lleis i l’entorn, crítiques i actives davant la intolerància i la discriminació, atentes i participatives als canvis i moviments socials. La visió global i integradora del centre educatiu esdevé fonamental per adequar-lo a la complexitat i pluralitat de la nostra societat i context.

El nostre centre es caracteritza per participar en els moviments d’innovació (Robòtica, Mòbils.edu, PEE 0-20, …) i de renovació pedagògica (treballs cooperatius, Ràdio, GEP, Laboratori de Transformació educativa, …), i per la formació permanent de les persones que hi treballen (activitats de formació permanent per part del professorat i PAS; professorat format en metodologia AICLE en especialitats de Matemàtiques, Física i Química, EF i Geografia i Història, …).

Tot aquest procés d’aprenentatge que integra el nostre Projecte ha estat possible gràcies als milers d’alumnes que han passat per les nostres aules, al recolzament de les famílies que ha facilitat la nostra tasca docent, a les institucions que ens han donat el suport professional, personal i econòmic, i sobretot, a les professores i professors que han realitzat i realitzen la seva tasca docent amb gran il·lusió i diligència dia rere dia.

2. FUNCIÓ DE L’INSTITUT JOANOT MARTORELL

La principal funció del nostre Institut és la de formar i orientar el nostre alumnat per tal que assoleixi els coneixements, les habilitats, les actituds, els valors i les capacitats que facilitaran el seu desenvolupament integral com a individus dins la nostra societat. Per tant, allò que volem aconseguir és que els nostres alumnes siguin persones responsables, competents i amb esperit crític per tal que puguin contribuir en el progrés i desenvolupament de la nostra societat, sempre tenint presents els valors de llibertat, tolerància, solidaritat i respecte al medi ambient. La coeducació, la inclusió i la perspectiva de gènere són eixos centrals del nostre treball.

En definitiva, es tracta de formar persones responsables per poder desenvolupar-se de forma correcta dins la nostra societat; perquè l’èxit escolar és el nucli de la millora del sistema per arribar a l’èxit personal i social.

3. PLANTEJAMENT INSTITUCIONAL DE L’INSTITUT

3.1. MISSIÓ

Centre obert, pluralista, democràtic i català integrat al territori que treballa per objectius, coneixements, habilitats, actituds i valors per donar eines a l’alumnat mitjançant aprenentatges personalitzats per aconseguir la formació integral de la persona al llarg de la vida.

3.2. VISIÓ

Volem ser:

  • Centre educatiu de caràcter inclusiu fortament arrelat al territori.

  • Centre de referència educativa d’acord amb els principis d’excel·lència i equitat.

  • Un institut que satisfaci les expectatives de les famílies envers dels seus fills i filles, capaç de treure el millor de cadascun dels nostres alumnes.

  • Institut centrat en el Ser i Saber de les persones.

  • Formador d’alumnat amb capacitat crítica implicat en la societat.

3.3. VALORS

L’INS Joanot Martorell ens definim com a laic, integrador, democràtic, respectuós amb totes les cultures i pensaments, coeducador, socialment responsable i obert al canvi i al progrés. El diàleg, la tolerància, la solidaritat, la inclusió, la perspectiva de gènere, els drets humans i el respecte pel medi ambient són claus. Tot això es treballa de manera transversal des dels diferents àmbits: currículum, tutoria, servei comunitari, comissió de convivència, TEI, AA, SIEI, d’entre d’altres.

El PEC de l’Institut Joanot Martorell (CMC) es vertebra sobre l’autonomia pedagògica, organitzativa i de gestió amb la finalitat de millorar els indicadors de qualitat. En resulta un centre innovador i de qualitat, arrelat al territori i obert al món, que vol assegurar l’equitat i l’excel·lència educativa amb un model inclusiu on l’alumnat ha d’assolir les competències bàsiques i/o arribar a l’excel·lència, segons les seves capacitats. Fer que l’alumnat tregui el millor d’ell mateix amb l’acompanyament del professorat i PAS del centre és el nostre propòsit. La inclusió escolar, la cohesió social i la transmissió dels valors democràtics han d’estar a l’abast del foment de l’emprenedoria.

L’Institut Joanot Martorell -arrelat a Esplugues de Llobregat, a les persones i als seus interessos en matèria educativa- vol ser un centre de Secundària, Batxillerat i Batxillerat més cicle que vetlli permanentment per la millora de la qualitat dels serveis educatius.

El fet de potenciar un treball en xarxa, transversal i interdisciplinari és un element imprescindible per a la millora del nostre sistema educatiu i la rendibilització de recursos n’és un element clau.

4. CARACTERÍSTIQUES DE L’INSTITUT I EL SEU ENTORN SOCIOECONÒMIC

L’INS Joanot Martorell (CMC) està ubicat al barri obrer de Can Vidalet d’Esplugues de Llobregat, tot i que acull alumnat de tot Esplugues i d’Hospitalet de Llobregat. Som un centre públic depenent del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya creat el 1970 on s’imparteixen els estudis d’ESO, Batxillerat i Batxillerat + Cicle (Doble Titulació). Actualment el centre té tres línies d’ESO (que transformem internament en quatre a 1r i 2n d’ESO per atendre millor l’alumnat), 2 línies de Batxillerat (en les modalitats d’Humanístic i Social, Científic i Tecnològic) i 1 línia de Batxillerat + Cicle Esportiu (Salvament i Socorrisme, Bàsquet i/o Atletisme).

El treball en xarxa amb l’Ajuntament, Departament d’Educació, Serveis Educatius, Serveis Socials, Escoles i instituts de la població, Ambulatori, Mossos d’Esquadra, Policia, etc. és clau per al bon desenvolupament del plantejament institucional del centre: institut de la població i per a la població on tot l’alumnat hi té cabuda. El treball en xarxa amb tots els agents externs al centre és fonamental en un entorn socioeconòmic una mica desafavorit per a algunes famílies del centre.

Actualment, el nostre institut està organitzat per departaments, però a la vegada estem en un procés de canvi on l’organització per nivells, projectes i àmbits cada cop té més pes.

5. ELS TRETS D’IDENTITAT DE L’INSTITUT

L’Institut Joanot Martorell, d’Esplugues de Llobregat, depèn del Departament d’Educació de la Generalitat de Catalunya i per tant empra el català, llengua pròpia de Catalunya, corn a llengua vehicular i d’Ensenyament-Aprenentatge.

L’Institut es defineix com a integrador, no discriminatori, democràtic, progressista, laic, respectuós amb totes les creences, cultures i ideologies en el marc de la convivència democràtica, curosa amb el medi ambient i sotmesa a l’interès públic mitjançant el respecte de les lleis i cercant contínuament la millora de la qualitat en els ensenyaments i serveis que proporciona a l’alumnat.

L’Institut té la responsabilitat de formar l’alumnat en el marc del conjunt de valors, actituds i normes que caracteritzen una societat plural i democràtica, i vetlla perquè la relació entre les persones de la nostra comunitat educativa estigui orientada envers la tolerància, la llibertat, la responsabilitat i el diàleg.

Els eixos centrals del nostre institut són:

  • La millora de resultats acadèmics de l’alumnat (Projectes d’innovació).

  • L’impuls i foment de les llengües estrangeres al llarg de tota l’etapa educativa en horari escolar i extraescolar.

  • L’aposta per les noves tecnologies (Mòbils.edu, Moodle, Global Scholars, Dinantia, etc.).

  • L’orientació de l’alumnat com a projecte d’acompanyament durant tota l’etapa educativa i com a tasca de tots els membres de la comunitat educativa.

Tota la comunitat educativa treballa i vetlla per la convivència i la cohesió social. El projecte TEI (Tutoria entre iguals entre alumnat de 3r i 1r d’ESO) i la mediació són eixos vertebradors. La formació de part del professorat en mediació i gestió i resolució de conflictes ajuda a garantir un bon clima de centre. Apostem per mesures reparadores i de diàleg.

5.1. Principis pedagògics i metodològics

L’institut:

  • Dóna una formació personalitzada que propicia una educació integral pel que fa a capacitats, destreses i valors dels alumnes en tots els àmbits de la vida personal, familiar, social i professional. Aquesta formació es concreta en:

    • Desenvolupar de manera integral la personalitat de l’alumnat.

    • Desenvolupar les capacitats motrius, creatives i d’esperit crític.

    • Afavorir el desenvolupament màxim de les capacitats intel·lectuals i professionals per arribar al nivell d’excel·lència.

    • Preparar l’alumnat per a la participació activa en la vida social i cultural de la comunitat de la qual formen part.

    • Promou processos actius d’aprenentatge, desenvolupant metodologies centrades en l’alumne, que afavoreixen l’aprenentatge autònom, fent que l’alumne sigui el protagonista del seu aprenentatge.

    • Fomenta el treball individual, grupal i cooperatiu (Projectes).

    • Educa per al temps de lleure i les activitats complementàries.

  • Practica una metodologia basada en l’aprenentatge significatiu. Es planteja l’educació com una tasca col·lectiva i d’equip. La responsabilitat pedagògica i tutorial és compartida per tot l’equip docent (Tutories i co-tutories).

  • Proporciona atenció psicopedagògica amb orientació personal, acadèmica i professional a tot l’alumnat, sempre tenint present la singularitat de cada individu.

  • Avalua el procés d’Ensenyament-Aprenentatge de manera continua global per introduir els canvis necessaris per millorar.

  • Presta una atenció especial a la diversitat de capacitats, d’interessos i de ritmes d’aprenentatge de l’alumnat organitzant grups de diversitat a l’alça (ampliació de coneixements en llengua anglesa i/o francesa) i a la baixa (SIEI, AA) i amb materials de reforç i ampliació, amb l’ús de les noves tecnologies per tal d’arribar a tot l’alumnat Aprenentatges Personalitzats (PDC P. Èxit).

  • Estableix una col·laboració constant amb les famílies per tal de contribuir a una millor consecució dels objectius educatius (Carta de Compromís, comunicats, entrevistes…).

  • Promou l’ampliació i actualització dels coneixements del professorat, les estratègies metodològiques i la renovació pedagògica amb cursos de formació permanent, xerrades, conferències, cursos de llengües (anglès, francès, etc.).

5.2. Principis de gestió i estratègics

La gestió de l’Institut està basada en la utilització de mecanismes democràtics en tots els òrgans de funcionament, en la transparència, la participació, l’objectivitat i la professionalitat.

Entenem la planificació com la funció de la gestió que incorpora tots els mecanismes per tal d’arribar a concretar uns objectius de treball, que garanteixin l’activitat del centre en el termini de temps pel qual ha estat planificada; i entenem l’avaluació com el procés on es contemplen totes les actuacions dirigides a valorar el nivell d’assoliment dels objectius definits en la corresponent planificació.

La PROGRAMACIÓ GENERAL ANUAL de l’institut recull la planificació de les activitats docents corresponents a un curs acadèmic. La planificació de les accions docents a mig termini (4 cursos de durada) està recollida en el PROJECTE de DIRECCIÓ. I fem el retiment de comptes amb la Memòria de cada curs per tal d’aplicar les millores que corresponguin per aconseguir el nostre objectiu.

6. OBJECTIUS DE L’INSTITUT

A més a més dels objectius definits anteriorment, l’Institut Joanot Martorell té definits els objectius educatius propis de cada etapa escolar.

  • L’educació secundària obligatòria té com a finalitat:

    Fomentar en l’alumne l’hàbit de treball, per tal d’obtenir i seleccionar informació de forma autònoma i crítica. Ajudar-lo a organitzar els propis pensaments, a relacionar-se de forma correcta amb les altres persones, a adoptar actituds solidàries i tolerants i, en definitiva, reforçar la pròpia personalitat amb una correcta formació integral, intel·lectual i humana.

    Incentivem l’esforç, adequant els processos d’ensenyament al ritme d’aprenentatge individual -aplicant pràctiques educatives inclusives, de compensació i d’estímul per assolir l’excel·lència– i afavorint la recerca i els projectes d’innovació en entorns d’aprenentatge adients amb professionals que es mantenen al dia participant en les activitats formatives per a la millora continua de la pràctica docent.

  • El batxillerat té com a finalitat:

    Formar integralment, intel·lectualment i humanament els alumnes, així com la seva orientació i preparació per als ensenyaments universitaris, per als estudis de formació professional específica de Grau Superior, per altres estudis superiors i per a la vida activa i compromesa.

  • La projecció externa de l’Institut:

    Aquest Projecte Educatiu de Centre no es pot desplegar al marge de la realitat que l’envolta ni amb els recursos exclusius del centre. L’entorn educatiu ha de ser un instrument per assolir-ne els objectius. Per aquesta raó l’Institut proposa:

    • Fomentar la col·laboració amb l’Administració Educativa, l’Ajuntament d’Esplugues de Llobregat, l’Institut de Ciències de l’Educació (ICE), i els centres educatius i culturals de la ciutat (Escoles de Primària, altres instituts de la ciutat –públics i concertats-, Centre de Recursos, EAP…) creant aliances i projectes per treballar plegats.

    • Incloure en la programació educativa de l’Institut, sempre que sigui possible, la utilització dels recursos i activitats de les institucions.

    • Fer possible la participació de l’Institut en activitats ciutadanes.

7. L’ENSENYAMENT I APRENENTATGE DE LES LLENGÜES A L’INSTITUT

L’aprenentatge de les llengües es realitza d’acord amb les indicacions dels currículums i lleis vigents.

El català, com a llengua pròpia de Catalunya, s’utilitza normalment com a llengua vehicular i d’aprenentatge, així com en tot l’àmbit d’organització i comunicació. L’Institut vetlla perquè tot l’alumnat assoleixi un coneixement òptim tant de la llengua catalana com de la llengua castellana.

L’Institut Joanot Martorell ofereix com a segona llengua estrangera a l’ESO i al Batxillerat la llengua anglesa. A més, tenim una oferta d’ampliació de coneixements d’aquesta llengua dins el seu horari habitual (optatives d’ampliació, d’iniciació i/o de reforç) per tal d’atendre les individualitats de l’alumnat. A més a més, oferim de forma gratuïta classes de preparació per obtenir el FIRST a aquells alumnes que estiguin en el moment adequat per fer-ho i impartim l’extraescolar de teatre en llengua anglesa a l’alumnat de 3r i 4t d’ESO. Som centre GEP (Plurilingüisme) i impartim part de les matèries d’EF, Matemàtiques, Socials, FiQ, etc. en llengua anglesa i/o francesa a l’ESO. Això significa que professorat de matèries no lingüístiques i amb titulació d’anglès de nivell B2 i formats en metodologia AICLE donen part de les seves matèries en aquestes llengües estrangeres. El projecte d’Innovació Global Scholars impulsa l’ús de la llengua anglesa de manera més significativa i vivencial (com el GEP). I amb el Sharing to Learn l’alumnat de 4t d’ESO fa de language assistant a l’escola pública Joan Maragall d’Esplugues de Llobregat.

La llengua francesa forma part del currículum optatiu des de 1r d’ESO i els seus estudis els impartim fins a 2n de Batxillerat, tot preparant l’alumnat per passar l’examen oficial que els acredita en els coneixements d’aquesta llengua (DELF).

La idea clau és fer que tot aquell alumnat que pugui i vulgui pugui sortir de l’institut amb els títols oficials d’anglès (FIRST CAE) i/o francès (DELF); ja que som conscients que aquestes certificacions oficials els seran de gran importància per al seu currículum.

8. ORGANITZACIÓ DE L’INSTITUT I PARTICIPACIÓ

L’Institut d’acord amb la normativa vigent i la seva identitat té definit un sistema d’organització i gestió així com la regulació del marc de convivència, explicitat a les NOFC de l’institut, del qual es manifesten els següents criteris generals.

El Consell Escolar i el Claustre de Professors són els Òrgans de participació i gestió de l’Institut, i és en aquestes entitats col·legiades on es prenen totes les decisions estratègiques del centre.

A més, planifiquem les reunions col·legiades d’Equips Docents, de blocs de professors per àmbits educatius d’ESO i Batxillerat, coordinacions de nivell, Departaments Didàctics, reunions de tutors amb coordinadors, reunions de tutors de pràctiques, d’Equip Directiu, CAD, Comissions socials, CAD…

Els òrgans de govern, dintre de l’Equip de Direcció són: la directora, la cap d’estudis, el secretari i la coordinadora pedagògica.

Els òrgans de coordinació són: els equips docents i els tutors de grup, els departaments de coordinació didàctica i els caps de departament, la coordinadora d’activitats i serveis escolars, el coordinador digital, les coordinadores de cada nivell a l’ESO, la coordinadora de Batxillerat i la coordinadora de prevenció de riscos laborals i el cap de manteniment.

Tots aquests càrrecs i aquesta estructura organitzativa pretenen situar el Projecte de Centre com a eix vertebrador de la gestió de l’Institut per promoure la participació de les persones que formen part de la comunitat educativa en la gestió del centre, potenciant els canals de reflexió i participació, tot fent-los corresponsables en la línia estratègica de la gestió i organització del centre.

Els alumnes, a més de la participació en el Consell Escolar, disposen d’un representant delegat per classe, formant una comissió permanent de delegats. També tenen veu a través de les enquestes, i els canals previstos de reclamació i suggeriment, i el que és més important, el tracte directe i la possibilitat en tot moment d’adreçar-se a qualsevol membre de la comunitat educativa.

Tenim representants de delegats que formen part de la comissió del PEE per fer les aportacions pertinents per al desenvolupament d’activitats de centre i tractar temes que els motivin i interessin.

La participació dels pares, mares i responsables de l’alumnat, com a principals responsables de la formació i educació dels seus fills i filles, es garanteix a través de la seva presència en tots els òrgans en què està legalment establerta, com a través de l’Associació de Famílies d’Alumnes, tot divulgant entre els pares, mares i responsables, informació sobre les activitats del centre, canalitzant les inquietuds i iniciatives que poguessin fer arribar a l’equip directiu, sensibilitzant-los sobre la importància del fet educatiu. En definitiva, millorant la comunicació i la col·laboració entre el Professorat, l’Alumnat i les seves Famílies.