Diada Macià

En ocasió del 14 d’abril, dia clau en la història de Francesc Macià, l’Institut celebra cada any la Diada Macià. Un acte senzill, al final del matí, d’assistència voluntària, on expliquem per què l’Institut té el seu nom. Atès que el 14 escau en diumenge, enguany celebrem la diada l’últim dia del trimestre, el divendres 12, a última hora. Totes les classes (ESO i batxillerat) acabaran a les dues, i qui vulgui podrà assistir-hi, i qui no, podrà marxar cap a casa. Aquesta celebració de la diada no afecta les excursions programades, com la de literatura de batxillerat a Vic.

Després vénen els deu dies de vacancetes de Setmana Santa i també sant Jordi, que comentem més avall.

[Francesc Macià i Llussà va néixer el 21 de setembre de 1859 (data que coincideix amb l’inici del curs), i va morir el 25 de desembre de 1933 (Nadal); però la data que el porta a la història és el 14 d’abril (de 1931), quan proclama la República catalana, després de guanyar les eleccions i de fer fugir la monarquia.

Quan l’Institut va obrir les portes per primer cop, el 1966, va tenir com a nom “Extensión del Instituto Jaime Balmes”; després “Instituto Nacional de Bachillerato núm. 1 de Cornellá”, i posteriorment les adaptacions a les directrius nominals de l’època. A primers dels anys 80 hi va haver una campanya per posar nom als centres, i sota el mandat del director Emili Pons es va procedir a escollir-ne un. De totes les propostes (literàries, geogràfiques, històriques, fins i tot humorístiques), el que va ser escollir amb àmplia majoria per la comunitat educativa va ser el del primer president de la Generalitat del segle XX. En una festa de celebració, fins i tot va venir a l’Institut una de les filles de Macià, nonagenària emocionada, que va agrair la decisió. Finalment, el 2 de juny de 1986 el Diari Oficial de la Generalitat publicava el canvi de nom. No feia ni deu anys que encara s’impartien classes de Formación del Espíritu Nacional -la ridiculitzada FEN-. Alguns alumnes de l’època amb el temps han esdevingut professors actuals del centre, i recorden els fets.]

La imatge que acompanya aquesta notícia és d’un alumne, que va guanyar el nostre concurs de treballs sobre Francesc Macià.

Sant Jordi

L’Institut torna a obrir les portes el dimarts 23 d’abril, que és Sant Jordi, patró de Catalunya i diada del llibre i de la rosa. Com repetirem més endavant amb un altre avís, aquest dia hi ha classes amb la màxima normalitat fins a les 13.00. Llavors se suspenen les classes de les 13.00 a 15.00 h a l’ESO (no a batxillerat), per poder fer la celebració formal d’aquesta altra diada, amb el lliurament de premis dels concursos a la sala d’actes (qui no vulgui, pot anar al pati). Qui vulgui participar en el concurs de pastissos els ha de dur a primera hora, i deixar-los al despatx de la coordinadora pedagògica (Sra. Pilar Peña); cada pastís ha de tenir una etiqueta amb el nom dels autors i la classe. Un cop acabat l’acte, deixarem marxar els alumnes d’ESO; segurament serà una mica abans de l’hora habitual (quarts de tres), perquè puguin viure l’ambient de Sant Jordi pels carrers.