Història, música i pau: sortida a Calafell i el Vendrell amb 2n ESO

Fotos AQUÍ.

El passat divendres dia 3 de febrer, l’alumnat de 2n de l’ESO tenia una jornada intensa que els portaria a descobrir tan aspectes de l’edat mitjana com l’afany de pau d’un home del segle XX.

Així doncs, puntuals a les 8, ens vam preparar per sortir i descobrir el primer indret: Calafell i el seu castell. Després de l’esmorzar a l’espai de la Ciutadella Ibèrica, ens vam endinsar en la història del Castell de la Santa Creu que és un recinte fortificat d’època medieval, documentat per primera vegada l’any 1037 i que es troba al nucli històric de Calafell, també d’origen medieval. El recorregut per les ruïnes del castell, tot a l’aire lliure, ens va fer passar per punts destacats com ara el comunidor i l’espadanya, l’església d’estil romànic on es conserven encara pintures medievals o la cisterna, que, durant els episodis de pirateria a la Mediterrània, va servir com a amagatall. La visita ens va ajudar a contextualitzar  i a veure en un espai real tot allò que havíem treballat a classe.

A cuitacorrents, vam anar cap al Museu Pau Casals, on ens esperaven per començar una visita guiada del que va ser la casa de Pau Casals durant molts anys i un concert. La música ens va acompanyar durant tot el recorregut amb peces de J.S. Bach i Pau Casals, entre d’altres, i ens va ajudar a crear un vincle afectiu  entre nosaltres i el personatge. Les imatges, tan estàtiques com a través d’audiovisuals, que anàvem veient en aquest museu acabat d’inaugurar, ens anaven presentant la vida i els pensaments de Pau Casals des de la seva infantesa, quan era un nen que aprenia a tocar el violoncel, fins que ja molt gran va rebre la medalla de la pau de les Nacions Unides.

El silenci es va fer en començar el concert a l’auditori del museu: un duo de violoncels que no havíem vist mai en viu i que ens van transmetre tota la calidesa de les cordes. A través de l’escolta l’alumnat va comprendre tant aspectes pràctics de la música com per exemple la utilitat de l’arc, com aspectes teòrics com els baixos obstinats i els ritmes característics de cada època, el funcionament dels acords i de les funcions tonals o els efectes expressius de l’ús de diferents estructures rítmiques i melòdiques.

Va ser un gran plaer poder conèixer de primera mà la figura de Pau Casals: violoncel·lista, director d’orquestra, compositor, humanista i ferm lluitador per la llibertat i la democràcia. El fet d’haver viscut tres guerres i la seva perseverança en el rebuig de la violència i la necessitat de pau, el converteix en un dels noms més universals de la música i la pau.

La veritat és que, tot i arribar a Sant Vicenç més tard de l’hora de sortida de l’institut, el dia se’ns va fer curt i ens vam quedar amb les ganes de menjar-nos el dinar de casa a la platja. Hagués estat un bon final!