Ponència del te amb Salvador Sans, propietari de Sans&Sans

Els alumnes de primer de Direcció en Serveis de Restauració han tingut el plaer de rebre a Salvador Sans, propietari de Sans&Sans (www.sansisans.com) i Cafès El Magnífico, amb l’objectiu de realitzar una conferència sobre el món del te, fent un recorregut tant pels seus orígens i producció com pels tipus de te existents, les seves característiques i la seva elaboració.

Salvador Sans recorda que, per a moltes cultures i sobretot a Àsia, el te té una gran importància a escala social i cultural, de la mateixa manera que el vi a Espanya., i que avui dia en consumeix de manera massiva també a Europa. L’expert explica que, actualment, es generen 3 bilions de Kg de te al món, i que els principals països productors són la Xina, el Japó, Taiwan, Índia i Sri Lanka, on normalment s’elaboren tes de manera tradicional d’alta qualitat. És cert, però, que Tailàndia, Vietnam, Kenya i Argentina són altres grans productors de tes d’alta gamma.

Avui dia, són conegudes diverses varietats de tes, destacant-ne el verd, el groc, el blanc, el negre, l’oolong tea (blau) i el pur eh tea (vermell). Salvador Sans n’exposa els diferents estils existents de cadascú, ja sigui pel tipu d’assecament, pel tipus de fulla o pel nivell d’oxidació característics. A més, fa referència a la planta del te de la qual provenen, la Camellia Sinensis (típica de la Xina) o la Camellia Assàmica (típica de l’ Índia), destacant que, per obtenir l’alta qualitat de totes les variants del te anteriors, només se’n seleccionen els brots i les primeres dues fulles.

El propietari de la botiga de tes Sans&Sans fa èmfasi en la necessitat de preparar el te de manera correcta per tal d’apreciar-ne els aromes i sabors i per tal que no resulti amarg i pesat, sinó un plaer. Així, per la seva elaboració, cal tenir en compte la qualitat de l’aigua (de mineralització dèbil) i del te, el seu gramatge (3 gr / 150 ml d’aigua) i  la temperatura i el temps d’infusió segons el tipus de te escollit. Salvador Sans realitza un tast de 3 tes, dos realitzats de manera incorrecta amb diferències en el gramatge i el temps d’infusió, per tal que els alumnes puguin apreciar els errors d’una mala elaboració.

“El te és molt barat i té molt de prestigi. No requereix una gran inversió en maquinària en un establiment”, explica abans d’acomiadar-se Salvador Sans. Finalment, recorda que el te és una beguda que pot prendre’s freda i de la qual es pot treure molt rendiment en un negoci.