La Ciència en Primera Persona. Repte Genètica de Gemma Marfany (UB) Setmana de la Ciència 2020

L’altre dia, els alumnes de segon de batxillerat que fem biologia, vam participar en el repte que va proposar la Gemma Marfany (doctora en biologia a la Universitat de Barcelona).

Nosaltres, els alumnes de segon de batxillerat Mario Pérez i Anna Porro us animem perquè ho aconseguiu! i feu l’experiment a casa vostra.

El repte consisteix en fer un senzill experiment a casa per fer l’extracció i observar el nostre ADN.

Com podeu veure, és un experiment molt fàcil i ràpid, encara que la teoria és més complicada, primer, el que aconseguim mesclant l’aigua i la sal és formar ions clor i ions sodi, al glopejar, la mescla arrenca les nostres cèl·lules de la nostra mucosa bucal, per tal de que al escopir quedin les nostres cèl·lules amb sodi i clor. Al afegir el sabó, trenquem el greix que cobreix les cèl·lules fent que els components (lípids, sucres, proteïnes, ADN…) quedin dispersats pel got.

Els àcids nucleics són els que contenen l’ADN (àcid desoxiribonucleic) i per poder veure-ho hem de transformar l’àcid en una sal. Per fer-ho hem d’afegir un ió positiu : la sal. L’últim a fer és treure l’aigua de l’ADN i una manera fàcil de fer-ho és afegint molta quantitat d’alcohol, que al ser hidrofílic (atrau l’aigua), deshidrata. Finalment, gràcies a l’alcohol es forma la sal i l’ADN es torna perceptible.

Aquest experiment, tothom el pot fer a casa, aconseguint veure el nostre propi ADN, de mida microscòpica.

Mario Pérez Expósito – 2n Batx   /   Anna Porro Lama – 2n Batx