Projecte DESKcohort a l’IE Castellterçol!

Bon dia a tothom!

Aquesta informació està dirigida a tota la comunitat educativa i, sobretot, a les famílies de 2n i 4t d’ESO. Us presento la informació resumida i, al final de l’article, la carta personalitzada dels responsables de l’estudi.

La Universitat de Manresa, juntament amb el Departament d’Educació i el de Salut estan realitzant un estudi per conèixer els comportaments i necessitats de salut dels joves de la Catalunya Central. És per aquest motiu que l’alumnat del nostre centre, concretament el de 2n i 4t d’ESO, formen part de la mostra d’estudi.

Paral·lelament a aquest estudi, el Consell Comarcal del Moianès està treballant en l’elaboració d’un Pla Comarcal de Prevenció del Consum de Drogues i l’Ús problemàtic de pantalles a la nostra comarca. Aprofitant aquesta coincidència, podrem aprofitar els resultats obtinguts per l’estudi DESKcohort a l’elaboració del nostre pla comarcal.

Per aquests motius considerem molt important la participació de l’alumnat dels cursos esmenats a l’estudi mencionat. La participació consisteix a respondre una enquesta de salut d’una hora aproximadament, la qual, és anònima i confidencial. Prèviament, s’explicarà a l’alumnat amb què consisteix i se’ls entregarà en paper el Full informatiu famílies DESKcohort, així com l’autorització de Consentiment_desk_cohort_famílies (de 2n d’ESO, la de 4t la poden signar l’alumnat de 4t).

L’estudi es realitzarà entre aquesta setmana i la següent. Us adjuntem el calendari i, com hem dit, la informació directa dels responsables de l’estudi. Moltes gràcies!

Dijous 31 de març:

• 10-10:30h: Explicació DESKcohort a l’alumnat de 2n d’ESO A i entrega d’autoritzacions.
  • 10:30-11:00h: Explicació DESKcohort a l’alumnat de 2n d’ESO B i entrega d’autoritzacions.
  • 11:30h a 13h:  Explicació DESKcohort a l’alumnat de 4t d’ESO, entrega d’autoritzacions i signatura d’aquestes, i aplicació del qüestionari DESKcohort.

Dijous 7 d’abril:

• 12:30h a 13:30h:  Aplicació DESKcohort a l’alumnat de 2n d’ESO A i B.

“El projecte DESKcohort és un estudi promogut des de la Universitat de Manresa conjuntament amb el Departament d’Educació i el Departament de Salut. Aquest projecte té com a objectiu conèixer els comportaments de salut i les necessitats de salut dels joves de la Catalunya Central, per tal de poder desenvolupar accions preventives per millorar la seva salut. És un projecte que recull dades al llarg del temps sobre comportaments de salut i els seus determinats en adolescents de 12 a 18 anys escolaritzats en centres educatius de la Catalunya Central, englobant les comarques de l’Anoia, Osona, Bages, Berguedà, Solsonès i Moianès. El projecte DESKcohort treballa de forma coordinada amb Ajuntaments i Consells Comarcals del territori per tal de desenvolupar accions i programes de promoció de la salut. Conèixer l’estat de salut d’aquest col·lectiu adolescent ens permet fer accions més dirigides i eficaces. A més a més, també permetrà als centres educatius detectar necessitats de salut i així poder posar en marxa els programes que millor s’adaptin a les necessitats dels i les joves del seu centre. Posteriorment, des del projecte se’ls hi brindaran tots els recursos i el suport que requereixin per implementar accions preventives i d’abordatge.

Què implica participar en aquest projecte? Que el vostre fill o filla contesti una enquesta sobre comportaments de salut un cop cada dos anys. Aquesta enquesta de salut és anònima i confidencial, i les dades de salut es presenten sempre de forma agrupada (dades de la població general), per tal de que en cap cas es pugui identificar a la persona. Es pot deixar de participar a l’estudi quan es vulgui sense haver de donar explicacions. El qüestionari utilitzat té en compte aspectes relacionats amb la salut i els seus determinants i es divideix en diferents blocs, on cadascun d’ells conté un seguit de preguntes relacionades amb la temàtica de cada dimensió. Cal tenir en compte que l’enquesta conté uns filtres, de manera que en funció de les respostes obtingudes a certes preguntes, se’n despleguen més sobre l’àmbit.

Com veieu, els resultats del DESKcohort són de gran utilitat per moltes entitats i centres que hi participen. Les dades ens ajuden a detectar les necessitats dels joves i poder abordar-les. Per posar-nos a treballar ens calen els resultats, i gràcies a aquest projecte podrem disposar-ne en el territori per a que s’emprenguin accions de prevenció i promoció de la salut en una etapa tant important com és l’adolescència. Amb les dades recollides es farà una devolució al centre per tal de que siguin coneixedors de l’estat de salut del seu alumnat (sempre de forma agrupada i seguint la Llei Oficial de Protecció de Dades). Així doncs, l’objectiu del projecte és poder millorar els comportaments de salut dels joves i el primer pas per dur a terme accions que vetllin per això és identificar necessitats i conèixer en quina situació ens trobem.

En el full de consentiment informat adjunt en aquest correu es pot trobar més informació relativa el projecte i un telèfon de contacte per demanar dubtes en cas que es desitgi. També es pot consultar més informació sobre l’estudi i els resultats obtinguts de les enquestes del curs 2019-20 a la pàgina web del projecte: http://deskcohort.cat/. ”

Altres informacions d’interès:

Gràcies per la seva col·laboració.