Suport Intensiu a l’Educació Inclusiva (SIEI)

Què és?

El SIEI, és un recurs d’atenció a la diversitat de caràcter intensiu que s’ofereix  a l’alumnat amb necessitats educatives especials del centre i que implica un acompanyament; unes mesures (adaptacions) i uns suports (personals) per garantir-los una escolarització en un entorn inclusiu i normalitzat amb les mateixes oportunitats curriculars que els seus companys. El SIEI és un recurs per al centre, que se suma als suports universals i addicionals per a la inclusió.

Qui en forma part?

Aquest recurs està format per un equip de professionals del camp de la psicopedagogia, i de l’educació social i que com a membres de l’equip docent i de l’ETAD donen suport a altres alumnes del centre que també ho necessitin puntualment.

A qui va adreçat?

Aquest suport va adreçat a l’alumnat amb necessitats educatives especials derivades de limitacions molt significatives, tant en el funcionament intel·lectual com en la conducta adaptativa. Aquests nois i noies requereixen al llarg de tota l’escolaritat mesures i suports intensius per poder relacionar-se, participar i aprendre com la resta dels seus companys/es.

Tot l’alumnat amb suport SIEI té un informe de reconeixement de necessitats educatives especials elaborat per l’EAP, generalment també un certificat de disminució (CAD) i un Pla de suport individualitzat (PI) per adequar l’entorn d’aprenentatge a les seves necessitats. El nostre centre acull, entre les etapes de primària i secundària, un promig de 10 alumnes.

Una mica d’història

El nostre centre disposa del recurs SIEI des del curs 2016-2017 quan  es va iniciar aquest projecte inspirat en la pedagogia d’inclusió orientada a crear un entorn  estimulant on tothom tingui cabuda i on no s’exclogui a ningú. Inicialment es va anomenar USEE, les Unitats de Suport a l’Educació Especial, però amb el nou decret d’escola inclusiva ha canviat la nomenclatura. L’objectiu d’aquest canvi és esborrar la paraula “unitats”  i evitar que aquests recursos humans (els professionals de l’equip SIEI), i els alumnes estiguin en aules especials (“exclosos”) dins dels centres ordinaris sinó que esdevinguin un recurs de professionals donant suport als alumnes NEE a dins de les aules.

Objectius de treball amb l’alumnat

Un dels objectius primordials és millorar l’autonomia personal d’aquests alumnes i l’adquisició d’habilitats socials, així com facilitar totes les mesures adaptatives per afavorir el seu aprenentatge escolar. Aquestes fites s’assoleixen fent que els alumnes s’integrin i participin en les activitats del centre amb normalitat.

Durant l’estada al centre  dels alumnes també es prioritza l’adquisició d’unes mínimes competències bàsiques per  la preparació a la vida adulta . Per aquest motiu, la coordinació amb les famílies i l’orientació es realitza des de el primer dia juntament amb el tutor . Quan aquests alumnes finalitzen l’etapa secundària se’ls orienta cap a itineraris formatius adients a les seves necessitats.

Com es treballa amb l’alumnat?

L’atenció dels alumnes que reben aquest suport és responsabilitat de tot l’equip docent i en concret del tutor del grup de referència, l’alumnat ha d’anar al seu grup de referència per edat, i és en aquest espai on s’han de realitzar les adaptacions per ajustar-se a les necessitats de cada alumne.

Es prioritza el treball a l’aula, amb el suport al professorat SIEI al grup de referència (1r, 2n, 3r i 4t) per tal de potenciar la inclusió de l’alumnat en el seu grup d’edat. Es concreten metodologies per fer possible la seva participació en les activitats de l’aula i/o l’elaboració de materials específics o adaptats que facilitin la participació d’aquest alumnat en les activitats generals del grup.

D’altra banda,  i de manera més intensiva, en l’espai en petit grup o individual es treballen les competències bàsiques amb aquests alumnes a través d’una programació setmanal sobre un centre d’interès de rellevància per aprendre a conviure en societat. En aquesta temàtica setmanal es treballen les matèries instrumentals, les habilitats socials, seguiment de deures i exàmens, tallers, tutories i sortides entre altres.

Paral·lelament ens coordinem amb els professionals de serveis externs per fer un seguiment més individualitzat dels alumnes. Establim acords de treball i compartim recursos.

En quin punt ens trobem

Hem de dir que l’experiència al llarg d’aquests anys ha estat del tot enriquidora doncs hem pogut observar que poden aprendre junts alumnes diferents i hem constatat com el suport  SIEI ha entrat a formar part amb tota normalitat en la dinàmica del centre.