L’organització de la classe per racons respon a la necessitat d’atendre la diversitat de ritmes maduratius i d’aprenentatge, així com les diferents capacitats dels nens i de les nenes. S’ofereixen espais ambientats amb una intenció concreta, materials diversos propers a la realitat i adequats als nens i les nenes i es fan propostes d’ activitats que possibiliten la participació activa en la construcció del seu pensament.
Els racons són espais de creixement que faciliten als infants la possibilitat de fer coses i inciten a la reflexió sobre què estan fent: es juga, s’investiga, s’explora, és possible tafanejar, provar i tornar a provar, cercar solucions, concentrar-se, actuar amb calma sense l’obsessió d’obtenir resultats immediats. (Mª José Laguía, 2009).
Les característiques específiques dels racons són
- S’ofereix una diversitat de propostes de manera simultània, en un mateix espai (en el marc del cicle).
- Totes les propostes persegueixen objectius de caràcter curricular.
- Dins de cada racó hi ha d’haver diferents graus de complexitat i de propostes per tal que tots els nens i nenes puguin trobar la proposta que s’adiu al seu nivell.
- De manera periòdica les propostes de cada racó es van renovant, afegint-ne de noves i retirant aquelles que ja no motiven als infants .
- Les propostes han de ser el més autònomes possible.
- La tria d’una activitat és lliure; el mestre ha de procurar que els infants coneguin totes les possibilitats que se’ls ofereix i vagin passant per tots els racons que se’ls ofereix.
- Es tracta d’una proposta que pot generar una activitat de caràcter individual o bé de petit grup; en aquest cas ha de possibilitar que es pugui cooperar, coordinar-se, treballar conjuntament,…
- Els racons els tenim plantejats com una activitat internivell.