Història de la colla

L’any 1986, l’escola Patufet està ultimant el seu pas a la xarxa d’escoles públiques de la Generalitat de Catalunya. Aquest pas no el fa sola, sinó amb un grup d’escoles que fa anys lluiten per aconseguir una escola pública catalana de qualitat i laica. Són anomenades escoles del CEPEC (col·lectiu d’escoles per una escola pública i catalana).

Tradicionalment, als voltants de Sant Jordi, se celebra la festa de l’escola, una gran festa oberta a tothom que vulgui participar i gaudir d’ella.

Aquell 1986-87 però, vol tenir un caire especial per celebrar el final d’aquest llarg procés de traspàs cap a una escola pública. En aquell important moment es vol obtenir una diada especial i compartida amb tots els que han participat per poder aconseguir aquest traspàs. S’idea una festa fora de l’escola, en un lloc gran i ampli (parc de Can Buxeres) en la que es farà una mostra d’algunes de les coses que identifiquen i que són il·lustratives de la forma de treball del centre. Entre d’altres, es vol incidir, especialment, en la recuperació de festes populars i tradicionals del país.

Els i les mestres de l’escola Patufet comencen a preparar la seva aportació a aquesta festa amb els infants, les seves famílies, una mostra d’aquestes festes que recordi les arrels de la nostra cultura i tradicions: gegants, castellers… i és quan un grup de mestres de l’escola es llencen en l’ambiciós projecte de crear una colla de diables INFANTILS. La primera de l’Hospitalet i una de les primeres de Barcelona, amb dos objectius principals:

• Recuperar una festa que es sap que té molts anys de tradició al país però poc coneguda en aquestes contrades.
  • I crear i disposar d’una estratègia de caràcter integrador i inclusiu per a aquells infants que mostren algunes dificultats en l’àmbit acadèmic, però que en un ambient diferent amb altres exigències, poden demostrar les seves capacitats i habilitats als altres i a ells mateixos, guanyant, així, en autoestima i positivitzant el seu paper a l’escola.

A partir d’aquell moment es comença a treballar per a anar donant forma i recursos a la Colla. I és a la festa de l’escola, un dissabte de maig de 1987 que es presenta la Colla Patunyetes i la Colla de Bellvitge fa el nostre BATEIG DE FOC.

Amb motiu del desig d’augmentar la Colla, els mestres de la Colla, amb la col·laboració d’un grup de pares i mares creen una dragona de foc i els infants de l’escola, a través d’una votació, trien el nom d’aquesta dragona: SATÀNIA (juny del 2004). I més endavant es creen les filles de la SATÀNIA, les SATANIETES (a partir del juny del 2007): la PUMKY, la PRESUMIDA, la GITANA, la CALBA i les BESSONES.

Des dels inicis de la colla la part musical ha tingut molta importància i ha apropat la música tradicional de tambors als nens i a les nenes de l’escola.

Engrescades per les ganes de crear, ensenyar i compartir, el 2016 es va proposar començar un taller en què els i les tabaleres de patunyetes aprendrien a tocar el tabal, a més d’inventar, moure’s, col·laborar i passar-s’ho bé tocant el tambor.

El primer any va ser un any d’aprenentatge, tant pels nens i les nenes, com per les monitores que portaven el taller. Es feia cada dues setmanes i cada setmana es preparaven els ritmes, els jocs i les activitats que es farien el divendres d’assaig.

L’any següent, després d’una molt bona valoració, es va començar a fer el taller setmanalment, i així ha seguit fins avui.

Al taller, animem als nens i a les nenes de la colla a participar en la preparació de les cançons, ajudar-se entre elles, empoderar-se prenent responsabilitats i, al cap i a la fi, formar part de manera plena d’una colla de diables i tabalers.