L’alumnat de 6è de primària hem iniciat l’aprenentatge del pensament computacional a través del repte RetoTech. Després d’unes primeres sessions, on hem anat explicant les funcions de la placa base, els sensors i els actuadors, Charles Darwin i els Tweets han estat capaços de programar els diferents reptes que els hi anaven proposant.
Per què treballem la robòtica a l’escola?
“Treballar la robòtica a l’escola és un repte que aporta eines i estratègies per veure com els alumnes, de manera motivadora, apliquen els coneixements adquirits a les diferents àrees de manera competencial mitjançant un treball transversal i cooperatiu. Darrere, però, hi ha implícit com a objectiu essencial el desenvolupament del «pensament computacional», terme encunyat l’any 2006 per Jeannette Wing i entès com un procés de resolució de problemes que, segons la Societat Internacional de la Tecnologia en l’Educació (ISTE), inclou el desenvolupament de les competències operatives següents:
- Formular problemes que per a la seva resolució necessitin l’ús de l’ordinador i altres eines.
- Organitzar i analitzar lògicament la informació i automatitzar el pensament algorísmic, o sigui la capacitat d’establir seqüències ordenades de passos per a arribar a la solució.
- Representar la informació a través d’abstraccions amb models i simulacions.
- Identificar, analitzar i implementar possibles solucions amb l’objectiu d’obtenir la combinació més efectiva i eficient de passos i recursos.
- Generalitzar i transferir el procés de resolució a altres situacions de la realitat.”
Aquest text extret de l’article “Robòtica a l’escola. Canviar el paradigma educatiu i el mètode d’aprenentatge” escrit per Josep Callís i Franco; Mestre, professor de Didàctica de les Matemàtiques UdG i coordinador dels grups «a+a+» i Montserrat Sala i Pesarrodona Mestra i membre del grup «a+a+» ens explica les competències que es desenvolupen sobretot en l’àmbit matemàtic.