MANDALA DE LA TARDOR

Amb el canvi d’estació el nostre entorn es transforma. De vegades des de la ciutat és més difícil apreciar aquests canvis perquè els edificis, els carrers, els cotxes continuen igual… però si observem la natura, si podem anar als boscos o parcs que ens envolten podrem començar a notar que tot canvia: els colors, la forma, les olors….

Els arbres comencen a transformar-se, per exemple les fulles  verdes de les moreres del pati  comencen  a  esgrogueir-se i caure al terra, l’arboç que tenim  a l’escola es plena de cireretes de pastor regalant-nos tot un espectacle de colors: grogues al néixer, taronges al créixer  i vermelles quan el fruit ja és ben dolç i es pot menjar. Els pins, al ser perennifolis, continuen amb les seves fulles punxegudes penjant de l’arbre però d’un  color verd més fosc, i les pinyes ja madures van caient a la tardor.  Com ens agrada quan venim a l’escola trepitjant els centenars de fulles seques de  plataner que hi ha pel terra, el seu creck-creck és tota una delícia.

Tots aquests canvis són els que podem apreciar camí a l’escola o al nostre pati gràcies als arbres que ens envolten. Per ampliar la nostra mirada a tot el que passa durant la tardor, vàrem anar al bosc del Corredor, el bosc de les muntanyes que rodegen Mataró. I allí fent un passeig vàrem recollir fulles, fruits i flors dels arbres i arbusts típics de la Serralada Litoral Catalana.

Del bosc  vàrem recollir les fulles d’aquests arbres:  alzina, roure, pollancre i auró, i també fulles d’arbusts i matolls com el marfull, la falguera, l’heura, el raïm de moro, el ripoll i la llunària. Dels arbres de l’escola i dels carrers del seu voltant vàrem recollir fulles de plataner, pi,  morera, sapindal i els fruits de l’arbre de botella.

Amb tot aquest material ens vam plantejar fer ART-NATURA, crear un mandala amb elements naturals. El mandala és un dibuix circular que es crea a partir d’un centre i que es va ampliant geomètrica  i simètricament cap enfora. Segueix un patró de creixement típic de l’univers i la naturalesa, un creixement fractal.

Els i les alumnes de cicle superior, 5è i 6è, i sobretot els que assisteixen a l’aula d’acollida, varen fer aquest mandala que veieu a les fotos amb totes les fulles del bosc. Tots podien aportar la seva creativitat en com disposar les fulles i fruits, només hi havia 2 regles: començar fent un centre i fer créixer el mandala circularment, de manera simètrica i cap enfora.

Un cop fet el mandala, amb l’ajut d’un llibre sobre la flora del Parc Natural del Corredor Montnegre i internet, els i les alumnes varen identificar a quin arbre pertanyia cada fulla que vàrem utilitzar. Només se’ns va resistir el fruit d’un arbre que tenim plantat davant l’escola, no podíem trobar el nom de l’arbre de cap de les maneres. Finalment se’ns va ocórrer trucar al responsable de Parcs i Jardins de l’Ajuntament de Mataró, i ell molt amablement ens va dir el seu nom científic. Com el jardiner no recordava el nom comú de l’arbre, escrivint el nom en llatí, ja ens va aparèixer el seu nom en català: el sapindal. Quina alegria haver completat la identificació de totes les fulles, flors, i fruits!!!!

Va ser una experiència bonica i enriquidora, on vàrem aprendre moltes coses de la natura que ens envolta!!!

Mercè

Tutora Aula d’Acollida