Relacions abusives

El passat 18 d’abril, es va realitzar un Taller dirigit a professionals i famílies sobre les relacions abusives a càrrec de l’experta Vicki Bernadet. Hi van participar una trentena de persones, entre famílies, mestres i professionals del sector social. Sempre és impactant escoltar i conèixer persones víctimes d’abusos sexuals, però el taller va ser especialment útil perquè es van oferir eines de detecció i prevenció. Volem compartir amb tothom que ens llegeixi un resum del què vam aprendre.

DADES DE SENSIBILITZACIÓ:

• 1/5 infants es reconeix com a víctima d’abús sexual. Es calcula que la realitat podria doblar aquesta quantitat (2/5), ja que és tema encara molt tabú i sovint no transcendeix.
  • En el 85% dels casos, l’abusador pertany a l’entorn familiar o proper a la víctima.
  • Les víctimes pateixen dos grans problemes:
    1) l’abús sexual inicial
    2) el silenci posterior

COM PREVENIR L’ABÚS SEXUAL INFANTIL?

1. Educació emocional. És clau saber posar nom a les emocions, als sentiments. No jutjar mai els sentiments perquè no podem no-sentir.
  2. Preguntar als infants Com et sents, no solament Com estàs? Ser empàtic amb els altres, interessar-se per les coses, situacions, activitats o persones que el fan sentir malament.
  3. Sospitar sempre. Com a adults, tenir al cap que sempre hi pot haver una situació d’abús sexual propera. Recordem que és més probable que el perill estigui al 85% de les persones de tracte habitual i conegudes que al 15% restant de desconegudes.
  4. Donar a conèixer (fent comprensible) als infants que tenen els seus propis drets i que la llei els protegeix: dret a la intimitat, dret al propi cos i dret a ser escoltats.
  5. Mantenir sempre una bona comunicació amb els fills/es. No crear temes tabús, perquè el sexual en serà un, i si no se’n parla, l’infant patirà també el silenci.

HI HA UN PERFIL DE INFANTS QUE REBEN AQUESTS ABUSOS?
No, no existeix com a tal un perfil d’infants diana d’abusos sexuals. Es un fet que s’ha registrat al llarg del temps en nens i nenes, de totes les cultures, religions i classes socials. El que sí s’ha observat, però, és que hi ha més risc entre els infants que tenen baixa autoestima, poca autonomia, inseguretat i gran dependència personal.

COM COMENÇA UNA RELACIÓ ABUSIVA?
En molts casos, com l’agressor és una persona coneguda, tot comença amb un petó. Probablement, al principi només es tracta d’un petó de mostra d’afecte dins de la relació normalitzada entre víctima i agressor, però més tard es transgredeixen els límits i els petons denoten un canvi en la relació, que passa a ser abusiva.

COM DETECTAR UNA RELACIÓ ABUSIVA?

1. Canvis de comportament sobtat. Si en un període curt de temps, observem un canvi substancial en el comportament i estat d’ànim de l’infant, estem davant d’un indicador que alguna cosa no va bé. Llavors preguntem un parell de cops si hi ha res que necessitin explicar o parlar. No més cops, perquè no ho vulgui dissimular també a ulls nostres (convé evitar la Síndrome de l’acomodació, això és refer la vida assimilant la nova situació).
  2. Fem repàs de coses que podrien explicar el canvi sobtat, i pensar en l’abús com una possibilitat més. Tenim aquestes dues pistes:
  • En un curt espai de temps, deixar de voler anar a una activitat, casa, escola, que abans li agrada molt d’anar-hi. Observem el to amb el que ho explica / demana / justifica no anar-hi.
  • Durant 3 setmanes, registrar el comportament, situacions, emocions de cada dia. Aleshores, comprovar si hi ha coincidències de dies, activitats o llocs on s’observi un major problema o estrès. Si n’hi ha, preguntar-nos per la gent: monitors, mestres, familiars, coneguts, etcètera.

JOC DE PREVENCIÓ:
Títol: sentir que sí / sentir que no.
Inici: es tria una situació o experiència de la vida quotidiana, dins i fora de la llar.
Funcionament: cada membre dels què juguen ha de respondre sento que sí / sento que no, i tot seguit continuar / parar.

L’explicació és que a vegades, una situació que abans agradava o no incomodava pot passar a no agradar i a ser incòmode. Mateixa situació, però diferent sentiment. Explicaria un canvi en el tipus de relació: normal (sense perill) vs abusiva (perillosa, delictiva).

I per acabar, us deixem uns enllaços amb bibliografia i recursos sobre el tema: