Vida Social

La Vida Social engloba les  intencions educatives a l’Escola. És  el moment on es treballa l’adaptació al món social on l’infant haurà de viure, un món canviant, participatiu i fins i tot imprevisible. És per això que considerem aquest entorn des de la perspectiva de les competències bàsiques.

L’alumnat i l’equip docent i laboral de l’Escola interactuem en una vida compartida, on el respecte, la sensibilitat, la col·laboració, la tolerància i l’autoestima personal, acompanyen les diverses activitats. Aquestes posen en acció molts dels valors i moltes de les competències que els infants de l’escola necessiten ara i en el futur, alhora que són una bona eina per l’estructuració funcional de la Comunitat Educativa.

Des dels seus inicis, al 1922,  la sensibilitat pedagògica de Pere Vergés es va proposar que el funcionament de l’Escola del Mar servís perquè els infants es desenvolupessin de manera integral en un medi ric, participatiu  i responsable. Aquest era un principi irrenunciable i nosaltres, mestres hereus/ves de la seva pedagogia, tenim el repte d’adaptar-lo als temps actuals, des d’una perspectiva d’Escola Inclusiva.

Per tant, la Vida Social és totalment vigent. L’Escola es converteix en una societat a petita escala, on hi ha un ordre, i tothom se sent part i per tant responsable.  Es treballa per a l’autonomia de l’infant, en companyia d’altres que hem i ens han de respectar. Ens organitzem per comissions, on els nens i nenes desenvolupen diferents càrrecs, col·laborant pel bé comú. I en definitiva on tots i totes treballem per a ser uns bons ciutadans i ciutadanes, avui, demà i sempre.

Objectius i aspectes a consolidar amb la vida social:

• Afavorir el desenvolupament de tot l’alumnat, segons les seves característiques individuals i les pròpies del seu entorn, des de la perspectiva d’Escola Inclusiva.
  • Potenciar l’ús d’estratègies d’aprenentatge adequades  i diverses tot potenciant el desenvolupament propi de cada nen i nena,  optimitzant les seves capacitats, des de les competències bàsiques.
  • Oferir diferents canals d’accés al coneixement, a través de la comunicació en els diferents  llenguatges i l’ús de les Tecnologies de la Informació.
  • Potenciar diverses formes d’interrelació entre l’alumnat, el professorat i les famílies que permetin una dinàmica on tots i totes se sentin valorats/des com a persones i on les diferències esdevinguin un element afavoridor.
  • Proporcionar a l’alumnat experiències de participació on  exercitin les competències bàsiques i les capacitats de diàleg, de tolerància, de presa de decisions comunes, les habilitats socials pertinents i la implicació en la vida social de l’Escola per tal de formar ciutadans i ciutadanes responsables.
  • Definir i cuidar que funcionin els espais de diàleg i col·laboració mútua entre els diferents sectors, segons les responsabilitats  corresponents.

Potenciar la responsabilitat i l’autonomia en l’exercici de les funcions i dels càrrecs, de manera que tots els membres de la Comunitat Educativa se sentin partícips de l’esdevenir de la col·lectivitat i del seu bon funcionament