Història

L’Escola del Mar sempre ha estat una escola coneguda  per la seva tasca pedagògica i per la seva història.

Va ser inaugurada un 26 de gener de l’any 1922 al barri de la Barceloneta, com a escola de primera ensenyança destinada únicament a nens i nenes l’estat de salut dels quals, sense estar malalts, feia aconsellable una educació a l’aire lliure i a prop del mar.

L’Ajuntament de Barcelona, titular de l’escola, la va crear a una platja propera, en aquells moments, a la ciutat, just al final del Carrer Almirante Aixada, al costat dels Banys Orientals i mirant al mar.

Van passar el anys, i una nit de gener de l’any 1938, després de varios mesos de guerra, una acció aèria va deixar caure una bomba just a sobre de l’Escola del Mar.

Una vegada destruïda l’Escola del Mar va haver de ser traslladada a un altre indret de la ciutat. A Montjuïc, molt a prop de la Font del Gat, a la Rosaleda.

Aquest va ser un emplaçament provisional, un edifici que avui alberga el Museu Etnològic, donat que ràpidament es va veure que aquell edifici quedava força petit.

Així va ser com nou anys després justament  el novembre de 1948 es va inaugurar el tercer emplaçament de l’Escola del Mar, ara al barri del Guinardó. Es tracta d’un edifici d’una antiga residència particular que va ser adquirida per l’Ajuntament de Barcelona, envoltat de jardins que ocupa tota una illa de cases

De residència particular a centre escolar.

L’Escola del Mar ha celebrat el seu 90è aniversari l’any 2’012

Interessant article d’Isabel Busquets i Corbera, antiga mestra de l’Escola del Mar, publicat a EL POU Publicació del grup d’estudis de la Vall d’Horta i la Muntanya Pelada.

Segons confessa l’autora, la curiositat personal, l’esperit investigador i les freqüents preguntes dels alumnes la van conduir, l’any 2008, a iniciar la recerca de la història de l’edifici que allotja des de fa 65 anys l’Escola del Mar.

L’article repassa, per una banda, la història de l’Escola del Mar, des de la seva fundació a la platja de la Barceloneta, al carrer de la Concòrdia, pel pedagog i mestre Pere Vergés i Farrés l’any 1922, fins a l’actual emplaçament al carrer Gènova del Guinardó, tot relatant l’ideari del projecte pedagògic de l’escola des dels seus inicis fins als nostres dies.

Per una altra banda, l’autora ens presenta la seva investigació, una acurada recerca sobre la història de la residència particular que avui dia ocupa l’escola, un estudi que s’alimenta tant de la consulta de fons documentals com de la tradició oral. L’estudi abasta des dels orígens de la casa fins a l’adquisició de l’edifici per part de l’Ajuntament de Barcelona on instal·là l’Escola del Mar l’any 1948.

La investigació vol contribuir a la recuperació de la memòria històrica dels edificis notables del Guinardó, i, per extensió, de la ciutat de Barcelona.

poup

*Si voleu llegir l’article integre, feu clic a la imatge.

Aquí uns presentem un vides amb el que coneixereu una mica més la història de l’escola des dels seus inicis, relatada pels seus protagonistes.

Han bombardejat una escola from Mireia Corbera on Vimeo.

Han bombardejat una escola és un documental dirigit per Mireia Corbera, Sandra Olsina i Anna Morejón. Explica, a través de les vivències d’antigues i antics alumnes, la història de l’Escola del Mar i el que va suposar la seva destrucció, originada per un bombardeig de l’aviació franquista el gener de 1938. L’escola, inaugurada el 1922, va ser creada per l’arquitecte Josep Goday i dirigida pel pedagog Pere Vergés. La qualitat i l’originalitat de la seva proposta pedagògica la va convertir en una referència mundial en el camp de l’educació. L’esperit de l’escola no va morir amb el bombardeig, ans al contrari; el projecte, fruit del gran impuls que l’Ajuntament de Barcelona va donar a l’educació a inicis del segle XX, encara és viu.

Altres videos de l’Escola del Mar
Pere Vergés

L’Escola del Mar el 1972 al NO-DO