6è GRUP SUPERILLES

L’òptica aplicada al dibuix i la fotografia. Els de sisè estan a un pas de sortir de l’escola, cada cop més a prop de tenir un mòbil propi des d’on comunicar-se amb el món. Creiem que és un bon moment per apropar-nos a l’origen de la tecnologia que ens ha acabat portant fins aquí. Una excusa per parar atenció a l’òptica  i conversar sobre què és el que ens agrada fotografiar i per quines raons.

L’òptica i el dibuix

Com podem projectar imatges sense utilitzar cap artefacte digital? Comencem la sessió amb un joc de recerca de 15 minuts. Tenim lents, miralls òptics, papers vegetals i vidres esmerilats. Han d’investigar i treure partit als objectes sense cap mena de pista inicial.

A la segona part  parlem d’en David Hockney (”the secret knowledge”),un artista que ha investigat l’evolució de les imatges amb molta atenció.

Segons la seva descoberta, a mitjans del 1400 la pintura Europea va fer un canvi radical, les imatges passaven a tenir una qualitat gairebé fotogràfica, i tot gràcies a les lents i els miralls que es començaven a fabricar a Holanda.

La llum que traspassa un lent es pot projectar damunt d’un paper vegetal o un vidre esmerilat, d’aquesta manera podem calcar la imatge projectada. I amb un mirall òptic, només cal fer la rateta a una paret per emportar-se una bona sorpresa. Segons en Hockney, aquestes dues tècniques es feien servir per calcar.

Un cop hem començat a entendre com es projecten les imatges, ens mirem una càmera de fotografiar de l’any 1920 per veure les parts i el funcionament.

Aquest trimestre ens dedicarem a construir artefactes per dibuixar, tots fets a partir de lents (Lupes i lents de càmeres de fotografiar en desús o de binocles de joguina) i materials on projectar les imatges (paper vegetal o vidres esmerilats). Comencem dibuixant les propostes individuals i en grup.

L’esbós d’un artefacte òptic inventat

Revisem els dibuixos que es van fer a l’última sessió. En aquest cas, ens interessa que els dibuixos s’entenguin, són esbossos que han d’ajudar a anticipar-nos a possibles errors de càlcul o de funcionament. Apareixen dibuixos increïbles, fets des de diferents plans, perspectives impossibles, maneres de dibuixar la llum que ens fan veure la dificultat d’entendre els codis a l’hora de simbolitzar un element intangible.

Comencem a construir, busquem els materials adequats

Utilitzem retalls de fusta, serra, cola de fuster i serjants i cinta adhesiva de pintor per subjectar les peces. La majoria de peces s’han tallat per encàrrec, amb serres elèctriques, les peces més petites les ha de tallar el grup.

COL·LABORACIÓ AMB EL GRUP PIT-ROIG (I5)_ Sol Lewitt, wall draw #118

Ens mirem tres obres d’en Sol Lewitt, un dels artistes referents de l’art conceptual.

Aquest artista té un treball seriat anomenat Wall Drawings, dibuixos que s’executen a través d’instruccions molt precises, sempre damunt de les parets. Tot i que l’artista ja és mort, es continuen reproduint les seves obres per tot el món i, en alguns casos, les obres mai tenen el mateix resultat. Parlar d’aquest tipus d’obres ens serveix per veure que hi ha altres maneres d’entendre l’art. Seguir les instruccions d’un Sol Lewitt va més enllà del fet d’executar una obra, també vol dir treballar en equip amb altres persones que no coneixes, fer noves amistats, col·laborar, opinar i decidir.

Per apropar-los a aquesta vivència, els de sisè han seguit les instruccions Wall draw #118

“En una superfície de paret, qualsevol tram continu de paret, utilitzant un llapis dur, col·loqueu cinquanta punts a l’atzar. Els punts s’han de distribuir uniformement per l’àrea de la paret. Tots els punts han d’estar connectats per línies rectes”.

En aquest cas adaptem el Wall Draw 118# a l’aula, en comptes de dibuixar al damunt d’una paret, utilitzem els tamborets de l’aula com a punts de suport per fer el dibuix i llana per dibuixar.

En acabat, no desem el dibuix fet amb llana i tamborets, el deixem perquè l’endemà el matí se’l trobin el grup PIT ROIG i puguin jugar. Els nois I noies de 6è només els deixen una consigna, que juguin a posar papers de diari pel damunt dels fils, a veure què passa.

 

MENÚ INICI _