4t GRUP DELS GUARDIANS SOSTENIBLES

Amb els GUARDIANS SOSTENIBLES ens estem plantejant el bosquet com un espai per parar atenció al moviment de la natura, estem investigant de quina manera podríem fixar els rastres que deixa. Per fer-ho, partirem d’artistes que han inventat enginys per dibuixar amb el bosc, els animals o la meteorologia.

Les màquines simples

Engeguem una proposta ambiciosa, una pregunta per resoldre tot imaginant, inventant i construint: com podríem dibuixar amb el bosc?

Comencem descobrint que hi ha artistes que s’han fet preguntes semblants, o no, però que s’han capficat en com aconseguir que els ocells, el vent o el mar ens puguin regalar un dibuix. Ens mirem  les “draw Machines” d’en Jamie Newton , el “marògraf” d’en Marc Torres , les flors de veu de la  Margaret Watts-Hughes i els artefactes de vent d’en  Cameron Robbins.

Jamie Newton. Wind-driven drawing machine, found objects, wire, sardine tins 2007

La proposta vol plantejar el dibuix com el rastre del moviment de qualsevol dels elements del bosc.

Ens posem a parlar de com ho podríem fer nosaltres, quin tipus d’artefacte o acció podríem fer per dibuixar amb el bosc? Apareixen idees de partida:

• Podríem tirar elements del bosquet a l’aire, en caure a terra es faria un dibuix
  • Podríem posar pintura líquida damunt un paper i que el vent la mogui

Visitem la web d’en Marc Ciuró, aquest artista es va inventar el marògraf, un aparell que dibuixava mitjançant l’empenta de les onades del mar.

Parem atenció als prototips de mecànica simple per agafar idees, dibuixem i posem nom a les diferents parts dels mecanismes, el dibuix ens ajuda a entendre i a projectar noves idees.

És important que ens apropem a les màquines simples, entendre com es produeixen i transmeten els moviments; l’eix, les manovelles, el pèndol, la palanca, la relació que hi ha entre els pendents, la velocitat, idees que tots sabem d’una manera o altra, però que cal ordenar i posar-hi nom.

Artistes I màquines de dibuix. Comencem a inventar

El segon grup, davant la pregunta de com podríem dibuixar amb el bosc, també han reaccionat entusiasme. En aquest cas han sorgit idees properes al pèndol mogut per la força del vent, la caiguda de la pinassa i el rastre de les formigues.

En aquesta sessió  ens hem mirat l’obra d’en Cameron Robbins . un artista que utilitza l’aire com a motor per generar dibuixos. Es dedica a pensar artefactes basats en el moviment dels molins, amb el gir de les aspes acciona una sèrie de mecanismes que acaben en un llapis que dibuixa. Aquest artista ens ha servit per parlar dels eixos i la palanca, dos elements que ens envolten en molts dels objectes que ens acompanyen al dia a dia.

Comencem a construir els nostres artefactes

Per inventar un artefacte per dibuixar amb el bosc s’han de fer esbossos, ordenar les idees, però també cal tocar materials, reconèixer les característiques i buscar les possibilitats. El taller de Baloo està ple de materials, avui toca remenar calaixos, descobrir, escollir i imaginar. Els grups hauran de fer una primera tria, començar a pensar com subjectar les parts de cada artefacte, s’ha de fer amb cura i atenció. S’ha de tenir present que els invents, un cop fets, hauran d’instal·lar-se al bosquet.

El més buscat són els petits recipients, les cadenetes de boles, les molles i els sistemes de subjecció.

La palanca crida molt l’atenció, però cal experimentar molt.

El  pèndol té molt èxit, apareixen els primers rastres.

Aprenem a utilizar ela barrina, molt útil per foradar.

Ens comuniquem amb la gent de la Universitat de Belles Arts de BCN

Ens comuniquem amb alumnes de la facultat de Belles Arts. Resulta que hi ha alumnes de segon curs de la universitat que estan fent el mateix que nosaltres, investigar altres maneres de dibuixar mitjançant mecanismes simples. S’han estat mirant els nostres dibuixos.

MENÚ INICI _