Com és que les coses són de colors?

A l’inici del segon trimestre hem començat a preparar la cantata que hauríem de fer a final de curs al teatre Poliorama: La fàbrica de colors. A partir de les cançons hem fet una llista de les preguntes que han sorgit sobre els colors i hem fet experiments per resoldre-les. Aquests experiments ens han permès de treballar el mètode científic, el treball cooperatiu, la recerca d’informació en diferents mitjans: llibres, vídeos i textos adaptats a la seva edat i la comprensió lectora.

 El projecte s’ha desenvolupat a través de diversos experiments que ens han obert interrogants i hem anat resolent.

  • Barregem pintures: per equips, hem començat barrejant lliurament pintures de color vermell, groc i blau fins a obtenir el color negre.
  • L’aigua que camina: s’ha repartit un pas de l’experiment a cada membre de l’equip i l’han hagut de dur a terme per poder resoldre l’experiment. Hem fet hipòtesis, observat què ha passat i extret conclusions: de la barreja de dos colors surt un altre color. Els colors secundaris.
  • Cromatografia: amb aquest experiment hem descobert que la tinta dels retoladors està feta d’altres colors, excepte el vermell, el groc i el blau. Hem buscat informació en els llibres i hem vist que per això es diuen colors primaris i secundaris. També ens hem autoavaluat com treballem en equip fent una rúbrica.
  • Disc de Newton: hem descobert que el blanc és la barreja de tots els colors. Hem vist vídeos i hem conegut qui era Isaac Newton i com va separar la llum blanca en els colors de l’arc de Sant Martí mitjançant un prisma.
  • Juguem amb llanternes de colors: hem anat al lavabo, hem tancat el llum i la porta i ens hem fixat que si no hi ha llum no hi ha colors, tot és negre! Amb les llanternes a les fosques hem vist que la llum viatja en línia recta i que rebota en els objectes. També hem jugat amb llanternes de llum de colors i hem descobert que la llum blava, vermella i verda fa llum blanca! Hem mirant en els llibres i hem descobert que en realitat els objectes no tenen color, sinó que és una interpretació que fa el cervell de la llum projectada en els objectes.
  • Per què hi ha ombra? Amb un llum i un objecte hem vist com es projecten ombres i entre tots, amb el que ja hem après, hem deduït que és perquè l’objecte no deixa passar la llum, i quan no hi ha llum tot és fosc.

Tots aquests aprenentatges els hem pogut aplicar al Cosmocaixa a la zona de llum i ens han ajudat a entendre per què hi ha el dia i la nit al planetari bombolla.

Després d’haver experimentat amb els colors i la llum, ens hem preguntat com ho fa el cervell per interpretar els colors. Hem fet lectures i mirat vídeos sobre com funciona el sentit de la vista en les persones.

 

1 comentari

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>