L’Escola Agrària del Solsonès fomenta l’intercanvi estudiantil a partir d’estades acadèmiques a l’estranger

De l’escola Ylä-Savon Ammattiopisto (YSAO), a Finlàndia, al Solsonès. Aquest ha estat el periple de dues alumnes finlandeses en el transcurs d’un mes aproximadament. Ambdues noies han completat la seva estada de Formació en Centres de Treball (FCT) a l’explotació d’oví extensiu Cal Puigpelat, als Quadrells de la Molsosa. A banda de les pràctiques, les estudiants han pres part en algunes visites tècniques i en diverses activitats d’esbarjo a l’Escola Agrària del Solsonès. De fet, gràcies als moments de lleure els estudiants de Medi Rural i les alumnes nouvingudes han pogut intercanviar anècdotes i experiències entre si. Aquest intercanvi, el primer del curs actual, és possible gràcies al programa de mobilitat formativa i cooperació europea i internacional del qual el centre solsonenc forma part. 

Igualment, les relacions internacionals de l’Escola Agrària possibiliten al seu alumnat fer les pràctiques obligatòries a l’estranger. En aquest sentit, una mitjana anual de tres estudiants dels cicles formatius de Paisatgisme i Medi Rural i de Gestió Forestal i Medi Natural fan les pràctiques FCT a països europeus. La gran majoria acudeix a un parell d’escoles agràries finlandeses. La ubicació no és casualitat, atès que Finlàndia és un país tradicionalment orientat al bosc, on els estudiants poden aprendre i desenvolupar millor les ciències forestals, així com la gestió dels cultius, dos camps d’interès per a l’alumni de l’Escola. 

Experiències a Finlàndia i a Itàlia

En el seu moment, un dels beneficiaris va ser Joan Solé, tècnic superior en Paisatgisme i Medi Rural. Estudiant de la promoció 2018-19, Solé va participar durant cinc setmanes juntament amb un altre company en una estada al centre finlandès YSAO, localitzat a la Savònia del Nord. El dia a dia consistia a tenir cura del bestiar i de la finca agrícola, si bé en tot moment les pràctiques eren supervisades per un tutor. En aquest sentit, l’exalumne destaca la quantitat i, especialment, la sofisticació de la maquinària: “El clima a Finlàndia té una incidència especial i sobretot limitadora, d’aquí les instal·lacions i les màquines d’última generació. Nosaltres vam arribar-hi al maig quan la pastura, que fins aleshores s’havia guardat sota la neu, emergeix de nou. Llavors, comencen a treballar la terra; el país té un esperit molt proactiu“, explica. 

Inicialment, Solé coneixia que l’Escola Agrària oferia aquest tipus d’activitats de mobilitat, però reconeix que no tenia clar si aventurar-s’hi: “El professorat em va animar i vaig decidir-me. Em vaig sentir acompanyat en tot moment sobretot a l’hora de fer els tràmits“, valora. Així mateix, afegeix que, mirat en perspectiva, recomana encara més l’experiència: “Un cop trenques la barrera de l’idioma, com va ser en el meu cas, és més fàcil gaudir de la vida social local; tornes a casa amb les piles carregades i amb ganes de més“. 

Joan Solé, exalumne de Medi Rural: “El professorat em va animar i vaig decidir-me. Em vaig sentir acompanyat en tot moment sobretot a l’hora de fer els tràmits”.

Finca de l'escola finlandesa | © Joan Solé

Tot i que el país de destinació més habitual és Finlàndia, l’alumnat també pot realitzar pràctiques a altres països, atès que les relacions s’estableixen en funció de la demanda. És el cas de Robin Lucas, exalumne del CFGS de Gestió Forestal. Lucas va considerar que Itàlia podria ser un bon escenari per a dur a terme les FCT, atès que poc després de començar el curs a Olius ja tenia clar que volia fer unes pràctiques al bosc amb motoserra i a Itàlia. Segons Lucas, aquest és un país que ha tingut la sort de visitar en nombroses ocasions, en part, per raons familiars, però també culturals i professionals. De la promoció 2021-2023, Lucas va realitzar dues estades de pràctiques a Itàlia, la segona de les quals es va prolongar fins als dos mesos i mig. Va poder conèixer de prop la realitat forestal i empresarial a la regió de la Toscana, on va executar funcions d’esbrancament i tallatge de castanyers destinats a la construcció, entre altres. “Trepitjar territori i conèixer el món forestal en un país estranger et permet guanyar autonomia i punts de vista i, alhora, fer xarxa“, reflexiona. De fet, l’experiència de Lucas és singular, ja que poc després d’acabar les pràctiques, va incorporar-se a l’empresa com a treballador, la qual cosa l’ha dut a establir-se i a professionalitzar-se fora de la zona de confort: “Definitivament, he crescut molt gràcies a aquesta experiència. Entre quatre mudances i sis mesos, he acabat dominant un idioma nou i governant la meva vida professional amb direcció i responsabilitat“, assegura.

Robin Lucas, exestudiant de Gestió Forestal: “Trepitjar territori i conèixer el món forestal en un país estranger et permet guanyar autonomia i punts de vista i, alhora, fer xarxa”. 

Des de l’Escola Agrària del Solsonès es treballa amb el propòsit d’apropar els futurs graduats a ocupacions d’alta qualificació amb el coneixement i les competències necessàries. A més, quan aquests aprenentatges es poden trobar i gaudir a l’estranger les oportunitats creixen perquè els estudiants adquireixen habilitats addicionals, considera el centre. Amb tot, els projectes de cooperació de l’Escola Agrària es desenvolupen sempre a través dels departaments d’Educació i d’Acció Climàtica, Alimentació i Agenda Rural.