L’Escola Agrària del Solsonès aposta per la millora de la sostenibilitat i la conscienciació mediambiental

A l’Escola Agrària del Solsonès és ferm el compromís amb la sostenibilitat, la qualitat i la protecció del medi ambient. Ho fa palès la nova certificació de la norma ISO 14001, així com la incorporació gradual d’infraestructures i tecnologies que contribueixen positivament a un desenvolupament sostenible i, alhora, permeten a la comunitat educativa fer front a l’emergència climàtica.

Obtinguda aquest desembre, la ISO 14001 de Sistemes de Gestió Ambiental (SGA) ajuda a gestionar i identificar els riscs mediambientals que puguin produir-se en el transcurs de l’activitat educativa. En aquest cas, avala l’Escola Agrària com a institució responsable i compromesa amb el medi ambient. És un reconeixement que se suma a la ISO 9001, basada en la gestió ambiental i la integració de la qualitat, a més a més del certificat d’eficiència energètica en edifici acabat, obtingut amb una qualificació d’A, la més elevada, durant el curs 2020-21. Així mateix, aquests són reconeixements que s’afegeixen a les actuacions implementades durant els últims sis anys, referides principalment als àmbits de l’estalvi energètic i d’aigua i el seu reaprofitament, la millora dels sistemes constructius, la reducció de residus i la minimització de la petjada ecològica.

L’aposta per a les energies renovables es fa palesa, d’una banda, a través de la instal·lació de plaques fotovoltaiques i, d’altra, amb la posada en marxa d’una caldera de biomassa forestal. Quant a l’energia solar fotovoltaica, la potència nominal contractada és de 17,5 kW. La caldera de biomassa, de vuit tones de capacitat, ha substituït l’antic sistema de calefacció format per dues calderes de gasoil. Instal·lada en una edificació annexa juntament amb la sitja d’estella, aquest tipus d’energia presenta avantatges comuns amb la resta d’energies renovables, com el fet que es tracta d’una energia autòctona amb una elevada disponibilitat que disminueix la dependència dels combustibles fòssils i de les emissions derivades, contribueix a la diversificació i descentralització energètica, fomenta l’ocupació i afavoreix la fixació de la població rural i el desenvolupament socioeconòmic. Isabel Rovira, directora de l’Escola Agrària del Solsonès, matisa que el seu aprofitament millora les masses forestals amb densitat excessiva, redueix el risc de grans incendis i comporta una optimització de l’ús de l’aigua.

En la mateixa línia, s’ha optimitzat el sistema de calefacció mitjançant un programari de gestió i la instal·lació de nous radiadors i aixetes termostàtiques. En termes d’eficiència energètica, el centre disposa de llums de tecnologia LED d’encesa automàtica en bona part de les instal·lacions. També s’han posat en marxa accions d’aïllament tèrmic en sales i finestres, ara amb trencament de pont tèrmic i doble vidre.

Tanmateix, Rovira fa èmfasi en les accions per fomentar l’estalvi i el reaprofitament de l’aigua, “necessàries i útils en qualsevol context, però especialment en l’escenari de sequera actual”. En són exemples diversos mecanismes estalviadors implementats en alguns equipaments del centre. En aquest aspecte, s’han col·locat airejadors en les aixetes, s’ha canviat el mecanisme de les cisternes per un de doble polsador i s’ha substituït l’antiga font per reduir residus.

Així mateix, s’ha fet efectiva la recollida d’aigües pluvials a partir de la construcció d’un sistema de reg més modern i eficient, el qual es posarà en funcionament de manera imminent. Amb tot això, les mesures d’estalvi són presents també en el paisatge vegetal de l’Escola Agrària, atès que disposa d’un projecte d’enjardinament que inclou la plantació d’espècies amb requisits hídrics i de manteniment menors.

Nogensmenys, la gestió dels residus i la inherent reducció d’emissions també és una de les línies de treball del centre d’ensenyament de grau superior en matèria de sostenibilitat. En aquesta direcció, la comunitat educativa ha millorat la recollida selectiva dels residus gràcies al Porta a Porta. Altrament, l’empacament de la palla de la finca, així com la destinació d’un sector de la mateixa finca a la pastura de les ovelles permet tenir menys dependència del farratge extern i, de retruc, minimitzar la petjada ecològica.

Amb tot, l’Escola Agrària del Solsonès continua treballant per promoure la protecció i el respecte al medi ambient en totes les activitats educatives i fomentar una gestió sostenible dels recursos i del medi natural més proactiva i integral.