QUINA MERAVELLA OBSERVAR EL JOC DELS INFANTS!

A l’espai bastoners hi ha estones de tot… moments en què els infants busquen l’acolliment de la Maria o la Xènia, estar a la seva falda, fullejar un conte o que els hi expliquem, que hi fem jocs de falda o tan sols carantoines,… i també hi ha molts moments de joc lliure dels infants, en què llavors és una meravella observar-los i descobrir les situacions que s’esdevenen i amb les que tant aprenen i creixen.

Us posem uns exemples:
El joc simbòlic comença a estar molt present en l’espai. L’Arnau descobreix que doblegant una tira de cortina que tants cops ha fet passar per tubs de mànegues abans, ara es converteix en unes estisores per tallar els cabells. Segurament recorda de quan ha anat al barber i li han fet a ell, i passa cap per cap “tallant” els cabells dels companys, que en general es deixen fer tranquils (… i més si darrere nosaltres els diem que estan molt guapos i guapes amb el nou tall”!… tot “de bromes”, clar!)

El Gerard el descobrim en un racó, assegut damunt el cubell d’escombraries (a vegades tot serveix com a tamboret), donant el pit a un nino, i ens diu: “està menjant!”… i és que és molt probable que estigui representant a la seva tieta ara que ha tingut el Miguel, el nou cosinet del Gerard!

Llavors veiem que la Hanna està ben ocupada posant tot el que arreplega en l’amagatall que tenim a Bastoners… serà la necessitat de tenir les coses ben controlades… però alhora, li agrada que hi vagi el Quim, encuriosit pel que fa, i li proposa d’entrar a l’amagatall. El Quim està encantat… ara bé, que no l’avassallin massa tampoc!

La Lara també juga amb les nines. N’estira una al matalàs i ella al seu costat. Amb molta dolçor la fa dormir i tanca ella els ulls com si també dormís.

Altres vegades és maco observar-los com miren els àlbums de fotografies. La Naia està encantada amb el seu i ensenya a tothom les fotografies. Pot estar una bona estona passant fulls i comentant el que veu.
L’Elena també gaudeix molt amb els contes. El conte del “Ratolí on ets?” i que moltes vegades hem explicat al grup, la incentiva per -a la seva manera- intentar explicar-lo, tot tapant el ratolí com fem nosaltres, i cridant-lo.

El Nil i l’Ona acostumen a voltar per tot l’espai canviant més de joc i preferint anar al seu aire, sense que ningú els atabali massa. El primer sovint va verbalitzant tot el que fa i és ben interessant escoltar-lo sense que ell se’n adoni… quanta imaginació que té!
I l’Ona quan descobreix alguna cosa que la sorprèn, o quan li passa alguna cosa que pot ser digne d’explicar, ens busca ràpidament i a crit d'”Ona! Ona! Ona!”, ens ve a mostrar què ha fet o què li ha passat. En aquest sentit, al Roger també li agrada mostrar-nos les seves fites: si corre, quan està al capdamunt d’un lloc, quan fa una bona columna… i el que és molt divertit en ell, és escoltar-lo a riure quan ho fa de les “pallassades” d’un company!, sembla que és molt observador i en moltes ocasions es posa a riure per accions d’altres… i està clar, ja podeu imaginar que l’altre llavors s’hi afegeix encara més!

A la Xènia tot@s l’acostumen a cuidar molt… i ella la veritat és que es deixa fer quan està tranquil.la. Li agrada jugar amb la Naia, que sovint la busca per acaronar-la sobretot quan la Xènia està enyorada. El Quim està també darrere la Xènia… és molt divertit veure’l intentar interaccionar amb ella, perquè s’hi apropa lentament i al ser al seu costat li estira el mic tot rient o li allarga una joguina tot fent un crit dels seus per a animar-la…de moment no té massa èxit encara, perquè la Xènia prefereix fer la seva, però el Quim, que continua insistint, sembla estar encantat d’intentar-ho.

Doncs si, és una meravella observar el joc lliure dels infants. La seva activitat és inesgotable, amunt… i avall, ara un material… ara un altre, un tipus de joc… de seguit un de diferent, sol … acompanyat, buf!, no és d’estranyar com acaba l’espai bastoners al llarg de la jornada… però això és el joc, això és la descoberta i, això, és l’aprenentatge.

Val la pena seure i observar-los jugar perquè de jocs i de situacions interessantíssimes en sorgeixen moltes! Aquestes que us comentem en l’article en són tan sols unes poques. En les imatges en podeu intuir també d’altres. Cliqueu aquí per veure-les!