Nou projecte: Rotació d’espais de joc

Passada una setmana i mitja de l’inici d’escola, tornant de vacances de Nadal… més concretament el dimecres 18 de gener, els tres espais de la planta de dalt de l’edifici principal de l’escola, Tabalers, Bastoners i Diables, vam iniciar un nou projecte.

Tots els dimecres al matí, fem rotació d’espais de joc.

El grup de Tabalers, cada dimecres al matí canviem d’espai, una setmana anem a l’espai de Bastoners i una altra al de Diables.

El dia que vam iniciar aquest canvi d’espai de joc vam anar a l’espai de Bastoners. És l’espai que tenim al costat, amb qui compartim canviador i on dinen els infants del grup que es queden a l’escola.

L’espai de Bastoners ha resultat un lloc temptador per a molts i moltes al llarg del primer trimestre. Miraven a través de la porta de vidre que separa per una banda el canviador i per l’altra, l’espai de joc que resultava encara nou i desconegut. A vegades assenyalaven alguna estructura amb la que volien jugar o algun material que observaven i semblava que volien sostenir a les seves mans. També la porta servia com espai de trobada amb els infants que conformen l’altre grup. Amb alguns d’ells i elles es coneixen perquè formaven el grup d’Enxanetes l’any anterior.

El primer dimecres que vam iniciar el projecte, al entrar el matí per la porta del nou espai, acompanyades i acompanyats per les famílies, les nenes i nens van tenir múltiples primeres vivències, cadascuna única. Alguns s’acomiadaven com encara no ho havien fet, amb un somriure al rostre, un caminar segur i sense mirar enrere, aixecant la mà, dient adeu i iniciant el joc i descobrint el nou espai amb una sorprenent immediatesa; d’altres, precisaven replicar els rituals d’entrada que seguim cada matí quan arriben a l’escola, seient a la nostra falda com a primer contacte, des d’on observar amb pausa la realitat que esdevé al seu voltant i quan es senten preparats, aixecant-se per iniciativa pròpia i iniciant la interacció i el joc; així com també, hi va haver d’altres que van viure-ho amb alguna llàgrima als ulls per sentir-se tristos o potser enfadats al haver-se de separar de la família, alhora que sentint-se amb certa desorientació pel canvi d’espai.

Cada espai té materials, estructures de joc, i organització i presentació d’aquests que fins ara, els infants del nostre grup no havien pogut experimentar. És a dir, hi ha materials que a vegades si que són els mateixos que tenim al nostre espai, però que presentats d’una altra manera, generen noves oportunitats. Per tant, es generen infinitats de possibilitats de joc.

 

(Cliqueu per veure més imatges).

 

Havent visitat ja ambdós espais, primer el de Bastoners i la següent setmana, el de Diables, hem observat que el joc que sovint fan les nenes i nens del grup de Tabalers en l’espai de referència l’han seguit fent en els espais nous visitats.

La Freya juga molt amb les cadenes al nostre espai, i quan va arribar a l’espai nou va explorar-lo fins arribar a un moble on hi havia cadenes i va estar força estona jugant a deixar-les caure i escoltar el soroll que feien quan tocaven el terra.

L’Oriol al nostre espai li agrada molt pujar i baixar la rampa que hi ha enganxada al triangle. Es deixa lliscar, també col·loca pilotes a la part superior i observa com rodolen. A un dels espais visitats, pujava una i altra vegada a una tarima i després baixava ràpidament per la rampa.

L’Aleix a l’espai sovint estudia detingudament diferents objectes que roden, que giren, com una pilota, les rodes dels cotxes, les rodes dels cotxets de les nines. A l’espai de Bastoners tenen un pàrking amb cotxes amb el que va estar jugant força estona, classificant els cotxes i observant-los curosament.

El Joel gaudeix obrint i tancant les portes i els calaixos del moble que hi ha al canviador, així com tancant la porta d’entrada al nostre espai o la d’accés a la terrassa. A l’espai de Diables va estar la major part del temps jugant a la cuineta, obrint i tancant les portes d’aquesta, i col·locant diferents objectes en un prestatge i després en un altre.

L’Alma té especial interès amb les nines. Les posa al cotxet, lliga el cinturó per a què no caiguin, les acarona i les passeja per ajudar-les a adormir-se. I sovint ho fa imitant com ho fèiem amb ella les primeres setmanes de familiarització. Quan vam anar a l’espai de Bastoners va agafar una nina i se la va col·locar sobre les espatlles, agafava amb cada mà cada peu de la nina.

La Zoe a l’espai, i també quan baixem al pati, sol agafar el cotxet de les nines i passeja amb ell, a vegades fent corredisses i provant l’agilitat i precisió dels seus propis moviments. Als altres espais visitats, en tan bon punt va quedar lliure, va agafar també un cotxet i pujava i baixava rampes amb ell, provant reptes motrius nous.

L’Aylén quan estem a l’espai gaudeix mirant-se al mirall. Fa palmes i es mira les seves mans, mira el reflex de les seves mans al mirall, es mira novament les seves mans. També corra en direcció al mirall fins arribar-hi i fer un cop amb les dues mans. A l’espai de Bastoners que també tenen un mirall, quan va descobrir-lo, s’hi va quedar força estona jugant-hi davant.

La Indara des de l’inici de curs ha tingut un gran interès en pujar sobre diferents superfícies que li permeten observar la realitat de l’espai des d’un punt de vista més elevat, amb una panoràmica més amplia. A l’espai de Bastoners va estar practicant aquest mateix interès pujant sobre diferents cadires, bancs i mobles.

El Marco tornant de les vacances de Nadal, té força interès en seguir practicant nous reptes motrius, com pujar i baixar escales, passar per espais que tenen un forat estret, practicar pujar i baixar rampes, ficar-se dins de capses i sortir per si sol, entre d’altres. A l’espai de Diables pujava i baixava una rampa, primer sostenint-se a una barana que hi havia força a prop i més endavant sense mans, amb una gran concentració en el seu cos.

L’Àtika gaudeix pujant al cavallet que teníem inicialment a l’espai i que ara hem traslladat a la terrassa. S’hi puja i es gronxa. Les primeres vegades amb força precaució, i actualment amb moviments ràpids alhora que amb un gran control. Al visitar l’espai de Bastoners va pujar a diversos cavallets que tenen, comprovant les diferències al gronxar-se en un o en un altre.

I la Joana Sígrid al llarg del primer trimestre ha estat practicant durant llargues estones, amb el suport de carretons, cotxets de nines i bicicletes, la conquista de la verticalitat i el tempteig del desplaçament fins arribar a caminar per sí sola. En el canvi d’espai que hem fet, va estar movent-se per aquest agafada a un cotxet i posant en ell una nina, i en altres ocasions, objectes que s’anava trobant per l’espai de joc.

 

El canvi d’espai de joc suposa una oportunitat per a què els infants coneguin altres espais de l’escola bressol, amb un acompanyament segur per part de les eduadores de referència, amb qui ja han estat al llarg de tot el primer trimestre i amb qui tenen un vincle fort.