L’Art al pati

L’etapa evolutiva en què es troben els infants del nostre grup, és una etapa en què el moviment és essencial i permanent durant els tres primers anys. I el gargot en aquesta etapa és la manera d’expressió plàstica del moviment i el pensament. El fet de traçar línies és per als infants una acció molt agradable, gaudeixen del moviment i de la sensació de moviment que representen els seus gargots.

El plaer de repetir una i una altra vegada els moviments que van deixant rastre al paper, fa que s’assegurin els seus èxits, que no s’han produït per casualitat sinó que han estat producte d’una conquesta i, per tant, amb aquesta repetició desenvolupen la capacitat d’atenció en el que estan fent. L’acció és una forma de pensar i de construir el coneixement.

L’infant no intenta reflectir la realitat, es tracta simplement d’expressions grafomotrius per mitjà de les quals troba una manera de donar sortida als seus impulsos. I són traços que permeten establir les bases del que més endavant serà el dibuix i l’escriptura infantil. Oferir un temps i un espai suficient on flueixi d’una manera natural l’expansió per a l’experiència artística dins de la vida quotidiana, permet que l’infant tingui l’oportunitat d’expressar el que sent, el que imagina i el que pensa.

Cliqueu aquí per veure totes les imatges

L’espai exterior també pot ser una oportunitat ideal per oferir propostes d’art, on els infants puguin expressar-se plàsticament, experimentar, crear… Durant el temps que ha durat l’activitat s’ha respirat calma, s’han viscut emocions, ganes d’interaccionar, d’explorar amb els materials i les seves possibilitats… i tot això sobre un suport de paper ampli en pla inclinat i vertical.

A part de pintar sobre el suport de paper no han pogut controlar l’impuls d’experimentar la sensació de pintar-se les mans, i de ser conscients de deixar diferents rastres, de gaudir compartint la seva obra amb l’adult… un temps on el grup d’infants funcionaven sols, sense necessitat de la intervenció de l’adult, però a la vegada sentint-se acompanyats per l’atenció i l’aprovació de l’adult.

Des de l’observació respectuosa i acompanyament amb la mirada admirem com són de màgics els LLENGUATGES DELS INFANTS.

“Quan la criatura petita fa un moviment que deixa una empremta gràfica, la intenció inicial d’aquest gest no és pas la de contemplar el resultat visible que deixa l’empremta sinó la sensació del moviment en si. Quan s’acaba l’exploració del moviment l’infant s’atura i mira el resultat del seu joc des de diversos angles. Al plaer de l’acció s’hi suma ara el plaer de mirar i de compartir, amb un somriure de complicitat, el resultat de la seva acció amb la persona adulta.”

Fragment extret de la revista Guix d’infantil Núm. 32

Article “Del plaer motor al plaer visual” d’Àngeles Ruiz de Velasco Gàvez.