LA MÀGIA DELS CONTES

El conte estimula el plaer d’escoltar, imaginar i crear. Desenvolupa el gust per aprendre i convida als infants a viure un munt d’experiències noves i divertides com ja hem explicat en altres articles recents al bloc.

En els primers mesos de vida, els infants tenen contacte amb els contes de manera física i sensorial: tocar, llepar, llençar, observar, apilar, etc., com també esdevé un moment de vincle quan, amb l’infant a falda, observem conjuntament les imatges. Més endavant mostren interès a voler saber què diuen i va sorgint la demanda que se’ls hi expliquin els contes que tenen a l’abast.

Cliqueu per a veure més imatges

Quan la persona adulta narra un conte a un infant es reforça el vincle entre ells i, a més, se li ofereix un vocabulari que l’infant anirà adquirint mentre escolta. Es pot dir que a través dels contes es fomenta l’escolta activa i la memòria dels infants, ja que solen mantenir en la seva ment les històries que viuen a través del conte.

Fa un temps que a l’espai d’Enxanetes es va preparar una cistella amb contes de diverses temàtiques per als infants: fotografia, animals, nens i nenes, dibuixos, etc. Observem com cada vegada més, els infants s’apropen al cistell amb curiositat i interès per manipular els contes, també mirar-los i fins i tot interactuar amb els altres a partir d’aquests.

Alguns infants mostren la necessitat d’escoltar repetidament un conte que ja s’ha explicat, de la mateixa manera que, a vegades, estableixen una rutina en el seu dia a dia amb aquests. Segons la imatge, es produeixen sons… o fins i tot amb aquests sons, ens demanen que busquem la imatge concreta en el conte! També s’esdevenen moments amb els infants, de representació de la imatge al conèixer el conte d’altres ocasions -com amb la imatge d’un infant cridant d’un dels contes d’aquesta panera, que és la clau per a fer crits quan hi arribem, o també quan ens fem bones abraçades amb una altra imatge d’infants abraçats… ai! i els animals -sobretot el ruc entre els infants del nostre espai d’Enxanetes- són les imatges estrella per a esdevenir totes les onomatopeies possibles!…entre d’altres!

Sembla que associen aquests moments en que es miren contes, com a moments positius i plaents per ells i elles, ja que els hi proporciona benestar i desitgen que es tornin a repetir una, dues, tres,…a més que estimula el llenguatge.

En les sessions amb la Mercè, els contes prenen també sovint protagonisme i a més, amb ella, els contes són explicats amb diferents recursos. Algunes vegades s’acompanya la història amb música, també amb titelles interpretant els seus personatges i, fins i tot, cantant. Amb l’expressió i l’atenció dels infants es percep que gaudeixen d’aquests moments.

La màgia dels contes: un recurs magnífic per tot el que aporta, sobretot al fomentar el plaer, i és que és així quan s’aprén!