JUGAR ÉS APRENENTATGE

Nosaltres, com educadores infantils, reflexionem i intentem documentar la importància que tenen els primers anys de la vida dels infants.

Com diu David Bueno i Torrens (doctor en biologia i professor de genètica a la UB) en el llibre Neurociència per educadors “(…) des del naixement i fins als tres anys, els infants aprenen les coses més importants de la seva vida, les que condicionaran més el seu caràcter i temperament quan siguin adults. Tal com sona. No recordem les experiències que hem viscut en aquest període, ni tan sols en som conscients, però, com els pedagogs i psicòlegs fa temps que ens avisen, és l’etapa més crucial de la vida d’una persona.”

Els nens i nenes dels 0 als 3 anys, venen a l’escola i juguen complint un paper important pel seu desenvolupament. El joc implica aprenentatge, estimulació, experimentació, etc. Es tracta d’una activitat que es fa per plaer, que es tria en llibertat i que en cada etapa, l’infant anirà escollint el seu joc en funció de les seves necessitats.

Les pròpies mans és el primer joc del nadó, per després interessar-se per altres objectes que tingui a l’abast. Mica en mica anirà manipulant, sabent agafar, deixant anar, aparèixer i desaparèixer, descobrir les qualitats dels objectes, després relacionar-los…tot un procés que comporta diferents jocs, cadascun ben important perquè permet el posterior i, per tant, l’aprenentatge.

Cada dia a l’espai, observem a través del joc, els canvis que fan els infants a nivell motriu, a l’hora d’expressar-se i en la interacció tant entre el grup d’iguals com amb l’adult.

clicar per veure més fotografies

L’evolució dels infants es percep diàriament, a una velocitat ràpida i de manera clara.

Cada aprenentatge nou és rebut amb satisfacció i alegria tant per cada infant com per les educadores que els acompanyem en aquest moment de la vida. Gaudim molt observant-los i és que jugar és aprenentatge.

“Els jocs són la forma més elevada de la investigació.”

Albert Einstein

“Els infants necessiten llibertat per a indagar, provar, equivocar-se i corregir…per apreciar els infinits recursos de les mans, de l’oïda, de les formes, dels sons i dels colors.”

Loris Malaguzzi

“Una joguina bona és aquella que sense ser res concret pot ser-ho tot.”

Francesco Tonucci