JOC SENSORIAL: LA TAULA D’EXPERIMENTACIÓ.

Els éssers humans ens relacionem amb el món que ens envolta mitjançant els sentits.

Els infants es caracteritzen per la seva capacitat de meravellar-se de les petites coses, de ser curiosos amb l’entorn, per tant, és important oferir els infants des de ben petits, experiències sensorials.

A l’espai de Capgrossos, tenim preparada de manera fixe una part de l’espai per presentar propostes d’exploració, manipulació i descobriment. Una proposta de joc lliure, espontània i sense instruccions. Oferint al seu abast els diferents materials, culleres, cullerots, pots de diferent mida i de material, embuts, coladors… Els infants decideixen amb què i quan volen experimentar, són els protagonistes del seu aprenentatge.

Cliqueu aquí per veure més imatges

És un espai pensat i preparat per generar un joc sensorial, exploratori i experimentació el qual genera la necessitat dels infants en buscar les sensacions tàctils de tots els objectes. La taula d’experimentació pot cobrir aquesta necessitat d’acostar-se al món a través dels sentits i de construir significats sensorials.

El joc de tocar i explorar obre el camí del pensament científic. A través d’aquest joc sensorial coneixen les característiques dels elements, mentre fan diferents combinacions, observacions, creen hipòtesis, fan petites investigacions, comproven resultats… Alhora també desenvolupen el seu llenguatge, a la vegada que proporcionen una gran varietat de sensacions, així com una diversitat de qualitats (pes, volum, formes, dimensions, textures, colors, olors, gustos…).

També es dona el joc simbòlic, quan les culleres preparen menjars que se serveixen en els plats, cafès, sopes, i pastissos, d’aquesta manera els infants poden crear escenes viscudes o imaginades relacionades amb la cuina. Altres vegades els mateixos infants afegeixen animals i/o cotxes a la proposta que en un inici els adults havíem pensat i el joc canvia i s’enriqueix.

Fins ara les propostes de material inespecífic per fer aquesta activitat han estat variades des de, farina de pa, bicarbonat amb aigua (neu) sorra de platja, pedres de riu, petxines, pedres de colors, peles de taronja triturades…

Aquestes propostes de joc ajuden a desenvolupar i/o augmentar el nivell d’atenció i concentració i així els infants estructuren la ment, mitjançant la informació que reben manipulant i jugant.

 

“TOT EL QUE L’INFANT OBTINGUI A TRAVÉS DE LA SEVA PRÒPIA EXPERIÈNCIA LI PROPORCIONARÀ UN SABER MOLT DIFERENT D’AQUELL QUE GUANYA QUAN SE LI DONEN LES RESPOSTES”

EMMI PIKLER