Descobrint: guixos, llums i colors…

Tot sovint les educadores fem anotacions de les observacions que fem dels infants en presencia seva. I és de l’observació que fan els infants de nosaltres, que ens demanen de reproduir el nostre model. En ocasions els hem ofert paper i boligraf,  en d’altres guixos blancs. Aquesta vegada és la  Martina D. que ens demana assenyalant, que vol pintar. Així que, com sempre us diem, només cal escoltar les seves demandes per poder oferir les propostes que més els interessen.

Anem a buscar paper d’embalar de color negre, ben gran, i l’enganxem a terra amb cinta de pintor. De seguida s’apropen tots molt encuriosits i comencen a investigar amb el paper tot provant de desenganxar-lo. Els interessos són diversos… alguns infants es treuen les sabates i busquen el so que fa el paper quan el trepitgen. I finalment els oferim guixos blancs, ja que si volen pintar podran veure el seu efecte sobre el paper.

Cliqueu aquí per veure més imatges

El Thiago i el Víctor, necessiten saber quin gust tenen els guixos i se’ls posen a la boca. No sembla agradar-los massa que els hi expliquem que millor els utilitzin d’una altra manera, però finalment en observar a la resta d’infants, el Víctor comença a fer gargots.

El Marc, primer de tot necessita tocar amb molta cura i concentració el guix, el rasca amb les ungles, li dona voltes… i després guixa sobre el paper, inclús s’estira a sobre per tenir una sensació global de tot el cos.

La Martina B.i la Leire estan encuriosides per si aquests guixos pinten la cara i en provar-ho s’adonen que no deixen marca a la cara.

La Tanit, pinta sobre la seva mà, i ens l’ensenya, mentre va negant amb el cap i dient que “NO!”. Ella també ha descobert que no pinta la mà.

La Nora, la Isona i la Martina D. de seguida es posen a pintar sobre el paper. La Isona fins i tot pinta damunt la cinta de pintor i després ens demana que pintem nosaltres.

El David també li ha vingut de gust pintar, i busca un raconet per deixar plasmada la seva obra.

A mesura que ja va acabant l’interès per la proposta van deixant els guixos a terra i decidim oferir-los una capseta perquè els vagin endreçant tots a dins.

El llenguatge artístic és un dels molts llenguatges on els infants expressen la seva creativitat de manera espontània i lliure. Alhora que van traçant amb el guix, avancen en la coordinació ull-mà, tot treballant la motricitat fina a l’hora d’agafar el guix, de fer pressió sobre el paper…

Durant el curs també hem anat oferint altres propostes de materials sensorials com: els miralls, les peces de fusta amb vidres de colors o amb diferents materials (sorra, aigua i purpurina…), llums de colors, làmpades de colors, fonts de colors… I totes aquestes propostes no tenen altra finalitat que deixar a l’infant que desenvolupi amb total llibertat el seu llenguatge més creatiu.

“No hay normas en el arte, pues el arte es libre”

Kandinsky.