Com es construeixen els vincles?

Com vam parlar a la reunió pedagògica el passat dia 1 de desembre, els vincles són necessaris perquè l’infant arribi a fer un bon desenvolupament emocional, físic i cognitiu.

Els infants han de sentir que els adults ens interessem per ells, que hi som presents, que els escoltem i que els mirem! El nostre paper com adults és buscar com poder crear aquest vincle de seguretat i respecte. I d’aquesta manera podran caminar en el seu procés cap a l’autonomia i desplegar totes i cadascuna de les seves capacitats.

Els moments més idonis per crear un bon vincle afectiu, són els moments de cura quotidians, el canvi de bolquer, l’estona del migdia…on podem oferir una exclusivitat  i un moment íntim entre educadora i infant.

Però aquest moments no són els únics, ja que existeixen d’altres moments com els jocs de falda, mirar/explicar contes, les mirades amb l’escolta activa…on els adults observem amb molta cura per saber quines són les necessitats i interessos dels nostres infants.

Cliqueu aquí per veure més imatges

Ja fa temps que els jocs de falda estan presents en el nostre fer de cada dia. Les cançons preferides són: “arri arri tatanet”, “anirem a parís”… Cada infant manifesta la seva manera de gaudir d’aquestes estones: alguns s’apropen de seguida i es pugen damunt les nostres cames,  també hi ha qui prefereix mirar als altres com ho fan i riuen, i d’altres que després d’haver-ho vist ens ho demanen… I nosaltres, com adults acollim a cadascun d’aquests infants i la seva manera de viure-ho, així anem creant un bon vincle.

Quan vam  introduir els contes va ser un moment màgic! A poc a poc van anant descobrint el racó i van començar a mirar-se’ls, compartir-hi estones, posar-los i treure’ls de la seva caixa… i fins i tot imitar algun dels personatges que se’n va a dormir tot fent un badall!!!

També algun dia hem tret un  “titella-mitjó” de dins una capseta que ha fet les mil delícies dels nostres infants. A través d’ell hem anat expressant emocions i sentiments que de mica en mica van reforçant la complicitat entre educadora i infant… li fem petons i abraçades, ens somriu…. I és que tot el temps que compartim i totes les experiències viscudes  ens ajuden a conèixer-nos millor i establir uns bons vincles.

“Els vincles a l’escola amb les persones significatives no són opcionals, són essencials”

Jerome Seymour Bruner