Programa d’Innovació AVANCEM

“Aprenentatge de les llengües de forma globalitzada, competencial i significativa, amb un treball de tipologies textuals i gèneres literaris i amb l’objectiu d’aconseguir un producte final de projecció a la comunitat educativa”

WEB PROGRAMA AVANCEM (clica aquí)

OBJECTIUS:

Els objectius generals del programa s’adrecen a promoure l’aplicació a l’aula de pràctiques que facilitin un aprenentatge de les llengües de caràcter competencial i integrador; a fomentar  el consens metodològic entre els docents i a promoure el disseny i implementació de projectes d’aula en què participen diverses llengües. A través de l’ AVANCEM també es vol oferir pautes als centres educatius per a l’organització educativa i el disseny curricular, reforçar el treball cooperatiu entre el professorat de llengües i promoure l’intercanvi de bones pràctiques entre els centres participants.

Els objectius específics de l’AVANCEM són, d’acord amb els diferents col·lectius a qui s’adreça, els següents:

Alumnat:

• Millorar la competència comunicativa a través d’un ensenyament integrat de les llengües
  • Desvetllar la consciència plurilingüe dels aprenents per promoure valors democràtics (tolerància, respecte a la diferència…)
  • Desenvolupar competències clau per al s. XXI (bàsiques, del pensament i actitudinals o personals)
  • Adquirir estratègies d’intercomprensió i de transferència lingüística.
  • Fomentar el treball cooperatiu i per projectes
  • Adquirir estratègies per a l’aprenentatge autònom (aprendre a aprendre)

PROCÉS DE CENTRE:

La participació en el programa AVANCEM implica la creació d’un grup impulsor, l’elaboració d’un
pla d’acció, l’establiment de sessions de coordinació docent, l’assistència i aprofitament de les
accions formatives previstes, la implementació dels projectes didàctics desenvolupats a l’aula, la
transferència de la formació a altres membres del claustre, la comunicació de l’acció a tota la
comunitat educativa i l’elaboració d’una memòria final.

PLA D’ACCIÓ:

El pla d’acció és un document intern de treball que ha d’elaborar el grup impulsor de l’AVANCEM en el centre i que ha de servir de base d’orientació per a la implementació del programa al llarg dels tres cursos. El pla d’acció ha de recollir com a mínim la informació següent:

1. Diagnosi de la situació actual del centre en relació amb l’ensenyament i l’ús de les llengües en el centre  (en l’àmbit de la gestió i l’organització i en l’àmbit didàctic i metodològic).
  2. Objectius generals i específics del projecte AVANCEM del centre: matèries lingüístiques i  cursos en què es preveu implementar seqüències didàctiques, programacions d’aula i/o projectes de comunicació integrats, procés previst per a la implantació progressiva del tractament integrat de llengües, resultats esperats en l’alumnat, professorat implicat, etc.
  3. Anàlisi de necessitats formatives i informatives, recursos necessaris i disponibles.
  4. Planificació de les accions, i temporització prevista per als tres anys.
  5. Estratègies per al seguiment del projecte: recull d’acords presos pel grup impulsor, incorporació, si escau, d’acords en el Programa Educatiu de Centre (PEC), Programació General Anual del Centre, Projecte Lingüístic, etc.
  6. Mecanismes per a l’avaluació dels resultats del projecte i de l’impacte de l’acció (canvis metodològics i/o organitzatius, resultats en l’alumnat i el professorat, integració del projecte en el centre, satisfacció de la comunitat educativa).

Aquest document ha de ser viu en el sentit que cal anar-lo actualitzant cada curs escolar en funció dels resultats de l’experiència i de les accions que es preveuen per al futur immediat.