Visita a Finlàndia

Dues mestres de l’escola durant tres dies hem estat visitant una escola finlandesa per poder conèixer com “treballen” en un país que des de fa molts anys s’ha considerat pionera en eduació.

La idea del projecte Erasmus + a l’escola Llibertat era redissenyar els espais per fomentar l’autonomia de l’aprenentatge.

A Finlàndia anàvem a veure com gestionen els diferents espais: passadissos, espais d’aula, aules comunes; així com els espais exteriors.

Hem pogut observar que l’educació a Finlàndia té un paper molt important i es pot veure en els recursos materials i humans que hi destinen.

Hem vist escoles amb espais molts moderns i de disseny amb uns equipaments impressionants com teatres, sala de multiesport, de música, tallers de fusteria, costura, cuina… i altres escoles no tan modernes, però que ambdues utilitzen els racons de l’aula, el terra, els passadissos, zones comuns com a lloc d’aprenentatge.

A Finlàndia es concep que l’aprenentatge es pot donar en qualsevol lloc: patis, aules, biblioteques municipals, museus, parcs… tots els espais estan dissenyats i pensats perquè els nens aprenguin a l’escola i a fora amb les famílies, ja que tot és gratuït.

Ha estat una experiència molt enriquidora, ja que hem après moltes coses, entre elles ens emportem que a l’escola Finlandesa les jornades dels infants són períodes breus amb parades per l’oci, o l’esbarjo respectant el ritme de cada nen i nena.

Però sobretot ens agradaria destacar la CONFIANÇA vers els alumnes que des de ben petits se’ls deixa autonomia per circular  per l’escola. Servir-se el menjar, fer ús d’eines , les portes del pati obertes. “confien en què no marxaran”, vestir-se i desvestir-se sols per sortir al pati.

Però també la confiança cap als mestres a nivell burocràtic per part de l’administració, i la confiança i el respecte per part de les famílies vers els mestres i les mestres.

Tot això fa que els nens i nenes a Finlàndia siguin molt  autònoms des de ben petits! Ha estat una experiència molt enriquidora.

Laura Bassas i Laura Navarro

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *