Erasmus +

Financiado por la Unión Europea – Next Generation EU - Giró Ribot

ERASMUS 2023-2024

Aquest curs hem presentat una acreditació Erasmus+ KA120 i de moment ens l’han admès! Aquesta acreditació ens serveix per ser centre Erasmus fins el 2027 i garantir projectes anuals per subvencionar mobilitat d’alumnat i docents per tal de millorar l’aprenentatge i la qualitat educativa del centre. El nostre objectiu és que l’Institut Escola Llibertat pugui oferir als alumnes la oportunitat de fer intercanvis i mobilitats amb altres centres europeus i internacionalitzar el nostre centre. En aquesta pàgina anirem penjant els objectius anuals del projecte Erasmus perquè estigueu al dia de les diferents mobilitats que hem realitzat.

 

ERASMUS 2022-2023

Durant curs 2022-2023 l’escola participa a un projecte Erasmus + finançat per la Unió Europea per tal que mestres i professores de l’Institut Escola Llibertat facin estades formatives a diferents centres escolars europeus per fomentar la pràctica de les STEAM a l’escola. Aquest curs farem tres mobilitats a Viena (Àustria), Vilnius (Lituània) i Reikiavik. Anirem explicant les nostres experiències i allò que ens emportem per poder-ho aplicar al nostre centre i garantir projectes i activitats educatives de qualitat, incloent la diversitat i fomentant les STEAM. La metodologia STEAM es basa en què la ciència, l’enginyeria, la tecnologia, l’art i les matemàtiques es treballin de manera integrada a l’escola a través de projectes engrescadors, que suposin un repte i siguin motivadors per l’alumnat.

VISITA A ISLÀNDIA

El passat juliol durant una setmana dues mestres de l’escola vam fer un curs a Islàndia amb docents d’arreu d’Europa sobre el treball per projectes amb mirada STEAM tant per primària com per secundària.

L’estada va ser molt enriquidora ja que a més de conèixer altres mestres d’arreu d’Europa per poder intercanviar experiències i realitzar possibles col·laboracions, també vam conèixer el sistema educatiu islandès. 

A més de la part més teòrica, on ens van donar fonaments bàsics dels beneficis del treball per projectes, el currículum islandès i idees d’activitats concretes per fer partíceps a l’alumnat en el seu aprenentatge; també vam poder visitar una escola i conèixer com s’agrupen els professors de les diferents etapes, com treballen els projectes, els espais i els seus horaris per fomentar l’aprenentatge autònom i de manera transversal. Dos o tres professors especialistes en diferents matèries estaven a l’aula per donar suport a l’alumnat que feia uns projectes concrets que podien estar més o menys guiats segons l’etapa educativa. Els espais de les aules eren oberts per fomentar la lliure circulació i l’autonomia de treball. Les escoles disposen de molts recursos humans i materials amb aules totalment equipades: aula amb cuines, aula de costura, taller de bricolatge, laboratori, espai maker…

Una altra cosa que ens va agradar de veure són les “summer schools” que consisteix en una preparació pel seu futur laboral on els alumnes de secundària participaven a diferents activitats per la comunitat que són remunerades. Les activitats poden ser des de manteniment de l’escola i el veïnat pròxim, organització de clubs d’esport i lleure i això crea un sentiment de pertinença i comunitat que és molt beneficiós. Ja que a més d’ensenyar-los el que implica un contracte laboral, també els ensenya a pagar impostos i a preparar-los per la vida adulta.

A més, tot això ens va fer establir vincles i comunicar-nos amb altres mestres i centres de diferents països d’Europa que ens han permès veure altres mirades i compartir experiències educatives i establir possibles aliances de cara a futurs projectes europeus.

Ens emportem moltes idees i activitats per fer al nostre institut escola però una de les coses que més ens ha agradat és la importància que se li dóna a l’escola com eix articulador de tota la comunitat. L’autonomia, la confiança i el respecte pel medi i l’entorn són valors totalment inherents a la societat islandesa i això queda reflectit en el seu sistema educatiu.

Us deixem aquí la presentació que vam fer per l’equip docent de l’escola.

VISITA A LITUÀNIA

Tres mestres de l’Institut escola, de l’equip de petits, ens vam desplaçar fins Ukmerge, Lituània, per fer una estada de 4 dies visitant una escola de xarxa Nykstukas (gnom). L’escola acollia nens i nenes d’un a set anys, amb un total de 172 infants. Hi havia 9 grups en el centre que vam visitar i 1 grup adherit, que estava en un altre edifici en un poble proper.

Feien una divisió dels diferents grups en petits i grans. Els grups de petits eren els que acolllien els infants d’entre 1 i 2 anys amb una ràtio de 10 per grup. Els grups de grans acollien infants d’entre 3 i 7 anys amb una ràtio d’entre 14 i 20 infants per grup.

L’horari del centre era de 9h del matí a 18h de la tarda. Dins d’aquest horari es feien activitats lectives durant el matí i més lúdiques a la tarda. Les famílies recollien els infants a diferents hores, depenent de les seves necessitats.

Pel que fa als recursos humans del centre hi havia una mestra en torn de matí, una altra mestra al torn de tarda més un ajudant a cada grup. Dintre de les instal·lacions hi havia un espai reservat per l’assistent d’educació especial, que en el cas d’aquest centre era també logopeda. També hi havia una especialista d’educació física i una altra de música. Tot el personal de serveis, cuineres, neteja… tenien un horari extens dins del centre, estaven amb els infants des del matí fins a la tarda.

En el cas que en algun dels grups hi hagués algun infant amb NESE es complementaven els recursos humans amb una persona més en el grup de l’infant i la ràtio baixava en un, si hi havia dos infants, la ràtio baixava en dos alumnes. Sempre intentant que en un mateix grup no hi haguessin més de dos infants amb NESE.

En arribar al centre ens van acollir amb uns danses i unes cançons tradicionals. L’acollida va ser molt emotiva ja que els nens i nenes ens esparaven amb molta il·lusió i guarnits amb el seu vestit tradicional. Tot l’equip del centre es va unir a la rebuda per tal que els coneguéssim.

Després l’equip directiu ens va fer un tour per les instal·lacions del centre i vam visitar els diferents grups-classe. Durant els dies que vam estar allà vam poder passar una estoneta amb cada un dels grups i compartir amb ells alguna activitat.

L’activitat dels alumnes començava a primera hora del matí amb una assemblea, on es parlava del que farien durant el dia i hi havia una dinàmica, diferent cada dia, per repartir els alumnes en els diferents espais de treball. Després de dur a terme l’activitat es feia una rotllana per parlar del que havien descobert a les diferents provocacions. A continuació sortien al pati on tenien una petita estona d’esbarjo i una activitat reglada a l’aire lliure.

Dintre de l’horari també hi havien espais reservats per la música i per l’educació física.. Vam poder viure un tastet de tot el que feien.

La majoria de les propostes de treball que oferien als infants en les provocacions eren amb una mirada STEAM. El seu departament d’educació els hi proporcionava una bateria d’activitats STEAM per poder treballar amb les diferents edats dels alumnes. Era una guia molt completa d’on treien moltes les activitats que tenien a les aules.

Les instal·lacions del centre facilitaven la feina amb aquesta mirada STEAM. L’espai exterior era més extens que l’interior, amb molts espais diferents pensats i creats per dur a terme activitats molt diverses. Hi havia un petit bosc dintre del recinte, un laberint, un hort, un hivernacle, zones de sorral, una petita piscina exterior, terres sensorials, un espai musical, un azona de joc simbòlic, una zona de estructures de fusta per jugar a l’exterior, muntanyetes per poder pujar, baixar i lliscar quan està nevat.

Aquesta experiència ha enriquit la nostra visió STEAM aportant nous punts de vista a la feina diària que fem a les aules. Ens ha fet obrir la visió de les activitats i ens ajuda a anar un pas més enllà a l’hora de pensar noves activitats. Ha estat una experiència molt enriquidora.

PRESENTACIÓ

VISITA A VIENA

Us deixem les presentacions i articles que van fer les companyes que van visitar a Viena, va ser una experiència molt profitosa!

ESCOLA DE PRIMÀRIA A WIEN presentació

ARTICLE EXPERIÈNCIA PRIMÀRIA

INSTITUT DE SECUNDÀRIA A WIEN presentació

ARTICLE EXPERIÈNCIA SECUNDÀRIA

Aquest és un resum que van fer les mestres Eva i Marta sobre la seva experiència a Viena:

“La nostra estada a Viena ha estat molt interessant. Hem estat molt ben rebudes per tot el professorat. Ens havien preparat l’horari que havíem de fer durant els tres dies. Van intentar que poguéssim veure totes les aules. Hem pogut veure des de primer fins a quart de primària. Amb aquesta estada hem pogut conèixer altres realitats diferents a la nostra que ens ha permès aprendre diferents maneres de treballar. Sempre han respost als nostres dubtes.

El que més ens va impressionar va ser la feina que fan respecte a l’autonomia dels infants. Des de primer de primària els alumnes són capaços de fer un treball molt autònom, els docents estan ajudant els alumnes en tot moment. Ens ha agradat molt que respectin molt les necessitats dels alumnes, que facin treball autònom i que canviïn d’activitat amb freqüència.

La manera de cridar l’atenció dels alumnes es fa amb molta calma, amb instruments, això permet que els docents no hagin d’alçar la veu i es mantingui un ambient de calma i tranquil.litat.

Ens va agradar la manera de treballar la llengua amb el mètode Montessori, i que aquesta fos una línia escolar, perquè es podia veure l’evolució al llarg dels cursos. També la manera de treballar amb els infants asseguts en rotllana, permetent aquesta comunicació propera. Creiem que no s’ha de fer només als cursos d’educació infantil.

Basen l’educació en el respecte i les necessitats dels alumnes. Disposen de molts materials que els permeten poder-los utilitzar en diferents llocs de la classe, segons els interessos dels alumnes. Les classes eren poc nombroses i permetien treballar als diferents racons, tenien en compte la ventilació en tot moment.

Deixen molta llibertat per utilitzar els diferents espais de l’escola en funció d’on vulguin desenvolupar la tasca.

Aquesta experiència ens ajudarà a posar en pràctica moltes maneres de fer que ens han agradat molt i que enriqueixen el nostre dia a dia. Ha estat una experiència inoblidable i molt enriquidora.”

ERASMUS 2019-2020

En aquesta pàgina anirem penjant les notícies relacionades amb el projecte Erasmus +. Un programa finançat per la unió europea per la formació permanent i movilitat del professorat.

Experiència a Reggio Emilia, Itàlia (Primera setmana de desembre 2019)

La primera setmana del Desembre tres mestres d’educació infantil de l’escola hem anat a Itàlia a fer un curs sobre la filosofia de l’Atèlier a les escoles de Reggio Emilia.

En  aquesta regió del nord d’Itàlia, després de la segona guerra mundial, les  dones que s’havien quedat vídues necessitaven treballar i deixar al seus fills a un lloc on estiguessin ben cuidats, d’aquesta inquietud van sorgir les escoles de Reggio Emilia, que tenien un enfocament centrat en l’Infant i on qualsevol moment quotidià es un bon moment per l’aprenentatge.

Quan l’ajuntament va assumir la gestió d’aquestes escoles va posar al davant d’aquest projecte el pedagog Loris Malaguzzi, l’ encarregat d’estructurar tot aquest nou enfocament. Actualment hi ha unes 80 escoles,  gairebé totes públiques.

Idees principals que ens hem emportat a casa.

Atèlier: Dins  d’aquest enfocament educatiu, l’Atèlier, o taller d’artistes, és un espai dins l’escola, on un expert en belles Arts ( músic, pintor, ballarí … ) ofereix al infants una proposta completament oberta on el nen experimenta i construeix el  seu propi aprenentatge.

L’espai, el context i el material: És molt important en la filosofia Reggio Emilia l’espai on es realitza l’activitat, per això les escoles de Reggio estan dissenyades amb molta cura, s’ofereix un entorn obert ple de materials i propostes molt ben pensades per tal que els alumnes es moguin lliurement, tot manipulant i experimentant fent possible així que l’infant faci nous descobriments. Els materials són sempre de  molt alta qualitat, i reals. Per  exemple l’Atèlier de Música està dotat amb instruments reals: trompetes, bateries, guitarres, piano . Sempre hi ha a l’abast dels nens i nenes càmeres, microscopis, ordinadors, projectors, llibres…

La comunitat educativa: Els nens i nenes tot i tenir un tutor i una aula de referència, són responsabilitat de tota la comunitat educativa, ja que  tots els moments a l’escola són moments d’aprenentatge. Els cuiners, els monitors, el conserge o el jardiner, participen del projecte educatiu. Els nens i nenes són de tots.

Hi ha una relació molt important entre l’escola i els diferents organismes de la ciutat, els museus, les sales d’arts, els grups de música, els infants participen de les diferents propostes de la ciutat i la ciutat ajuda als projectes de l’escola.

Parelles educatives: A les aules sempre hi ha dos professionals , això permet treballar en petit grup i observar millor els petits descobriments que es van fent.

La documentació: Els projectes es documenten un cop es van creant i treballant, ja que no es pot programar tot, doncs cada projecte avançarà de manera diferent. Els docents observen d’una manera professional i li donen un valor, i recullen el progrés de cada nen.

La visita a Regggio Emilia ha estat molt enriquidora i reforça la idea del projecte Erasmus+ a l’escola llibertat de redissenyar els espais per fomentar l’autonomia de l’aprenentatge.

 

Experiència Finlàndia (Novembre 2019)

Dues mestres de l’escola durant tres dies hem estat visitant una escola finlandesa per poder conèixer com “treballen” en un país que des de fa molts anys s’ha considerat pionera en eduació.

La idea del projecte Erasmus + a l’escola Llibertat era redissenyar els espais per fomentar l’autonomia de l’aprenentatge.

A Finlàndia anàvem a veure com gestionen els diferents espais: passadissos, espais d’aula, aules comunes; així com els espais exteriors.

Hem pogut observar que l’educació a Finlàndia té un paper molt important i es pot veure en els recursos materials i humans que hi destinen.

Hem vist escoles amb espais molts moderns i de disseny amb uns equipaments impressionants com teatres, sala de multiesport, de música, tallers de fusteria, costura, cuina… i altres escoles no tan modernes, però que ambdues utilitzen els racons de l’aula, el terra, els passadissos, zones comuns com a lloc d’aprenentatge.

A Finlàndia es concep que l’aprenentatge es pot donar en qualsevol lloc: patis, aules, biblioteques municipals, museus, parcs… tots els espais estan dissenyats i pensats perquè els nens aprenguin a l’escola i a fora amb les famílies, ja que tot és gratuït.

Ha estat una experiència molt enriquidora, ja que hem après moltes coses, entre elles ens emportem que a l’escola Finlandesa les jornades dels infants són períodes breus amb parades per l’oci, o l’esbarjo respectant el ritme de cada nen i nena.

Però sobretot ens agradaria destacar la CONFIANÇA vers els alumnes que des de ben petits se’ls deixa autonomia per circular  per l’escola. Servir-se el menjar, fer ús d’eines , les portes del pati obertes. “confien en què no marxaran”, vestir-se i desvestir-se sols per sortir al pati.

Però també la confiança cap als mestres a nivell burocràtic per part de l’administració, i la confiança i el respecte per part de les famílies vers els mestres i les mestres.

Tot això fa que els nens i nenes a Finlàndia siguin molt  autònoms des de ben petits! Ha estat una experiència molt enriquidora.

 

Laura Bassas i Laura Navarro



Experiència Forest School, Anglaterra (Juliol 2019)

La setmana passada sis mestres de l’escola vam visitar una escola pública d’anglaterra Malpas Court Primary School per veure activitats que fan a l’aire lliure a través de la “Forest school”. Un dels objectius del projecte Erasmus + és realitzar més activitats a l’aire lliure i aprofitar el pati com un espai més d’aprenentatge.

A l’escola Malpas Court els alumnes d’infantil i primària realitzen algunes sessions a la setmana l’exterior, aprofitant els recursos naturals que tenen al seu entorn més proper. Aquestes activitats poden ser de numeració, de llengua (explicar un conte, imaginar o descriure un ésser mitològic o real…), de ciència per descobrir diferents animals invertebrats…i fins i tot d’educació física, vam veure una sessió de ioga a l’aire lliure!

Ens va agradar molt com a més de l’espai exterior, organitzen i decoren tots els racons de l’aula i l’escola com a espais d’aprenentatge. També vam veure altres escoles que tot i no disposar d’un bosc al voltant, aprofitaven l’espai que tenien per crear un racó envoltat de natura.

A més de les activitats que vam veure també vam poder compartir opinions i idees amb mestres d’anglaterra sobre com enfoquen l’educació i les dificultats en què es troben. Un dels avantatges és que tenen “teaching assistants” tècniques d’educació que estan a l’aula amb la mestra i afavoreixen el treball en petits grups i l’atenció més individualitzada. Tot i així, també es troben amb algunes dificultats com la pressió administrativa pels resultats de diferents proves a l’alumnat al llarg de l’escolaritat i l’exigència burocràtica.

El curs que ve farem una xerrada informativa per les famílies per explicar-vos més en detall la nostra experiència, ja que ens emportem moltes idees per la nostra escola! Us deixem algunes imatges perquè us feu la idea. Ha estat una experiència molt positiva que ens ha ajudat a reflexionar sobre la nostra feina, a inspirar-nos i sobretot a il·lusionar-nos pel curs vinent.


Ens han concedit la beca! (Juny 2019)

L’escola Llibertat ha obtingut una beca Erasmus + per finançar formació permanent a l’estranger pel professorat. El nostre projecte es titula “Rediseñando espacios para potenciar el aprendizaje autónomo” i es tracta d’un projecte per renovar i potenciar els espais de l’escola tan interiors com exteriors,  per tal d’afavorir l’aprenentatge autònom dels alumnes. Hem demanat tres movilitats: una Anglaterra per veure escoles del bosc, una altra a Finlàndia per veure els espais i els recursos que sostenen un dels millors sistemes educatius del món i una altra a Itàlia, Reggio Emilia una zona amb escoles que potencien els ambients i espais d’aprenentatge autònoms a infantil.

Demà 6 mestres de l’escola aniran a Anglaterra a veure una escola que treballa amb la metodologia “Forest school” on els alumnes fan activitats acadèmiques a l’aire lliure i envoltats de natura. Us mantindrem informats i agafarem moltes idees per portar-ho a la pràctica!