Les caixes d’aprenentatge

CAIXES D’APRENENTATGE DEL CICLE SUPERIOR:

Què volem ?

  • Pretenem amb aquesta nova metodologia treballar amb els alumnes de manera més globalitzada oferint-los dins les caixes d’aprenentatge reptes competencials. “Entenem per competència la capacitat de resoldre problemes reals, aplicant i relacionant coneixements, habilitats i actituds en contextos diversos”.
  • Volem situar l’alumne al centre del seu propi procés d’aprenentatge i per tant, el nostre  objectiu principal, serà afavorir la seva autonomia d’aprenentatge per tal que pugui seguir aprenent durant tota la vida.
  • Volem atendre les diferents necessitats dels nostres alumnes, respectant el seus diversos ritmes d’aprenentatge.
  • Volem potenciar el treball en grup perquè l’alumne aprengui a adaptar-se, conviure i treballar amb altres persones.

Els objectius principals són:

  • Potenciar l’autonomia de treball (organitzar-se com a grup i facilitar el treball autònom).
  • Aprendre a prendre decisions: proposar, argumentar , triar …
  • Tractar la informació: cercar-la, organitzar-la , assimilar-la…
  • Transmetre la informació: comunicar-la, fer-la comprensible i compartir-la.
  • Avaluar els seus propis aprenentatges: ser conscients del que sabem , del que ignorem…

 

FUNCIONAMENT CAIXES D’APRENENTATGE

Previ al treball de caixes:

Durant un parell de sessions als alumnes de 5è se’ls explicarà què són les caixes d’aprenentatge com a nova metodologia de treball, què pretenem amb aquestes caixes, què treballaran i com ho faran …. Se’ls ensenyarà una caixa de mostra.

Els alumnes de sisè continuaran amb la feina ja iniciada el curs anterior, amb l’explicació de les diferències introduïdes a nivell de normes, presentació de la llibreta i avaluació.

Cada grup acorda quina caixa vol fer sent respectuosos si algun d’ells ja l’ha feta i vol fer una altra.

Es barregen alumnes -de diferent ritme d’aprenentatge- entre els dos grups de cinquè i els dos grups de sisè. Es faran grups de treball de 3 o 4 alumnes.

Cada nivell realitzarà dues sessions perquè els alumnes tinguin temps d’organitzar-se i treballar de forma autònoma.

 Metodologia de treball

Eina de treball: La llibreta individual d’aprenentatge

Cada alumne tindrà un llibreta d’aprenentatge on anar anotant tot el que fa. La llibreta consta de diferents apartats i/o fulls guia del seu procés:

  • Full de presentació personal. Cada alumne l’enganxarà al principi de la llibreta
  • A continuació el full 1 de registre, a on anotarà quines caixes fa, amb qui les fa i durant quant temps les fa.
  • Full 2: Procés d’investigació. Els punts 1, 2 i 3 es fan quan s’inicia una caixa. Però després és molt important que entenguin i interioritzin que a cada sessió de caixes han d’anotar a la llibreta la data i quina tasca (punt 4 del procés d’investigació) es proposen fer durant aquella sessió.
  • Full 3 : Informe final (informe comú a qualsevol caixa). Un cop fet s’ensenya al mestre referent i es comenta amb tot el grup.

Aquesta llibreta és personal i servirà per anar regulant amb l’ajuda del seu mestre o la seva mestra tutor/a el seu propi procés d’aprenentatge.

Procediment:

Cada grup escull la caixa que vol treballar i se l’emporta al seu espai de treball.

El primer que fan és llegir el repte a aconseguir, que surt al darrera de cada tapa (què els hi demanem i com ho podran aconseguir mitjançant les tasques proposades).

Intentem que  a totes les caixes hi hagin diferents propostes a seguir, algunes obligatòries i d’altres optatives. Com a grup, s’han de marcar el camí a seguir i com aniran realitzant aquestes tasques en cada sessió (planificar/marcar-se objectius). També hauran de decidir, com a cloenda,  com presentaran el producte final de la seva feina (mural, presentació multimèdia, power point …).