STEAM

Steam.cat a l’Institut escola Llibertat:

El passat curs 21-22 Institut escola Llibertat es va adherir al projecte STEAM.cat promogut pel departament de la generalitat com un programa d’innovació pedagògica que incentiva la creació de projectes transversals en les àrees de les ciències, la tecnologia, l’enginyeria, l’art i les matemàtiques.
Quina finalitat té aquest programa?
La finalitat és generar i potenciar l’interès de l’alumnat d’Educació Infantil i Primària i d’Educació Secundària Obligatòria vers les ciències, la tecnologia, l’enginyeria, les matemàtiques, i la creativitat en aquests àmbits a través del disseny i l’art, i incrementar la presència de dones i de l’alumnat socialment desafavorit en els estudis i professions STEAM. El Programa d’innovació pedagògica STEAM.cat pretén promoure l’equitat i la qualitat del sistema educatiu reflectida en la millora de les capacitats i competències de l’alumnat participant.
Quines metodologies utilitzem?
Les metodologies didàctiques associades al programa STEAM.cat es caracteritzen per ser:
– Significatives i contextualitzades, respecte al fet que parteixen de la realitat de l’alumnat i dels seus coneixements i experiències prèvies.
– Crítiques, ja que promouen que l’alumnat analitzi situacions per poder posicionar-s’hi i prendre decisions al respecte, tot avaluant les conseqüències de les seves decisions.
– Actives, perquè fomenten la proactivitat de l’alumnat en la consecució dels seus objectius, és a dir: ser investigador, creador, cercador de solucions, dissenyador, avaluador… i, per això, es treballen i desenvolupen aspectes com la curiositat, la formulació de preguntes, el “tinkering”, la gestió de l’error i de la frustració… entre altres.
– Aprenentatge centrat en l’alumne, ja que proposen un canvi de paradigma, on el docent passa a ser un acompanyant de l’alumne en el seu procés d’aprenentatge, un facilitador de bastides, alhora que l’alumnat es fa responsable de la realització (consecució…) de la seva feina i n’és el seu propi avaluador (i co-avaluador en cas de les tasques realitzades de forma cooperativa i/o col·laborativa).
– Sostenibles, ja que es promou que les metodologies emprades puguin reproduir-se en diferents situacions, temes, moments… de la manera més sostenible possible. – Impliquen executar tasques a partir del treball cooperatiu i col·laboratiu de l’alumnat (inclòs el treball en xarxa), alhora que també individual.
– Inclusiva i integradora en un sentit ampli, tenint en compte diferents escenaris i realitats relacionats amb els agents del procés d’aprenentatge i als mateixos aprenentatges: maneres d’aprendre, maneres de ser, continguts, formes d’expressar imputs i outputs, processos de resolució de problemes..