Gust per la lectura

Els 30 minuts de lectura s’emmarquen en l’eix de l’aprenentatge lector del gust per llegir.
L’objectiu general del Temps de lectura és incrementar el nombre d’experiències lectores de l’alumnat per aconseguir de potenciar els hàbits de lectura.
Es proposa que el temps diari que es dediqui a la lectura es distribueixi en dues activitats diferenciades: un temps de lectura i un temps per parlar del que s’ha llegit.

L’adquisició de l’hàbit lector es relaciona amb:
• La millora dels resultats escolars
• La millora de la comprensió i la competència lectora
• La millora de l’expressió escrita
• El nivell de coneixements generals
• La comprensió d’altres cultures
• La comprensió de la naturalesa humana
• La capacitat de presa de decisions

Els tipus de lectura són:

La lectura en veu alta de l’alumnat.
Són reconeguts pels experts els beneficis de la pràctica de la lectura en veu alta de l’alumnat. Cal considerar, però, que en els 30’ aquesta activitat està molt condicionada pels oients o receptors d’aquestes lectures i, per tant, cal assegurar que tindrà un nivell de recepció adequat pels i el benestar dels qui llegeixen per tal que visquin situacions satisfactòries que contribueixen a construir un autoconcepte lector positiu.

Per tal de treballar-la, tindrem en compte les següents condicions:

• Preparació: es facilitarà temps tècniques i estratègies
  • Contextualització: es planificaran situacions comunicatives /educatives
  • Funcionalitat/ Destinataris: S’explicarà el perquè i per a qui és llegeix

Lectura autònoma.
La lectura autònoma, seguida, silenciosa, de gratificació immediata i d’elecció lliure és imprescindible per desenvolupar la competència lectora dels nois i noies.
La pràctica de la lectura autònoma resulta fonamental per als alumnes a l’hora de formar-se una autoimatge de lectors. El bon lector aprèn a avaluar anticipadament els llibres, a crear-ne expectatives, s’arrisca a seleccionar lectures noves, sap abandonar la lectura quan un llibre el decep, mira de buscar lectures plaents i pren en préstec aquells llibres que li poden resultar atractius o interessants de llegir.
La lectura autònoma permet adaptar el ritme lector de cadascú a les seves necessitats i aplicar tècniques i estratègies de comprensió lectora de manera independent. En conseqüència, la seva pràctica habitual millora significativament la lectura d’aprenentatge i d’estudi.

Per tal de treballar-la, tindrem en compte les següents condicions:

● L’ensenyant farà de model, en situacions de lectura autònoma.
● Es llegirà sense interrupcions, per permetre l’aprofundiment i la integració de la informació.
● Es podran seleccionar les pròpies lectures.

Parlar del que es llegeix. La conversa al voltant de la lectura.
Parlar del que el llegeix permet:
● Experimentar la lectura com una construcció compartida que permet anar “més enllà”.
● Aprendre estratègies d’interpretació, veient com ho fan els companys.
● Observar els matisos interpretatius que pot suggerir un mateix text.
● Aprendre a parlar i a argumentar sobre el contingut de les lectures.
● Percebre’ls com a lector en una comunitat de lectors.

Per tal de treballar-la, tindrem en compte les següents condicions:

La conversa sobre la lectura:
● Ha de ser una conversa de qualitat, orientada cap als efectes de la lectura, on es respectin totes les expressions i opinions personals. S’articula a partir de les preguntes que formula, si cal, el conductor de la conversa:
● Preguntes bàsiques (centren el tema de la conversa)
● Preguntes generals (aporten idees noves)
● Preguntes específiques (ajuden a descobrir les particularitats de cada llibre)

Clubs de lectura:
● Un club de lectura és pot definir com un grup de persones que es posen d’acord a llegir el mateix llibre i després reunir-se per parlar-ne.

Altres:

● L’hora del conte a les biblioteques de la xarxa pública. Difondre’n l’activitat.
● Visita a la biblioteca infantil per St. Jordi.
● L’equipatge literari: maletes viatgeres, préstec de llibres de la biblioteca per tenir més fons.
● Sant Jordi: activitats al voltant dels llibres: venda, intercanvi, exposicions …
● L’hora del conte: les famílies gaudint del conte, ja sigui escoltant-lo, ja sigui explicant-lo.
● Els clubs de lectura des del centre i des de les biblioteques públiques.