L’avaluació i el confinament

Dins del treball en xarxa que la nostra escola està implicada tenim la Xarxa Territorial i el Laboratori de Transformació Educativa.

Aquestes dues xarxes, després de les mesures preventives de confinament i l’inici de l’acompanyament a distància a les nostres famílies i alumnes s’han adaptat per dinamitzar una reflexió necessària sobre l’avaluació al llarg d’aquest trimestre.

Ens proposen que visionem un vídeo sobre la implementació dels principis de l’avaluació formativa en un centre de secundària d’Oxfordshire (Anglaterra) i en l’equip impulsor compartit amb les comunitats d’aprenentatge realitzem aportacions a partir d’aquestes quatre preguntes:

  1. Quin enfocament donareu a l’avaluació formativa/formadora de les tasques virtuals que estan realitzant els vostres infants i joves? Quin serà el rol que tindran els alumnes en aquesta avaluació?

Comunitat dels Petits:

Hem de tenir en compte que la finalitat principal no és qualificar a l’alumnat, sinó disposar d’informació que permeti saber com ajudar l’alumne a reforçar, millorar, aprendre i assegurar-ne el seu benestar.

Les tasques dissenyades van acompanyades amb explicacions sobre el que es pretén aconseguir i quins objectius o continguts s’hi treballen. A més les tasques s’intenta presentar-les de manera atractiva, clara i molt seqüenciada, tot i donant flexibilitat en el retorn d’aquestes. El feedback és constant, responen sempre amb comentaris personalitzats davant qualsevol aspecte comunicat.

Qualsevol imatge, audio o video que ens envien ens permet visualitzar processos de realització i actitud de l’alumnat, com en els valuosos comentaris que ens traslladen les famílies.

Comunitat dels Mitjans

L’avaluació de les tasques virtuals que s’estan realitzant, serà molt personalitzada, tenint en compte els límits i els recursos de cada infant, aquesta avaluació, es portarà a terme a patir de les tasques de retorn dels propis alumnes.

Aquestes tasques estarien pensades per fer un repàs de tot allò que han anant aprenent al llarg d’aquests mesos i amb les quals poden aprendre a aprendre de manera individualitzada, i sempre que es pugui seran de caire manipulatiu i creatiu.

L’avaluació s’hauria de portar a terme en tres àmbits: Alumnes (autoavaluació), famílies i mestres.

El més important de l’autoavaluació seria: com s’han sentit davant les tasques i com les han resolt (s’han angoixat al veure les activitats, han necessitat molta ajuda, han sigut molt autònoms i emprenedors… com les han resolt, han hagut de corregir tasques, com s’han sentit davant de l’error, ho han vist des de la frustració o des de la curiositat i el repte…). La nostra opinió seria deixar els continguts treballats com més secundari.

En l’apartat de l’avaluació dels mestres s’ha de tenir en compte els següents aspectes:

  • Explicitar els objectius de l’activitat: els alumnes han de saber quin és el seu punt de partida i on han d’arribar.
  • Evitar fer una correcció directa per part del mestre ( correcte o incorrecte). Feedback facilitador que permeti a l’alumne corregir l’error i arribar a la solució correcta.
  • Avaluació individual i personalitzada.
  • Autoavaluació i coavaluació.
  • Pautes de correcció.
  • Activitats en petites dosis a l’abast de l’alumnat. No sobrecarregar-los.

Els alumnes, en els enviaments de tasques tindran un qüestionaris d’autoavaluació per prendre consciència, dels aspectes de l’àmbit d’aprendre a aprendre, en el que es valorarà de manera especial i tots els aspectes que s’han anomenat anteriorment.

Comunitat dels Grans

Les activitats plantejades van acompanyades d’un formulari que pretén fer reflexionar l’alumne sobre el procés de resolució i sobre el compliment o no de pautes i guia prèvia. S’inclouen també algunes preguntes per fer veure si han entès els continguts que es pretenien treballar. 

Podem dir per tant que fan una d’autoavaluació sistemàtica de totes les seves activitats.

2. Com penseu implicar a les famílies en l’avaluació dels seus fills/es durant el confinament?

Comunitats dels Petits

Impliquem a les famílies en tot el treball dels nostres alumnes, explicant i seqüenciant les tasques i acompanyant-les en el procés d’aprenentatge. 

Les famílies són les que ens expliquen als comentaris o als videos com ha anat la realització de les activitats per part dels seus fills i filles, aquests elements seran una part important a l’hora de fer l’avaluació.

També les videoconferències i les trucades particulars són una eina força útil.

Hem de tenir clar que no totes les famílies a causa de manca de recursos o de temps de dedicació, poden crear una dinàmica positiva a la llar i estructurar els dies perquè les seves filles i fills portin la situació de la millor manera possible, s’ha de tenir en compte el nivell d’autonomia dels nostres alumnes d’infantil per entendre que la família és clau i necessaria perquè els nens i nenes realitzin qualsevol tipus d’activitat. Per tant, a partir de la comunicació amb les famílies s’intenta adaptar les tasques al ritme individual que necessita en aquest moment l’alumne i la família, prioritzant l’acompanyament.

Comunitat dels Mitjans

Estaria bé, que un cop els alumnes han fet la seva autoavaluació, les famílies reflexionessin amb els fills sobre com s’ha avaluat (estan d’acord amb el que ha opinat el seu fill/a sobre ell mateix?  Creuen que no coincideix el que han viscut setmana a setmana i el que ha opinat el seu fill/a?

S’ha de donar importància a les famílies, mitjançant la participació en els qüestionaris d’autoavaluació. Amb la comunicació constant amb la mestra, amb tutories individuals aprofitant els mitjans actuals.

Les famílies són agents importants en el procés d’aprenentatge del seu fill/a, i s’ha de fer de les aportacions de les famílies una font important d’informació, fent-los prendre consciència de la importància que tenen, ja que són ells els que han estat al seu costat durant aquet període de confinament, observant els seus avenços, les seves mancances i les seves limitacions.

Comunitat dels Grans

Les famílies reben comunicació directa de les trameses fetes a l’alumnat. Mitjançant contactes individuals intentem copsar l’estat d’ànim, l’adequació de les trameses de tasques, el ritme i condicions de treball a casa,… 

Es considera també l’opció de fer-los arribar algun qüestionari per recollir el seu parer sobre els detalls del procés que vivim, o també afegir un apartat de comentaris al formulari que omple l’alumnat.

Sí sembla interessant poder recollir la valoració de les famílies pel que fa a l’organització i funcionament del període de confinament, tant de tasques, com reunions, contactes,… pot ser formulari, enquesta,…

3. Com abordareu el retorn a l’escola després d’aquest confinament provocat pel “COVID 19”? Quins són els vostres objectius prioritaris?

Comunitat dels Petits

S’ha de tenir en compte que al tornar a l’escola, pels alumnes d’infantil serà necessari respectar un període d’adaptació extraordinari. 

Pels alumnes que començaran a l’escola (P3) es duran a terme coordinacions amb l’escola bressol i es dissenyaran iniciatives conjuntes per realitzar-les abans de l’inici del curs perquè aquests nens es sentin el màxim d’acompanyats possible, facilitant així la seva adaptació a l’escola.  

A l’hora de programar els objectius d’aprenentatge del curs s’hauria de tenir en compte més que mai en quin punt del procés es troben els nostres alumnes, per tant programar força activitats que ho facin evident i continuar el treball a partir d’aquest. Els objectius prioritaris haurien d’estar encaminats a fer un treball important emocional, parlar molt sobre tot el què ha passat i utilitzar diferents recursos i activitats d’educació emocional per a què els nens i nenes puguin expressar-se amb naturalitat sobre com han estat vivint aquesta experiència tant excepcional.

Si tornem aquest curs s’hauria d’assegurar un entorn segur, des de reformulacions per poder seguir mesures higièniques més exigents pel moment, emocional, fins objectius referents a l’entorn proper i descoberta d’ells mateixos, i amb activitats que es realitzin el màxim possible a l’aire lliure.  

Els mestres hem d’estar-hi de totes totes i que a situacions excepcionals s’han de donar respostes excepcionals.

Comunitat dels Mitjans

L’objectiu de retorn a l’escola serà:

– Fer un bon acompanyament individual partint de la vessant emocional, ja que no tots han viscut el mateix.

– Ensenyar a gestionar les emocions (tristesa, ràbia, nervis, alegria descontrolada…)

– Potenciar les relacions socials.

– Treballar el dol, no tan sols com a pèrdua de persones properes, sinó també com a separació durant mesos de familiars amb qui no han pogut compartir el dia a dia, sobretot els iaios.

– Practicar relaxacions, ioga i mindfulness per ser més conscients del que passa dins nostre i poder-ho expressar.

– Donant valor al dia a dia i estar preparat perquè el futur pot fer un gir inesperat del no res, quan menys t’ho esperes.

Això es podria fer a través de les tutories i dels diferents ambients, on cadascun tractaria, la malaltia des de diferents vessants, i demanant assessorament a l’EAP, sempre que es consideri adient en aquesta tornada a la nova normalitat.

Comunitat dels Grans

L’accés a internet és bàsic i, si no es garanteix, contribueix a engrandir enormement les diferències socials. Per aprofitar el potencial de l’escola en equipament i experiència cal treballar per resoldre-ho.

Els equips sobrers de què disposa el centre un cop s’ha renovat l’equipament informàtic donen un temps de coll abans no siguin definitivament obsolets, així poden treure’n profit les famílies que no disposen d’equips. L’escola podria entrar definitivament a utilitzar el núvol i internet sense el llast conscient i/o inconscient fins ara de saber que determinat alumnes no podien treballar a casa. Si ara s’ha pogut actuar per resoldre-ho, tard i malament, ha de ser possible normalitzar-ho en un funcionament habitual: beques menjador, de sortides, de llibres i material, … també de connexió.

Treballar més la capacitat d’organitzar-se i gestionar-se temps i espai dels alumnes, afavorir més la seva autonomia.

Atorgar correu a tots els alumnes des de primer.

Avançar a 3r l’ús del correu de forma habitual i entrar al drive 

Avançar a 4t la utilització habitual del classroom

4. Quins aprenentatges podeu extreure de la situació actual i quines oportunitats se us han generat?

Comunitat dels Petits

Hem pogut reafirmar, si cal encara més, la importància de tenir un equip humà molt ben cohesionat i emprenedor.

Es potència i fa evident el valor de la competència digital i de les diferents metodologies que treballem a l’escola.

Ha facilitat un contacte més proper amb les famílies més involucrades en les tasques escolars dels seus fills i filles.

Com a docents ens ha generat aprendre a utilitzar programes informàtics i sistemes de comunicació online com ara les videoconferències, que a l’etapa d’Educació Infantil no estàvem avesats a utilitzar, hem pogut fer diferents cursos de formació online, reunions de claustre, de cicle i de nivell. També hem dissenyat i realitzat les tasques per a l’alumnat utilitzant documents compartits del Drive, i hem pogut treballar juntes per nivell i per cicle.

Família, escola, tots junts estem aprenent a valorar més a aquelles persones amb oficis tant necessaris i fins ara tant invisibles, inclús a valorar el confinament de manera positiva i aprofitant per ser creatius, treballar constantment la adaptabilitat, i poder compartir amb família aquests moments.

Comunitat dels Mitjans

Com a professionals hem après a adaptar-nos en un temps rècord a les noves situacions, treball telemàtic. Reinventar-se o morir, ens hem tingut que adaptar si o si tots i totes (grans i petits) i a fer de les noves tecnologies l’ajuda necessària per tirar endavant, per poder tenir contacte amb els nens i les nenes i amb les seves famílies i per poder crear activitats que desenvolupin els aprenentatges. També es posa en evidència la necessitat de treballar en manera més individualitzada i personalitzada. Motiu pel qual  es posa en evidència la necessitat de proposar activitats d’ensenyament-aprenentatge amb un contingut comú i diferents nivells d’exigència, i al seu tomb diferents nivells d’avaluació (més personalitzada, en la línia de la programació multinivell). També hem aprés que els alumnes  són el futur, i que fins i tot de les situacions negatives podem treure coses positives i aprendre a ser millor persones i a respectar encara més el medi ambient. És evident que els nens han d’assolir uns continguts, però sense oblidar això. No han d’angoixar-se, el curs que ve seguirem aprenent.

També ha servit per veure que hem d’ensenyar-los més a autoavaluar-se i coavaluar-se per a que siguin conscients dels seus coneixements previs i de l’evolució que fan. Que el més important és el seu camí, no la quantitat de coses que aprenen.

I sobre tot ha quedat demostrat que les programacions a llarg termini no serveixen. Les programacions han de ser flexibles i en capacitat de revisar-se dia a dia. Igual que el treball dels continguts que ha quedat demostrat que el que no s’aprèn a segon s’aprendrà a tercer o quart…

Comunitat dels Grans

La nostra escola porta funcionant amb ordinadors individuals a Cicle Superior ja fa uns quants anys. La situació actual ha permès augmentar i optimitzar l’ús del Google Drive del centre. Avançar-ne l’ús en el cas dels alumnes de 4t que ja tenen usuari i autorització familiar i introduir-lo ja a 3r amb usuaris genèrics del centre.

És clar també que s’ha obert un ampli ventall de recursos d’activitats online de gran varietat que permet tant generar-ne com compartir recursos existents. 

Noves aplicacions on podria fer-se un usuari general de centre o de comunitat a fi de fer-ne ús sense les limitacions habituals dels període de prova.

Com podeu comprovar la reflexió en aquests temps de confinament ens porta a treballar encara més insistentment en la línia de centre encetada fa uns cursos a la recerca de la personalització dels aprenentatges, les tutories orientadores, la importància de l’aprendre a aprendre, la importància de l’equitat, entre molts altres aspectes que fan que l’avaluació sigui el pal de paller de la nostra intervenció educativa amb la corresponsabilitat de les famílies.

Seguim!

2 comentaris

  1. Dolors Salvadó

    Bones reflexions!
    Coincideixo molt en l’aprenentatge que heu destacat a l’article de ser més conscients que mai de la importància de tenir un equip humà molt ben cohesionat i emprenedor!

    Una abraçada!

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>