LA FIRA DE SANT VICENÇ A L’EDUCACIÓ INFANTIL

Els dies previs a la celebració de la 456a Fira de Sant Vicenç a les aules d’educació infantil hi passen coses. Apareixen unes lletres F-I-R-A desordenades, si mirem al costat ens trobem un cartell i un programa d’actes. A través de la conversa i les reflexions en grup ens adonem que fa referència a la Fira de Sant Vicenç.
Sabem què vol dir? Què és una fira? Per què es fa? Per què es feia anys enrere? Què passarà el cap de setmana? Quines novetats hi haurà? Qui la organitza? Què hi podrem comprar?
El nostre entorn i saber on vivim és important. Allò que succeeix al nostre poble ens interessa. Les activitats excepcionals que es fan als nostres carrers en dies especials entren a l’escola i són motius per aprendre a pensar, reflexionar, escriure i llegir. Saber el motius d’aquestes celebracions. Del perquè es feien.
Com ha evolucionat aquesta fira al llarg del temps. Quines diferències hi ha entre l’abans i l’ara? És també un treball d’antropologia, d’entorn, de paisatge, de descoberta i de saber què passa al poble on vivim.
Entre tots, elaborem un gran mural ple de dibuixos, il·lusions, i petites frases creades pels propis infants que recull tot el que podem fer a la fira; hi trobarem paradetes de plantes, alguns animals, moltes eines del camp, potser també hi haurà joguines, i si, també veuen que hi trobarem propostes relacionades amb el foc. Ah, no ens deixem d’anomenar que aniran a les atraccions amb els avis, tiets i famílies.
Tot aquest treball comunitari provoca una curiositat per veure realment que ens trobarem a la Fira i quins actes es faran. Des de l’escola estem potenciant un interès pel que es celebra al poble i a l’hora estem fent difusió de la celebració d’una bonica festa que es realitza una vegada l’any. És un molt bon motiu que ens aporta aprenentatge de Kilòmetre 0, proper, vivencial, significatiu, real i de qualitat.
Acabem la setmana amb un passeig pel poble tot acostant-nos pel recinte firal, per la zona de les atraccions i pels carrers on aniran les paradetes. Ja ens accelera la nostra imaginació i podem fer hipòtesis del que hi haurà en cada carrer, com funcionen, què hi haurà. Sabem que els dubtes s’esvairan si ho
vivim participant activament de la festa.
Després del cap de setmana de la Fira compartim amb els companys i companyes les nostres vivències i experiències de sortir al carrer i gaudir de la fira. Entre tots rememorem amb il·lusió allò que hem vist, viscut i gaudit. Saber expressar les experiències viscudes. Saber escoltar, parlar amb els amics i amigues, és un altre punt a favor del treball globalitzat i funcional que es duu a terme a educació infantil.
Tot allò que fem a l’escola que es pugui experimentar amb la ment, el cos i les emocions provocarà en l’infant un compendi de sensacions que aniran conformant el seu bagatge d’aprenentatge significatiu.
Fem escola, fem poble, fem xarxa!