Robòtica a l’Educació Infantil

Vivim en un món canviant on les noves tecnologies són indispensables. En aquest context, esdevé imprescindible que els infants comprenguin el seu funcionament, coneguin a fons les seves possibilitats i vagin poc a poc adquirint un domini de les diferents eines tecnològiques que tenen al seu abast. 

A les aules d’educació infantil, dediquem unes sessions quinzenals a fer propostes de robòtica amb uns robots anomenats “bluebots”. És un espai on els infants interactuen amb robots programant itineraris per tal de fer-los circular per diferents camins tot buscant diversos recorreguts per arribar a l’objectiu marcat. A partir de l’assaig-error, els infants cerquen el circuit més curt, més eficient, amb menys obstacles… construeixen un coneixement basat en l’experiència on l’error forma part del procés de descoberta i de millora.

D’aquesta manera la robòtica i la programació entren a les aules i esdevenen dues aliades per desenvolupar el pensament computacional en els infants, un procés que els porta a buscar solucions òptimes, eficients, obertes i creatives per als problemes amb els quals es van  trobant no només quan parlem de tecnologia, sinó en qualsevol altre àmbit de la vida diària.

Els infants amb els “bluebots” aprenen no només a descomposar en parts un problema, amb la finalitat que sigui més fàcil de resoldre, sinó que també aprenen a analitzar dades, recopilar informació de manera ordenada, identificar patrons que es repeteixen, fer abstraccions, i a buscar diverses solucions als reptes que es plantegen. 

A la vida quotidiana, quan tenim un problema i necessitem solucionar-lo, el primer pas és entendre aquest mateix problema. Mitjançant el pensament computacional, els infants aprenen a analitzar qualsevol problema, entendre, reconèixer similituds amb altres problemes en els que s’han trobat i que ja han solucionat anteriorment, fet que els permetrà trobar noves solucions, més eficients i creatives als problemes que els vagin sorgint. El pensament computacional no només té a veure amb la tecnologia i els ordinadors o els robots, sinó amb una manera de pensar, d’enfrontar  i de resoldre els problemes que ens planteja quotidianament la vida.

2 comentaris

Respon a Isabel Cancel·la les respostes

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *

XHTML: Trieu una d'aquestes etiquetes <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>