Pensament matemàtic.

Aquest curs el Grup Groc us volem explicar com descobrim el pensament matemàtic des de la mirada de cada infant.

Els coneixements matemàtics més importants en la primera infància són, principalment, identificar (reconèixer), relacionar (comparar) i operar (transformar) les qualitats sensorials, les quantitats, les posicions i algunes propietats geomètriques de les formes, a més a més dels principals atributs mesurables dels objectes.

A l’escola iniciem aquest treball a través de les paneres i el joc heurístic i es complementarà amb material basat en mètode Teacch per iniciar-los en aquest aprenentatge.

Les paneres temàtiques esdevenen activitats d’exploració amb la finalitat de descobrir els materials amb què estan fets els objectes i les seves característiques sensorials principals. Els objectes que componen la panera o el joc heurístic són veritables eines d’aprenentatge i, per tant, se n’ha de tenir cura com a tal. La selecció dels materials s’ha de fer amb objectius creatius i renovadors, pensant en quin estímul sensorial oferirà l’objecte a l’infant.

Observarem com l’infant comença a qüestionar-se com aquests objectes podrien comportar-se en altres circumstàncies, començant així a desenvolupar el seu raonament lògic.

La fase vivencial i manipulativa és només la primera part d’un procés llarg i complet, malgrat que sovint es fa servir per referir-se a la totalitat. Però això no ens ha de confondre, tan necessari és manipular materials com donar sortida als nous aprenentatges en forma gràfica i simbòlica.

Mitjançant les safates basades en mètode TEACHH, fem petites sessions de 15 minuts amb els alumnes, en les quals se’ls presentarà diferents reptes que puguin assolir fomentant un aprenentatge sense error: a través de la descomposició de tasques més petites i ensenyant-li el producte final, aconseguirà fer una mateixa tasca sense errors, de forma comprensiva i eliminant l’estrès i la frustració que podria causar un nou aprenentatge.

Les propostes que us hem mostrat descriuen un conjunt d’activitats i exercicis matemàtics que estimulen i aprofundeixen l’aprenentatge de la geometria, del càlcul mental, la lògica, el compteig i primeres operacions que desenvolupen els infants.

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *