Estratègia Digital

Per elaborar l’EDC de centre i concretar-la en un document, hem seguit les fases següents:

A banda, també hem recollit totes les accions ja consolidades al centre, plans, protocols, normatives, etc. que conformen la cultura digital del nostre centre.

Seguint les indicacions del document definició de l’EDC, s’ha estructurat aquesta part en 5 fases:

Estratègia digital

L’objectiu de la diagnosi és trobar aquells punts forts que el centre ja està fent correctament sobre l’ús de les tecnologies digitals i, també, trobar aquells aspectes en què el centre ha de millorar.

Per fer la diagnosi, la comissió digital del centre ha utilitzat els següents recursos:

Enquesta al professorat, a part de l'alumnat i a l'equip directiu, mitjançant l'Eina Selfie.
Enquesta al professorat mitjançant l'eina Selfie For Teachers.
Enquesta dirigida a les famílies.
Entrevistes amb la direcció del centre i amb el coordinador digital.
Consulta al claustre.
Realització dels diferents mòduls de la FIC (Formació interna de Centre).

Participació i informe de l'eina SELFIE 

Per fer la diagnosi, la comissió digital del centre ha utilitzat tres recursos:

*Eina de diagnosi oferta per la Comissió Europea.

Amb aquestes eines, vàrem elaborar una diagnosi acurada del nostre centre tenint clar quines eren les nostres Fortaleses, les nostres Amenaces i les Oportunitats de la nostra cultura digital per poder entomar una transformació d'aquesta magnitud acollint les característiques de la nostra comunitat educativa.

Resultats de SELFIE for TEACHERS

SELFIE FOR TEACHERS o SELFIE PER A DOCENTS és una eina elaborada i gestionada des de la Comissió Europea per donar suport a les competències digitals dels professors i comprendre la nostra situació actual respecte a com utilitzem la tecnologia digital a la feina. 

SELFIE FOR TEACHERS es basa en el Marc Europeu per a la Competència Digital dels Educadors (DigCompEdu).

Respecte a la competència digital docent, el nivell mitjà del claustre és l'A1 / A2 (novell/explorador), coneixem els continguts digitals i tenim el compromís professional en formar-nos, però aquestes eines no acaben de revertir en el desplegament de la CD de l’alumnat com es veu en el gràfic:

Com a Claustre hem començat a utilitzar tecnologies digitals en algunes àrees i ens beneficiem amb un ús més constant. Fem servir les tecnologies digitals en contextos diferents i amb finalitats diverses, integrant-les en moltes de les nostres pràctiques, no de manera aïllada. Això ens portarà a finançar el nivell actual i posar-lo en pràctica perquè els nostres alumnes en treguin profit i nosaltres ens beneficiarem amb un ús més continuat, integrant-les en moltes de les nostres pràctiques. Triem una o dues àrees per planificar el nostre itinerari d'aprenentatge i creixement com a claustre, centrant-nos a millorar les nostres estratègies docents de manera significativa. 

L'Anàlisi DAFO és un mètode de planificació estratègica per a avaluar les Debilitats, Amenaces, Fortaleses i Oportunitats. Consisteix en una anàlisi que diferencia entre els factors interns (fortaleses i debilitats) i els factors externs (oportunitats i amenaces). Es tracta d'especificar l'objectiu d'un projecte i la identificació dels factors interns i externs que són favorables i desfavorables per assolir aquest objectiu.

Analitzarem els Punts Forts i Punts Febles de les àrees estudiades amb les diferents eines de la Diagnosi.

En el nostre estudi sobre DAFO cal remarcar que en ser un centre de nova creació, que aposta per les noves tecnologies, hem agafat com barems sobre els resultats de les diferents anàlisis els següents punts.

A partir de la diagnosi feta al centre i del PEC, s'han creat els objectius per assolir, en l'àmbit digital, durant els cursos vinents.

Objectius

1. Millorar la competència digital de l'alumnat amb NEE per al foment de la comunicació, el raonament i l'aprenentatge.
2. Fomentar l'autonomia i el desenvolupament d'habilitats digitals a l'alumnat amb NEE mitjançant la utilització de tauletes i panells interactius.
3. Promoure la cultura digital del centre a través de l'actualització i la concreció dels diferents documents que integren el Pla de comunicació i cultura digital.
4. Millorar la competència digital dels docents del centre a través d'un pla de formació que asseguri l'actualització i la millora de les seves habilitats digitals.
5. Fomentar l'intercanvi de bones pràctiques i experiències entre els docents del centre mitjançant la creació de sinergies i l'organització de tallers periòdics.

La planificació i el seguiment de Les activitats per al desenvolupament de l'Estratègia Digital del centre s'han programat en un cronograma detallat, establint objectius estratègics i assignant-los a cada trimestre de realització, de manera clara i realista.

El cronograma proporciona una eina valuosa per a la planificació, assegurant una acció efectiva per aconseguir els objectius en els terminis establerts i permetent ajustar-los segons sigui necessari.
 

Per tal d'avaluar la implementació de l'Estratègia digital al nostre centre, amb la realització de la Memòria Anual de Centre la comissió digital és on recollirà la valoració de l'assoliment dels criteris, dels indicadors, de les activitats i dels objectius previstos per a cada curs en el qual desenvoluparem el desplegament de la nostra Estratègia Digital de Centre.

Cada responsable és qui farà la memòria del que s'ha assolit i del que no s'ha assolit, i redactarà les propostes de millora. A partir d'aquí, la comissió modificarà l'ECD pel que queda de temps d'implementació, si s'escau, per tal de garantir una veritable implantació dels criteris, les activitats i els objectius previstos.

Per fer la valoració dels criteris d'assoliment, s'utilitzà en el següent document: