Cultura digital

El conjunt de documents i protocols que conformen l’EDC esdevenen la referència del centre en l’àmbit de tecnologies digitals. Per tant, és important que aquest conjunt de documents també recullin la gestió diària de l’organització digital del centre.

En aquesta part de cultura digital de l’EDC s’hi inclouen referències a les NOFC, el PEC, el Projecte de Direcció, els Acords de Claustre o de Consell Escolar, plans específics dissenyats per millorar aspectes concrets, protocols a seguir per la gestió dels serveis, autoritzacions que les famílies han de signar, descripcions dels serveis que s’utilitzen al centre, etc.

Cultura digital

Documentació bàsica

La cultura digital apareix en pràcticament tots els documents bàsics del centre. A continuació es remarquen els aspectes més importants de cada un d'ells.

En començar un nou curs escolar, davant l'arribada de docents nous al nostre centre, farem una acollida per explicar-los les normes de funcionament i organització interna, a més dels pilars de la nostra línia metodològica de treball i bases pedagògiques. A més es farà un acolliment digital per mostrar la nostra organització.

A les primeres reunions individuals de tutoria o en les sessions de presentació col·lectiva d'inici del curs, proporcionem a les famílies d'alumnes informació rellevant sobre la integració digital dels seus fills i filles al nostre centre.

Aquests punts inclouen:

En aquest apartat expliquem els canals de comunicació de l'escola i el correu amb el qual les famílies es poden comunicar amb els mestres i tutors.

Les comunicacions més ràpides amb els tutors/es escolars es realitzaran a través dels canals acordats pel centre. El centre també podrà enviar comunicacions en paper quan ho consideri oportú, però es donarà prioritat a l'ús del correu electrònic i de l’aplicació acordada pel centre. De manera subsidiària, es podrà utilitzar el telèfon del centre.

El professorat, entre ells/es i amb la direcció del centre, es comunicarà principalment per correu electrònic; per comunicacions ràpides, podrà utilitzar el WhatsApp de l’escola. En cas de baixa mèdica, aquesta s’enviarà en format PDF a l’email de l’escola amb la major brevetat possible i es comunicarà per WhatsApp a la cap d’estudis.

Per les comunicacions amb les famílies, el professorat donarà prioritat a l'ús de l’aplicació acordada pel centre i a l'email, i en situacions d’emergència, s’utilitzarà el telèfon, ja que totes les famílies han de mantenir aquesta informació actualitzada i operativa.

Els professionals del servei de menjador i les activitats extraescolars també utilitzaran els mateixos mitjans de comunicació: l’aplicació acordada pel centre, l'email i el telèfon.

Pel que fa al seguiment de llista d'assistència, els tutors/es utilitzaran l'aplicació acordada pel centre i indicaran el motiu del retard i/o absència. Aquesta informació serà visible de manera individual per a les famílies. Els monitors del menjador faran el seguiment amb un full de càlcul a Drive, mentre que la TIS (Tècnic d'Integració Social) portarà un control mensual de les absències i instarà la tutoria a iniciar el protocol corresponent en cas d'absències injustificades continuades.

L'Educació Digital Competent (EDC) emergeix com un pilar essencial en la formació dels nostres alumnes amb necessitats educatives especials (NEE) en el marc actual, marcat pel progressiu avanç tecnològic i el creixent de la digitalització. Al nostre centre, reconeixem la vital importància de desenvolupar competències digitals en els nostres alumnes per preparar-los de manera integral i significativa per al seu futur personal, acadèmic i d'autonomia social i comunicativa.

Els mètodes pedagògics incorporaran l'experimentació i les noves tecnologies, atorgant una gran rellevància a l'assoliment dels procediments de treball que permetran als alumnes ser protagonistes principals del seu propi procés d'aprenentatge, adaptant-se a les seves necessitats i ritmes.

Aprofundir en les competències digitals no només facilitarà la seva integració social sinó que també potencia l'accés als aprenentatges funcionals, comunicatius i curriculars, proporcionant-los eines per desenvolupar habilitats essencials per a la seva vida quotidiana i futures oportunitats laborals.