Treball per projectes

TREBALL PER PROJECTES

A l’institut portem a terme l’aprenentatge basat en projectes a 1r i 2n d’ESO. Aquesta metodologia consisteix a plantejar un repte, un encàrrec o pregunta inicial, que cal respondre a través d’una investigació guiada i treballant en grup de forma cooperativa.

• Quantes hores es treballa per projectes a 1rESO i a 2nESO?

Els projectes són d’un o més àmbits i tenen una dedicació  de 22/24 hores per projecte, organitzades en tres sessions de dues hores per setmana.

• Com s’agrupa l’alumnat?

L’alumnat treballa en petits grups cooperatius de 4 alumnes, que es mantenen al llarg del quadrimestre. Cada alumne/a té un rol amb unes funcions específiques que canvia cada projecte.

• Com es treballa?

Amb dos docents a l’aula les sessions s’organitzen segons les necessitats, grup sencer o desdoblat, i ocupant diferents espais del centre: laboratori, aula de visual i plàstica, cuina, biblioteca, pati interior, aula d’informàtica… També comptem amb una tauleta per cada grup a 1r d’ESO i un ordinador per grup a 2n d’ESO, a més del carro de portàtils que tenim al centre.

• Com s’avalua?

Hi ha una avaluació formativa i formadora al llarg del projecte, que ajuda a l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge.  En activitats determinades i/o al final del projecte també es fa autoavaluació i/o coavaluació amb diversitat d’instruments (rúbrica, diana, checklist…). Al final del projecte, mitjançant una rúbrica, es fa una avaluació amb retorn a l’alumnat i a les famílies. La qualificació del projecte té un pes a les matèries implicades.

• Activitats complementàries

Sovint necessitem sortir de l’institut o rebre la visita d’experts per poder portar a terme la nostra tasca o investigació, entre les quans destaquen la visita a la ràdio, l’excursió al riu, el taller d’embolcalls sostenibles, el lliurament d’hotels d’insectes a centres de primària, la sessió de teatre amb una actriu professional, el walking tour amb l’auxiliar de conversa…

• Mostra de projectes

Un cop l’any convidem tota la comunitat educativa per ensenyar i compartir el que fem a l’institut. És un moment emocionant i una gran tarda.

.

• Projectes que es duen a terme el curs 2022-2023
Enigmats Matemàtic i lingüístic Valores, ¡a escena! Valors i lingüístic
Refaçana’t Científicotecnològic i artístic Passion for chocolate Cientificotecnològic i anglès
Arrela’t al Dalí Científicotecnològic Catapulta’t Social i cientificotecnològic
SoliDALIty Valors i anglès Joc de trons Social i lingüístic
La RoboTicBand del Dalí Científicotecnològic i artístic Existeix l’envàs perfecte? Cientificotecnològic i matemàtic
Las 40 principales de la historia Social i lingüístic Projecte optatiu Tots els àmbits
  • Projectes que s’han dut a terme el curs 2019-2020
Còmic matemàtic Matemàtic i lingüístic Welcome to el Prat! Lingüístic
Retrats Cultura i valors ètics i àmbit artístic Un plaer amb molta química Cientificotecnològic
Hotel d’insectes Cientificotecnològic Existeix l’envàs perfecte? Cientificotecnològic i matemàtic
Museu de la prehistòria Social i lingüístic Casa meva és casa nostra? Social i lingüístic
Teatre matemàtic Matemàtic i lingüístic On the air Lingüístic
Drets dels infants Cultura i valors ètics i àmbit artístic El somni de volar Cientificotecnològic
Som sostenibles? Cientificotecnològic Catapulta’t Cientificotecnològic i matemàtic
Las 40 principales de la historia Social i lingüístic Escriptori medieval Social i lingüístic
  • Projectes que s’han dut a terme el curs 2021-2022
TÍTOL ÀMBITS TÍTOL ÀMBITS
Comencem al Dalí (*) Àmbit personal i social Passion for chocolate Cientificotecnològic i lingüístic
Arrela’t al Dalí Àmbit cientificotecnològic Catapulta’t Cientificotecnològic i matemàtic
Children’s rights Cultura i valors ètics i àmbit lingüístic Existeix l’envàs perfecte? Cientificotecnològic i matemàtic
Enigmats Matemàtic i lingüístic La vida al monestir Social i lingüístic
La RoboTicBand del Dalí Cientificotecnològic i artístic Valores ¡A ESCENA! Cultura i valors ètics i àmbit lingüístic
Las 40 principales de la historia Social i lingüístic Projecte optatiu (**) Interdisciplinari

(*) El projecte “Comencem al Dalí” té com a objectiu donar la benvinguda al tot l’alumnat que s’incorpora al centre a 1r ESO. En aquest projecte l’alumnat treballarà les competències de l’àmbit personal i social a través d’un seguit de reptes i tasques que ajudaran que els alumnes es vagin coneixent, descobreixin l’entorn del centre, el professorat, etc.

(**) L’alumnat de 2n ESO podrà escollir entre 5 opcions un projecte afí als seus interessos, hi haurà propostes dels diferents àmbits curriculars que intervenen en la franja de projectes.