TREBALL PER PROJECTES
A l’institut portem a terme l’aprenentatge basat en projectes a 1r i 2n d’ESO. Aquesta metodologia consisteix a plantejar un repte, un encàrrec o pregunta inicial, que cal respondre a través d’una investigació guiada i treballant en grup de forma cooperativa.
- Quantes hores es treballa per projectes a 1rESO i a 2nESO?
Els projectes són d’un o més àmbits i tenen una dedicació de 22/24 hores per projecte, organitzades en tres sessions de dues hores per setmana.
- Com s’agrupa l’alumnat?
L’alumnat treballa en petits grups cooperatius de 4 alumnes, que es mantenen al llarg del quadrimestre. Cada alumne/a té un rol amb unes funcions específiques que canvia cada projecte.
- Com es treballa?
Amb dos docents a l’aula les sessions s’organitzen segons les necessitats, grup sencer o desdoblat, i ocupant diferents espais del centre: laboratori, aula de visual i plàstica, cuina, biblioteca, pati interior, aula d’informàtica… També comptem amb una tauleta per cada grup a 1r d’ESO i un ordinador per grup a 2n d’ESO, a més del carro de portàtils que tenim al centre.
- Com s’avalua?
Hi ha una avaluació formativa i formadora al llarg del projecte, que ajuda a l’alumnat en el seu procés d’aprenentatge. En activitats determinades i/o al final del projecte també es fa autoavaluació i/o coavaluació amb diversitat d’instruments (rúbrica, diana, checklist…). Al final del projecte, mitjançant una rúbrica, es fa una avaluació amb retorn a l’alumnat i a les famílies. La qualificació del projecte té un pes a les matèries implicades.
- Activitats complementàries
Sovint necessitem sortir de l’institut o rebre la visita d’experts per poder portar a terme la nostra tasca o investigació, entre les quans destaquen la visita a la ràdio, l’excursió al riu, el taller d’embolcalls sostenibles, el lliurament d’hotels d’insectes a centres de primària, la sessió de teatre amb una actriu professional, el walking tour amb l’auxiliar de conversa…
- Mostra de projectes
Un cop l’any convidem tota la comunitat educativa per ensenyar i compartir el que fem a l’institut. És un moment emocionant i una gran tarda.
- Projectes que es duen a terme el curs 2022-2023
1rESO | 2nESO | ||
TÍTOL | ÀMBITS | TÍTOL | ÀMBITS |
Enigmats | Matemàtic i lingüístic | Valores, ¡a escena! | Valors i lingüístic |
Refaçana’t | Científicotecnològic i artístic | Passion for chocolate | Cientificotecnològic i anglès |
Arrela’t al Dalí | Científicotecnològic | Catapulta’t | Social i cientificotecnològic |
SoliDALIty | Valors i anglès | Joc de trons | Social i lingüístic |
La RoboTicBand del Dalí | Científicotecnològic i artístic | Existeix l’envàs perfecte? | Cientificotecnològic i matemàtic |
Las 40 principales de la historia | Social i lingüístic | Projecte optatiu | Tots els àmbits |
- Projectes que s’han dut a terme el curs 2019-2020
1rESO | 2nESO | ||
TÍTOL | ÀMBITS | TÍTOL | ÀMBITS |
Còmic matemàtic | Matemàtic i lingüístic | Welcome to el Prat! | Lingüístic |
Retrats | Cultura i valors ètics i àmbit artístic | Un plaer amb molta química | Cientificotecnològic |
Hotel d’insectes | Cientificotecnològic | Existeix l’envàs perfecte? | Cientificotecnològic i matemàtic |
Museu de la prehistòria | Social i lingüístic | Casa meva és casa nostra? | Social i lingüístic |
Teatre matemàtic | Matemàtic i lingüístic | On the air | Lingüístic |
Drets dels infants | Cultura i valors ètics i àmbit artístic | El somni de volar | Cientificotecnològic |
Som sostenibles? | Cientificotecnològic | Catapulta’t | Cientificotecnològic i matemàtic |
Las 40 principales de la historia | Social i lingüístic | Escriptori medieval | Social i lingüístic |
- Projectes que s’han dut a terme el curs 2021-2022
1rESO | 2nESO | ||
TÍTOL | ÀMBITS | TÍTOL | ÀMBITS |
Comencem al Dalí (*) | Àmbit personal i social | Passion for chocolate | Cientificotecnològic i lingüístic |
Arrela’t al Dalí | Àmbit cientificotecnològic | Catapulta’t | Cientificotecnològic i matemàtic |
Children’s rights | Cultura i valors ètics i àmbit lingüístic | Existeix l’envàs perfecte? | Cientificotecnològic i matemàtic |
Enigmats | Matemàtic i lingüístic | La vida al monestir | Social i lingüístic |
La RoboTicBand del Dalí | Cientificotecnològic i artístic | Valores ¡A ESCENA! | Cultura i valors ètics i àmbit lingüístic |
Las 40 principales de la historia | Social i lingüístic | Projecte optatiu (**) | Interdisciplinari |
(*) El projecte “Comencem al Dalí” té com a objectiu donar la benvinguda al tot l’alumnat que s’incorpora al centre a 1r ESO. En aquest projecte l’alumnat treballarà les competències de l’àmbit personal i social a través d’un seguit de reptes i tasques que ajudaran que els alumnes es vagin coneixent, descobreixin l’entorn del centre, el professorat, etc.
(**) L’alumnat de 2n ESO podrà escollir entre 5 opcions un projecte afí als seus interessos, hi haurà propostes dels diferents àmbits curriculars que intervenen en la franja de projectes.