Ciències Socials

PROFESSORAT

Ciències Socials

Adolfo Ballester

Gema Salazar

Marta Montori

Óscar Navarro (Cap de Departament)

Eduard Salinas

M Isabel Payá

Economia

Enrique Castillo

 

MATÈRIES

La matèria de Ciències Socials, Geografia i Història a l’educació secundària obligatòria té com a finalitat proporcionar a l’alumnat els coneixements científics i les habilitats per ubicar-se en el món, per esbrinar els orígens i les causes dels problemes socials actuals i per integrar-se en la societat, com a persona individual i com a membre d’un col·lectiu.

1r ESO      CIÈNCIES SOCIALS

Els continguts que treballem durant aquest curs són: El paisatge com a resultat de la interacció entre la humanitat i el medi i el coneixement del passat: de les societats prehistòriques al món clàssic.

Metodologia: Espais d’aprenentatge

                                    Les postals del temps

Es pretén que l’alumnat conegui els climes de la Terra, les latituds i els paisatges resultat d’aquest climes a través d’un “viatge” realitzat durant les festes de Nadal.

                                   Les notícies del futur

Treballem els problemes mediambientals a través de la realització d’un telenotícies del futur. Com serà aquest futur que ens espera? Distòpic? Utòpic? Ho averiguarem!

Una història de la prehistòria

Descobriran els diferents períodes de la prehistòria gràcies a la creació d’un Stop Motion.

                                      Grècia contra el Temps

Coneixem el naixement i evolució d’unes civilitzacions més importants de l’antiguitat a través d’un taulell de joc.

 

Sortides:

Cada curs es realitzen sortides adaptades a cada nivell.

1r ESO  CIÈNCIES SOCIALS

  • Es realitza una sortida a Barcelona fent un recorregut per l’antiga Barcino amb el projecte Las 40 de la historia, que fem juntament amb el departament de Llengua castellana.

                                  

  • Participarem als Itineraris “Coneixement la Ciutat” ofertats per l’Arxiu Municipal.

2n ESO     CIÈNCIES SOCIALS

Els continguts que treballem durant aquest curs són:

  • La societat i cultura romana
  • Les societats preindustrials

Treballem fent servir:

  •  Espais d’aprenentatge. Grups Cooperatius 
  •  Llibre de text: Geografia i Història. Editorial: Teide. 

 

Sortides: 

Cada curs es realitzen sortides adaptades a cada nivell.

En referència al curs 2n ESO:

  • Es realitza una sortida relacionada amb la vida feudal, amb la visita guiada al Monestir de Pedralbes, en el marc del Projecte la Vida als Monestirs.
  • Es realitza una sortida relacionada amb el projecte Joc de Trons amb la visita guiada al Museu Nacional Art Contemporani (MNAC).

  • Participarem als Itineraris “Coneixement la Ciutat” ofertats per l’Arxiu Municipal.

3r ESO   CIÈNCIES SOCIALS

Els continguts que treballem durant aquest curs són:

  • L’ocupació del territori: població i societat.
  • Activitat econòmica i espai geogràfic
  • Transformacions i desequilibris en el món actual.
  • Organització política i planificació del territori.

Aquests continguts els treballem emprant elements del nostre entorn per afavorir l’aprenentatge significatius dels alumnes. 

Treballem fent servir:

En aquest segon cicle de l’ESO ens agrada que els alumnes treballin amb metodologies diferents i per fer-ho ens recolzem tant en el llibre de text (Geografia i Història. Editorial: Teide), plataformes digitals (com Genially, Canva, PowerPoint, Prezi entre altres) i activitats de gamificació fent que l’alumnat s’impliqui i gaudeixi en el seu procés d’aprenentatge.

 

Sortides

Cada curs es realitzen sortides adaptades a cada nivell.

En referència al curs 3r ESO:

  • Participarem als Itineraris “Coneixement la Ciutat” ofertats per l’Arxiu Municipal.

4t ESO   CIÈNCIES SOCIALS

Els continguts que treballem durant aquest curs són:

  • Les arrels del món contemporani.
  • Grans conflictes del segle xx.
  • El món d’avui.

Aquests continguts els treballem emprant elements del nostre entorn per afavorir l’aprenentatge significatiu dels alumnes. 

Treballem fent servir:

En aquest segon cicle de l’ESO ens agrada que els alumnes treballin amb metodologies diferents i per fer-ho ens recolzem tant en el llibre de text (Geografia i Història. Editorial: Teide), plataformes digitals (Genially, podcast, Power Point entre altres) i activitats de gamificació fent que l’alumnat s’impliqui i gaudeixi en el seu procés d’aprenentatge. 

     

Sortides

Cada curs es realitzen sortides adaptades a cada nivell.

En referència al curs 4t ESO:

  • Participarem als Itineraris “Coneixement la Ciutat” ofertats per l’Arxiu Municipal.

4rt ESO   ECONOMIA

És una matèria optativa de 3h setmanals i els continguts que treballem durant aquest curs són:

  • L’economia i els sistemes econòmics
  • L’economia familiar
  • Els bancs i els productes financers
  • Les grans xifres de l’economia
  • L’economia internacional
  • Els ingressos i les despeses de l’Estat
  • L’empresa i l’empresari
  • La funció financera de l’empresa
  • Itineraris formatius i carreres professionals

Aquests continguts els treballem emprant elements del nostre entorn més proper per afavorir l’aprenentatge significatiu dels alumnes. A cada unitat didàctica treballem i reflexionem una notícia sobre el tema i fem servir el Classroom com a espai virtual d’aprenentatge. 

 

1r BATXILLERAT. HISTÒRIA DEL MÓN CONTEMPORANI

Els continguts que treballem durant aquest curs són:

  • Transformacions  en  el segle XIX.
  • L’època dels grans conflictes internacionals (1914-1945).
  • El món durant la segona meitat del segle  XX.
  • El món actual.

Treballem fent servir:

DUA (DIssenys Universals per a l’Aprenentatge): creació de contextos d’aprenentatge en els quals es proporcionen múltiples maneres de presentar la informació. Dissenyar activitats, tasques i continguts flexibles i personalitzats segons la realitat de cada aula i el seu alumnat. 

1r BATXILLERAT. FUNCIONAMENT DE L’EMPRESA I DISSENY DE MODELS DE NEGOCI ACTUALS I

Els sabers que treballem durant aquest curs són:

  • L’empresa i el seu entorn
  • Tipus d’empreses
  • Organització de l’empresa
  • La direcció de l’empresa
  • Recursos humans
  • Aprovisionament i gestió de les existències
  • Productivitat i costos
  • Comercialització i màrqueting

Apropem els continguts a partir del context més pròxim i fomentant la visió crítica pròpia.

A part de diferents activitats individuals i grupals avaluables al llarg del curs (Formes jurídiques, Màrqueting…), l’alumnat elabora en grup un Pla d’empresa senzill d’una idea real i pròpia.

 

1r BATXILLERAT.  ECONOMIA

 Els sabers que treballem durant aquest curs són:

  • Les decisions econòmiques
  • La realitat econòmica. Eines per entendre el món amb una visió microeconòmica
  • La realitat econòmica. Eines per entendre el món amb una visió macroeconòmica
  • Les polítiques econòmiques
  • Els reptes de l’economia actual. Fortaleses i febleses de l’economia

Apropem els continguts a un context pròxim a l’alumnat, fomentant una visió crítica i reflexiva. A part de diferents activitats individuals i grupals avaluables al llarg del curs (Interpretació gràfica, Anàlisis de casos reals…).

1r BATXILLERAT. PROBLEMÀTIQUES SOCIALS
En aquesta matèria els alumnes s’endinsaran en les gran problemàtiques socials del món,
tant en períodes de segles anteriors com en el període actual. Algunes de les activitats i
dinàmiques que s’empraran són debats, feines d’investigació per tal que alumnes prenguin
consciència d’aquestes problemàtiques i puguin implicar-se en la seva resolució.

2n BATXILLERAT. HISTÒRIA

Els continguts que treballem durant aquest curs són:

  • Antecedents històrics i evolució general del segle XIX.
  • Poder i conflicte al primer terç del segle XX: la Segona República i la Guerra Civil.
  • Catalunya i Espanya durant el franquisme (1939-1975).
  • La transició cap a la democràcia (1975-2004).

Treballem fent servir: Dissenys Universals per a l’Aprenentatge: creació de contextos d’aprenentatge en els quals es proporcionen múltiples maneres de presentar la informació. Dissenyar activitats, tasques i continguts flexibles i personalitzats segons la realitat de cada aula i el seu alumnat. 

Sortides: 

Cada curs es realitzen sortides adaptades a cada nivell.

En referència al curs 2n Batxillerat:

  • Realitzarem una sortida relacionada amb la Selectivitat al Museu d’Història de Catalunya.

2n BATXILLERAT. GEOGRAFIA

Els continguts que treballem durant aquest curs són:

Medi ambient i paisatges

Territori i activitats econòmiques

La població i el sistema urbà: dinàmica, diversitat i desigualtat

Catalunya i Espanya a Europa i al món

     

Treballem fent servir Dissenys Universals per a l’Aprenentatge: creació de contextos d’aprenentatge en els quals es proporcionen múltiples maneres de presentar la informació. Dissenyar activitats, tasques i continguts flexibles i personalitzats segons la realitat de cada aula i el seu alumnat. 

2n BATXILLERAT. HISTÒRIA DE L’ART

Els continguts que treballem durant aquest curs són:

  •  L’art occidental en el món antic i medieval.
  • L’art occidental en el món modern.
  • L’art contemporani 

Treballem fent servir Dissenys Universals per a l’Aprenentatge: creació de contextos d’aprenentatge en els quals es proporcionen múltiples maneres de presentar la informació. Dissenyar activitats, tasques i continguts flexibles i personalitzats segons la realitat de cada aula i el seu alumnat.

Sortides: 

Cada curs es realitzen sortides adaptades a cada nivell.

En referència al curs 2n Batxillerat:

  • Realitzarem una sortida a Madrid per visitar eMuseo del Prado i el Museo Reina Sofia. 
  • l

 

2n BATXILLERAT. ECONOMIA DE L’EMPRESA II

Els continguts que treballem durant aquest curs són:

  • La comptabilitat i fiscalitat a l’empresa
  • El patrimoni de l’empresa
  • El mètode i el cicle comptable 
  • Anàlisi econòmica i financera de l’empresa
  • El finançament de l’empresa
  • La inversió i selecció d’inversions
  • Direcció estratègica i creixement empresarial
  • El projecte empresarial

Apropem els continguts a partir del context més proper i fomentant la visió crítica pròpia.