Psicopedagogia

DEPARTAMENT D’ORIENTACIÓ EDUCATIVA (PSICOPEDAGOGIA)

És un servei d’atenció, assessorament i orientació a l’alumnat, famílies i equip docent. Es treballa en dos àmbits: atenció directa-docència a l’alumnat i en matèria de suport tècnic al conjunt de la comunitat escolar.

Composició del departament  2023-2024

Psicopedagoga i cap de departament: Mª Carmen Díaz

Psicopedagoga i tutora de la SIEI: Mónica Bellver

Psicopedagoga SIEI: Charo González

Educadora SIEI: Montse Anglada

Mestra d’audició i llenguatge i tutora de l’aula d’acollida: Alba Ruf

Composició dels professionals externs de psicopedagogia

Psicopedagog de l’EAP: Míriam López Amorós

Treballadora social EAP: Eduard Guasch

Educador social de l’Ajuntament: Alex Xerrano

Logopeda del CREDA: Carla Artiola

Suport a SIEI i professora de religió: Mª José Humanes

Vetlladora: Yolanda Escrig

Fisioterapeuta: Enric Vaquer

UAU: Iris Ramos

Funcions  del departament de psicopedagogia

• A l’Institut disposem d’una SIEI com a mesura d’atenció a l’alumnat amb més necessitats educatives especials, on es treballen les àrees instrumentals i es porten a terme diferents projectes: educació emocional, hort escolar….Està portada per 1’5 psicopedagogues del centre i l’educadora de SIEI.
  • Disposem d’un PDC- Aula oberta: una de les psicopedagogues imparteix matèria d’orientació i castellà. L’orientació acadèmica i professional, per ajudar a contribuir a l’èxit acadèmic i professional de l’alumnat.
  • Portem a terme petits grups d’atenció setmanal amb l’alumnat amb necessitats educatives especials i/o dificultats d’aprenentatge, per tal d’ajudar-los en el seu creixement personal i escolar. Aquest curs, es fan 4 hores de suport a primer d’ESO, 3 hores  a segon d’ESO i 1 hora a 3r d’ESO. El porta a terme la psicopedagoga del centre.
  • Disposem d’ un agrupament per alumnat amb discapacitat auditiva: els referents i les persones que realitzen el suport educatiu als alumnes són la SIAL i la logopeda del CREDA.
  • Disposem de suports específics per a alumnes per facilitar la seva inclusió escolar, a càrrec de la vetlladora a 3r d’ESO.

Dins de la funció de la psicopedagoga de l’institut es realitzen les següents funcions:

• Atenció directa a alumnat, famílies i suport tècnic a l’equip docent, portant a terme avaluacions psicopedagògiques de l’alumnat per tal d’identificar les fortaleses i les barreres que en dificulten l’aprenentatge.
  • Contribuir a la millora del desenvolupament i formació global de l’alumnat, incidint específicament en l’ atenció a la diversitat. A primer d’ESO es valora, en coordinació amb la coordinadora de nivell de 1r i coordinadora pedagògica, els alumnes per formar part dels grups de diversitat. Es fan  coordinacions de traspàs primària-secundària amb els centres vinculats, i es dona a conèixer a l’equip docent de primer.
  • Es realitza un full d’informació al professorat  per tal de donar a conèixer les necessitats, dificultats que pugui tenir l’alumnat (ANEE, NESE.. i alumnat amb diagnòstics externs, com ara dislèxia, TDAH….Es fan arribar a l’equip docent que realitza l’atenció de l’alumnat.
  • Es porta a terme un suport tècnic a l’equip docent pel que fa a la funció tutorial, tant als docents com a les tutories i coordinacions, per a un millor acompanyament a l’alumnat i a les famílies: es fan xerrades d’orientació en totes les tutories dels nivells de 3r i 4t d’ ESO.
  • Fem orientació en l’ àmbit personal, acadèmic i professional a l’alumnat amb necessitats educatives especials i amb més dificultats d’aprenentatge. S’ha dissenyat un document orientador al finalitzar l’etapa obligatòria.
  • Col·laboració en els plans individuals per a tot l’alumnat que ho requereix.
  • La psicopedagoga participa a la CAD i a les Comissions Socials, així com a la xarxa d’orientació a nivell de territori, per tal de fer el seguiment i l’avaluació de les mesures més adients per a cada alumne/a. També per establir criteris i prioritzacions de les diferents mesures d’atenció a la diversitat .
  • Fem el seguiment de l’alumnat que presenta altes capacitats, tant en els aspectes emocionals com personals. Aquest curs, continua el projecte d’ampliació curricular adreçat a aquest alumnat i d’altres amb alt rendiment.
  • Es fan coordinacions amb els serveis externs ( CSMIJ, tractaments privats, serveis educatius del departament d’educació….).
  • S’informa i s’ajuda a les famílies susceptibles de fer demanda de les beques per alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu.
  • Tutoritzem treballs de recerca de l’alumnat de Batxillerat, propis de l’especialitat.