- A l’hora de plantejar qualsevol activitat matemàtica haurem de preveure aquestes fases:
VIVENCIAR | MANIPULAR | REPRESENTAR | ABSTREURE | GENERALITZAR |
- Els jocs matemàtics s’han d’incloure en les activitats per treballar els diferents àmbits de la matemàtica.
- Partir el màxim possible de situacions reals i properes a l’infant.
- És molt important que el nen/a verbalitzi allò que ha deduït, fet, conclòs… el mestre vetllarà perquè hi hagi llenguatge matemàtic. El vocabulari matemàtic és una part molt important.
- És molt important que el nen expliqui les seves estratègies davant del grup i que es recullin en un racó de l’aula, penjades per compartir-les amb la resta de companys.
- Provoquem situacions on l’infant ha de cercar solucions, utilitzar les pròpies estratègies. Cada infant pot tenir una estratègia pròpia.
- Les matemàtiques hauran d’estar incloses dins dels projectes, ambients, tallers:
- A cada projecte es treballarà un problema
- Un problema d’estadística.
- Una representació matemàtica.
- Prioritzem el procés per damunt del resultat.
- Els materials han d’estar sempre a l’abast dels nens i nenes, ells triaran el material que necessitin: Reglets, àbacs, calculadores, targetes Montessori, el quadre dels 100 primers nombres, la recta numèrica, estris de mesura…
- Les estratègies per treballar la matemàtica han de portar que els infants es facin unes preguntes de manera sistemàtica:
- Què hem de fer?
- De quantes maneres ho podem fer?
- Quina és la millor?
- Vaig bé?
- Com ho he fet?
I procurar a qualsevol alumne èxit, perquè es senti satisfet pel seu procés d’aprenentatge, és a dir, evitar la seva desmoralització.
Hem relacionat el nostre decàleg de com treballar les matemàtiques amb el del professor Pere Puig Adam (1955) :
Decàleg de l’Educació Matemàtica (Pere Puig Adam)
- No adoptar una didàctica rígida, sinó adaptada en cada cas a l’alumne, observant-lo constantment.
- No oblidar l’origen concret de la Matemàtica ni els processos històrics de la seva evolució.
- Presentar la Matemàtica com una unitat en relació amb la vida natural i social.
- Graduar acuradament els plans d’abstracció.
- Ensenyar guiant l’activitat creadora i descobridora de l’alumne.
- Estimular aquesta activitat despertant interès directe i funcional vers l’objecte del coneixement.
- Promoure en tot el possible l’autocorrecció.
- Aconseguir un cert mestratge en les solucions abans d’automatitzar-les.
- Tenir cura que l’expressió de l’alumne sigui traducció fidel del seu pensament.
- Procurar a qualsevol alumne èxits que evitin la seva desmoralització.
Decàleg de Can Manent | Decàleg del professor Pere Puig Adam |
Punt 1 | Punt 6 |
Punt 2 | Punt 2,3,7 |
Punt 3 | Punt 2,3,7 |
Punt 4 | Punt1 |
Punt 5 | Punt 6,10 (provoquem) |
Punt 6 | Punt 3 |
Punt 7 | Punt 10 |
Punt 8 | Punt 1,5 |
Punt 9 | Punt 4,5 |
Punt 10 | Punt 8, 9, 10 |