Teatre Fòrum 1000 Likes

Aquest matí els alumnes de tercer d’ESO han anat a l’auditori Maria Feliu per tal de participar a l’espectacle Teatre Fòrum #1000 Likes.

#1000LIKES és un espectacle de Teatre fòrum, en el que es presenta un cas de ciberassetjament escolar. Amb l’ajut d’una aplicació, l’audiència ajudarà a explorar les relacions de violència que es desenvolupen i veurà com la història canvia a mesura que s’involucren les amistats, la família… i l’entorn.

La Lina torna a l’escola ben contenta, però aquest curs, els companys de classe i les xarxes socials li faran viure un any complicat fent córrer fotos i vídeos que la ridiculitzen. Com ho pot aturar? Hi podem fer alguna cosa? Amb l’ajut d’una aplicació que connecta públic i actors en directe, l’audiència ajudarà a explorar les relacions de violència que troben refugi al món virtual i veurà com la història canvia a mesura que s’involucren els amics, la família… i els espectadors.

Que se sent quan una foto que preferiries amagar té 1000 likes?

#1000LIKES és un espectacle de Teatre fòrum, en el que es presenta un cas de ciberassetjament escolar, patit per la protagonista principal. La llei del silenci es fa present al llarg de tot el curs: els companys passen o tenen por de parlar, el professorat i la institució escolar minimitza la problemàtica, a casa una cosa així és inimaginable…i les TIC invisibilitzen la violència. Davant això, la protagonista no només no troba ajuda sinó que a més se li retreu estar tot el dia enganxada al mòbil i a l’ordinador. Aquesta actitud de negació de l’ús de les TIC en el procés relacional i d’aprenentatge, contraresta amb la possibilitat de remar a favor dels canvis que ja s’estan donant, per prevenir i actuar devant la violència escolar.

Un teatre fòrum virtual!

Què passaria si a l’entrar al teatre enlloc de dir “Si us plau, apaguin els seus telèfons mòbils” diguéssim “Si us plau, estigueu atents als vostres telèfons mòbils”

Al Teatre Fòrum #1000LIKES hi ha diverses referències a espais virtuals dels personatges. En l’obra, convidem a participar el públic també des de l’espai virtual: a través del disseny d’una aplicació mòbil els i les joves poden:

– Donar feedback (reconeixement positiu o negatiu) als espais virtuals creats pels personatges. Això permetrà tenir un debat sobre usos de les TIC.
– Col.laborar o aturar l’assetjament (passant el missatge, posant més llenya al foc, aturant el missatge, etc.). Això permetrà tenir un debat sobre l’assetjament virtual.
– Donar l’opinió a l’hora de decidir quina escena treballar.

La innovació en aquest espectacle permet què l’acció que es desenvolupi al llarg de l’obra depengui de la participació virtual del públic, contribuint al desenllaç (fatal o no) de l’obra. Al mateix temps, l’acció té lloc a l’escenari, però també té lloc a la platea, té lloc en l’espai tangible, però també en l’intangible; en el què tothom pot veure si hi té accés, però que no es veu si no és a través de la pantalla.
La inclusió dels dispositius mòbils com a part de l’obra, incloent com a un element més en el fet artístic, facilita l’agència de l’espectador i dóna el caràcter d’experiència i participació. Així mateix, l’entorn virtual, en què els i les joves d’avui dia ja han nascut immersos, pot col.laborar a l’apropament a l’experiència artística i la motivació d’aquest tipus de públic.