Fira de Ciències

Una de les característiques principals de la ciència, a banda del mètode científic, és la necessitat del treball en equip i la difusió i compartició dels avenços aconseguits en els treballs d’investigació. Existeixen molts de mitjans diferents per a aconseguir aquesta difusió. Com molts sabreu, cada curs publiquem entrades al Bloc del Departament de Ciències per explicar quines activitats pràctiques hem anat fent. A final de curs, en tornarem a publicar un. Enguany, a més a més, hem organitzat una Fira de Ciències per a que els alumnes dels diferents nivells exposen els pòsters que han anat realitzant al llarg del curs en els seus projectes d’investigació i els expliquen als alumnes d’altres nivells. Creiem que aquestes activitats internivells poden ser molt engrescadores, sobretot per als alumnes més joves que es poden emmirallar en els seus companys de cursos superiors. Per una altra banda, investigar és el que han estat fent durant tot el curs l’alumnat que cursa les noves matèries optatives de 1r de Batxillerat de Reptes de Física i Química i Reptes de Biologia i Geologia, i són principalment ells i elles qui han explicat als seus companys els seus treballs.

Així que, amb motiu de la Setmana Cultural, hem organitzat aquestes activitats internivells per a que tothom hi pugui participar. Els alumnes de 1r de BAT han estat explicant els seus “reptes” als alumnes dels cursos d’ESO, i alguns alumnes d’ESO també han col·laborat amb els seus pòsters.

En la fira podem trobar:

Pòsters dels Reptes de Biologia i Geologia:

• Estudi de la càrrega microbiana. Aquest pòster mostra els fonaments experimentals, la realització de la presa de mostres i cultiu de microorganismes (bacteris i fongs), amb tècniques de microbiologia, així com els resultats de presència d’aquest microorganismes en diferents llocs del nostre centre.

• Fecundació del musclo: Es tracta d’un disseny experimental en el que els objectius eren aprendre les tècniques bàsiques de fecundació “in vitro”, prenent com a model un organisme de fecundació externa. El segon objectiu era veure, “in situ” el desenvolupament embrionari.

Pòsters dels Reptes de Física i Química:

• Pòster soroll.

Al llarg del segon trimestre l’alumnat va fer una anàlisi del soroll en diferents espais de l’institut: passadís, aules, entrada… A partir de l’estudi de les dades i la influència de l’excés de soroll (dB) en el nostre entorn, l’alumnat arriba unes conclusions concretes per al centre.

• Pòster so.

La nostra veu és única. De la mateixa forma que la petjada del nostre dit ens identifica a partir d’uns paràmetres determinats, el mateix passa amb el so. En el pòster trobareu allò que defineix el so de diferents instruments (les freqüències harmòniques), fins i tot la veu dels alumnes.

• Telescopis.

Els estudiants han estudiat els principis bàsics de l’òptica per poder fer un telescopi a partir de material reciclat o de baix cost. Han aconseguit, amb paciència i constància, fer ells mateixos un telescopi senzill, però sorprenentment potent amb solament dos lupes, un parell de tubs, una cartolina i decoració al gust.

Pòsters de 1r d’ESO

Durant el segon trimestre es va realitzar la situació d’aprenentatge en anglès “Is yeast alive?que consistia en recopilar informació sobre el llevat i estudiar quines són les condicions òptimes de desenvolupament, així que de forma individual l’alumnat va elaborar un pòster on es recollia totes les etapes del mètode científic referents a la línia d’investigació que els va tocar.

Pòsters sobre el projecte de Radioactivitat de 4t de Física i Química

Hem estat mesurant la radioactivitat en la piscina municipals i pàrquings subterranis, amb un minicomptador Geiger i una aplicació de mòbil (Radioactivity Counter). A part dels pòsters de la fira, també podeu veure un vídeo que ha elaborat un altre grup d’alumnes.

En aquest àlbum podeu veure més fotos dels pòsters i les exposicions entre alumnes.